Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon lanserar ny billig DSLR 1000D

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 07:55

Känns som en blivande "fjortisklassiker", på gott och ont.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 08:14

-... å inte speciellt billig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 09:48
Ursprungligen av zelari:

-... å inte speciellt billig.

Listpriset (€549) ligger ju €200 under 450D (€749) vilket får ses som godkänt. Butikspriset i Sverige hamnar väl runt 4500-5000 kr, vilket oxå får ses som godkänt. Men du hade kanske hoppats på 1500 kr?

Ursprungligen av Solid:

Listpriset (€549) ligger ju €200 under 450D (€749) vilket får ses som godkänt. Butikspriset i Sverige hamnar väl runt 4500-5000 kr, vilket oxå får ses som godkänt. Men du hade kanske hoppats på 1500 kr?

Enligt fotosidan ska priset ligga på ca 6800kr.

Canon slpper ny kameramodell - Fotosidan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 16:23
Ursprungligen av air:

Enligt fotosidan ska priset ligga på ca 6800kr.

Canon slpper ny kameramodell - Fotosidan

Riktpriset ja. Men eftersom 450D i butik kostar strax under 7000 kr så kommer 1000D med ganska stor sannolikhet hamna en bra bit under det...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 09:49

Btw, jag vill ha en 7D, nuuu!

Typ som en lite sämre 400D med liveview verkar åsikten vara på DPReview... Ligger väl nåt i det...

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-10 17:34

Saxat från svenska produktsidan angående den nya modellen:

Stor sökare
En stor ljus sökare gör att motiven kan inramas även i mycket ljusstarka förhållanden.

Någon som kan förklara vad de menar? Borde de inte syfta på ljussvaga förhållanden? Eller har jag misstolkat meningen?

Canon EOS 1000D Digitala systemkameror - Canon Svenska

Det är nog felstavat, måste vara ljussvaga. I ljusstarka förhållanden får man hålla sig till höga millimetrar och stora motljusskydd

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-10 22:43

Kameran är en instegskamera,, Så Canon har valt att ta bort möjligheten till spotmätning.

Det var ju Smart ?!!!???

men va fassen runt 6000 pix ( jisses ) ??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 22:46

Med tanke på att man får en 40D för 7500:- (med cashback) så
känns den svindyr...

O:-)

Ursprungligen av Trisen:

Kameran är en instegskamera,, Så Canon har valt att ta bort möjligheten till spotmätning.

Det var ju Smart ?!!!???

men va fassen runt 6000 pix ( jisses ) ??

Jepp... De har dessutom dragit ned seriebildtagningen vid RAW till 1,5 bild per sekund och minskat till 7 fokuspunkter istället för 9... Känns som ett totalt nedköp och alla som är sugna på Canon och vill ha en billig kamera får mycket mer kamera för pengarna med en 400D.

Priset kommer att troligtvis att ligga på 3995 kronor under julhandeln i december.

Ursprungligen av Mats Larsson:

Priset kommer att troligtvis att ligga på 3995 kronor under julhandeln i december.

Snarare 2995:-

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-13 18:34

Helt rätt! Säljs nu för 3990 kr.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-10 23:41
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Jepp... De har dessutom dragit ned seriebildtagningen vid RAW till 1,5 bild per sekund och minskat till 7 fokuspunkter istället för 9... Känns som ett totalt nedköp och alla som är sugna på Canon och vill ha en billig kamera får mycket mer kamera för pengarna med en 400D.

Kör Nikon som nog en del här känner till proffesionelt..
Men har en liten Canon G9 power Shoot som ligger i en ficka på resandes hand..
i fall nåt kul dycker upp ..

Där tycker jag man får ut mycket valuta för pengarna runt 4500 +/-
och den ger jag *****
Canon G9: För dig som inte vill förlora kontrollen

Slipper man tullen om man tar in en lagligt från USA?

Ursprungligen av Chaosstar:

Slipper man tullen om man tar in en lagligt från USA?

NEJ!
Tull slipper du betala om du bär den själv, utan kartong, väl använd, i resväskan eller i remmen över axeln.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-11 08:24

Rätt pris på denna och jag tror att det blir en storsäljare.
Jag tror att målgruppen blir nöjda, vilket vissa här nog inte är ;), och många tycker nog att man kan använda skärmen som sökare är toppen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 16:07

Vad var det jag sa?

5.095 kr på Cyberphoto, som inte dirket är den billigaste affären:
CyberPhoto AB. Vi kan digitalkameror och videokameror. Vi har även MP3 och Mobiltelefoner.

Ursprungligen av Solid:

Vad var det jag sa?

5.095 kr på Cyberphoto, som inte dirket är den billigaste affären:
CyberPhoto AB. Vi kan digitalkameror och videokameror. Vi har även MP3 och Mobiltelefoner.

6000 med kitoptiken.

Jag vet då rakt inte... Tycker personligen att Sony a-200 för 4700 kr inklusive kitoptik känns som ett klart bättre köp än både denna och Nikon D60.

Canons (konsumet) kameror är alltid dyrare när de är nya. Efter några månader blir de billigare. Om introduktionspriset är 4076 + moms så kommer priset i december att vara 2995-3995 inkl. moms enligt redan känt mönster.

Senast redigerat 2008-06-11 20:24
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-11 19:44

Canons kameror är alltid dyrare när de är nya. Efter några månader blir de billigare. Om introduktionspriset är 4076 + moms så kommer priset i december att vara 2995-3995 inkl. moms enligt redan känt mönster.

Intresant / Hmm inte för att jag är spekulant ..

Men var ligger förtjänsten eller <break evan för en sån här produkt ??
i tanke på några Månader ( typ Jul).. rätt fräckt om nu det finns ett mönster..

Jag är mest van att se priser kring yrkesutrustning och där ligger priserna mer eller mindre fast samt ,,,-> Hyffsade andrahandsvärden och efterfrågan stor.. :">

Ps; om man nu som nybörjare ,ung spekulant , studerande och kanske inte har för stor kassa.. tycker jag det måste va en helt fel policy för att (snylta)

Offta blir det första Märket man håller sig kvar kring.. Att sen för var model bygga egna spec som är värdelöst att bygga på. är för mig en Bluff o gåta?!

Senast redigerat 2008-06-11 20:10

Just att man kan använda skärmen som sökare är nog det största försäljningsargumentet för den här modellen, speciellt om man tänker på målgruppen. Antalet tonåringar som aldrig kommer förbi automatik-stadiet kommer öka markant!

De flesta uppgraderingarna på instegsmodellerna handlar om att flytta befintlig teknik så jag kan inte tänka mig att det tar lång tid att nå break even. EOS 1000D innehåller ingen ny teknik utan är egentligen en lätt strippad EOS 400D med Liveview och några smärre justeringar.

Klart att denna kommer att bli avsevärt mycket billigare inom sex månader, men det blir konkurrenterna också...

1
Bevaka tråden