Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB 2.0?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-07 14:24

Hej!

Hur är det med USB 2.0 - finns det i den nya iMacen? Jag har kollat på Apples sidor men inte lyckats hitta svaret.

Icke

Finns inte. Tror inte det finns någonlösning för att få in det i nya iMacen heller. Inte vad jag vet.
I PowerMacen kan du alltid köpa en PCI kort som fixar det.

Men vad ska man ha USB 2 till när man har FIrewire?

• Oregistrerad
  • 2003-03-07 15:06

USB-2 stödjs inte programvarumässigt så det spelar ingen roll hur många USB-2 kort man sätter dig...
Mac är USB-1.1 (antagligen av politiska skäl)

mvh /Pär

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Arnold Corns:
Hur är det med USB 2.0 - finns det i den nya iMacen? Jag har kollat på Apples sidor men inte lyckats hitta svaret.

Apple har
uttryckligen sagt att de väntar med att stödja USB2 än så länge. Jag tycker det är synd, du kan läsa en del av alla USB2-diskussioner här.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:

För att ansluta till den myriad av USB2-tillbehör som redan idag finns, förstås. Och ännu fler kommer. Digitalkameratillverkarna t.ex. verkar vara inne på USB2 snarare än FW och den ynka lilla marknad som macanvändarna utgör är knappast avgörande för valet av teknik. Detta måste Apple inse och stödja USB2, istället för att "politiskt" välja USB1.1. Det är ju vi användare som bli lidande av det.

• Oregistrerad
  • 2003-03-07 15:28
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:

För att ansluta till den myriad av USB2-tillbehör som redan idag finns, förstås. Och ännu fler kommer. Digitalkameratillverkarna t.ex. verkar vara inne på USB2 snarare än FW och den ynka lilla marknad som macanvändarna utgör är knappast avgörande för valet av teknik. Detta måste Apple inse och stödja USB2, istället för att "politiskt" välja USB1.1. Det är ju vi användare som bli lidande av det.

USB2 -grunks funkar lika bra på USB1.1 så när som på att hastigheten givetvis inte blir så hög...

Att ladda ner från en kamera går lika bra men tar längre tid...
Att fånga realtid lär funkar inte med USB2 ändå om man inte har en endaste -grunks ansluten och lite tur Även om maxhastigheten är hög så är "continous throughput" lite si och så sägs det (what do I know )

mvh /Pär

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pär:
USB2 -grunks funkar lika bra på USB1.1 så när som på att hastigheten givetvis inte blir så hög...

Att ladda ner från en kamera går lika bra men tar längre tid...

Jo, men det är just det jag menar, att vi får lida av längre tider pga av detta. Att föra över bilder från en digitalkamera går segt redan idag med vanlig USB. Helst skulle jag förstås vilja ha FW på allt sånt, men nu är det tyvärr inte så.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pär:
Att fånga realtid lär funkar inte med USB2 ändå om man inte har en endaste -grunks ansluten och lite tur Även om maxhastigheten är hög så är "continous throughput" lite si och så sägs det (what do I know )

Mmm, det stämmer med vad jag hört, alltså att USB2 har ganska taskig prestanda i verkligheten. Men det är ändå klart snabbare än USB1 i alla fall.

• Medlem
  • Partille
  • 2003-03-07 19:37

Jag köpte en USB2 ppocketdrivelåda på www.OWC.com

Där stod att MacOS 9.x inte stöder USB2, men att MacOS X gör det ! Se följande länk:

http://eshop.macsales.com/Item_MailList.cfm?ID=4638&Item=OWCME910USB2

Sagt och gjort jag köpte en 20 GB IBM Travelstar 5400 rppm och provade med ett USB 2.0 kort i en PCI-plats.(Har en Gigabit Ethernet med 800 MHz G4 uppgr.)

Med USB 2.0-lådan följde en CD med drivrutiner, separata för både MacOS 9 resp. MacOS X, som jag installerade.

Shit !!!!!! Både i MacOS 9 och MacOS X 10.24 blev det inte mer än 0.9 MB/sek mot 65 MB/sek som USB 2 ska ge !

Lösning: installera Windows drivrutiner för USB 20 i VirtualPC, montera HD:n i tex Windows 98.
Kör USB 2 filer från Macen (drop) till USB-diskarna i Windows !!!

Där ser ni sån hjälp man kan ha att lösa Mac-problem mha Windows!

:rolleyes:

Jag skulle helst gå och hänga mej !!!

• Medlem
  • Partille
  • 2003-03-07 19:50

Dessutom, vem vill byta en mjuk, tunn och smidig USB 2.0-kabel mot en styv tjock otymplig Firewire dito ???

• Oregistrerad
  • 2003-03-07 20:47

R.Kroc: Prova Sonnets drivrutiner:
http://www.sonnettech.com/downloads/adapter_sw.html

[ 07. mars 2003, 20:51: Meddelandet ändrat av: Jen$ ]

• Oregistrerad
  • 2003-03-07 20:49

Ps. Se till att ta rätt version, det finns både för 10.1 och 10.2....

• Oregistrerad
  • 2003-03-10 10:00
Citat:

citera: Dessutom, vem vill byta en mjuk, tunn och smidig USB 2.0-kabel mot en styv tjock otymplig Firewire dito ???

Va?

Du har blandat ihop FireWire och SCSI väl???

1
Bevaka tråden