Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDVD skapar orimligt stora filer?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har gjort ett antal filmer som jag vill lägga på en DVD. När jag skapar ett projekt och lägger in en film på 140Mb så blir den 500Mb(!) i iDVD!!!
Ytterligare en film på 125Mb och iDVD är uppe i 900Mb!
Hade tänkt att en serie på tio filmer (tillsammans 1,95 Gb) skulle kunna läggas in på en 4,7 Gb DVD men det går inte alls.

Någon som vet hur man gör eller om det finns något annat program som man kan använda för att göra en smaklig DVD utan att behöva göra "äckligt" små filmer i dålig upplösning?

Om någon vill se vilken sorts filmer det gäller så besök gärna min hemsida; www.hddeluxe.se

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-11 21:09

Det beror ju på vad filmerna är för pixelstorlek/codec i början. Om man tar en jättejätteliten flashfilm - 100x100 pixel - och gör om den till mpeg2 PAL (720x576 pixels) (DVD-formatet) - så blir ju denna nya fil mycket mycket större så klart.

Ursprungligen av hddeluxe:

Har gjort ett antal filmer som jag vill lägga på en DVD. När jag skapar ett projekt och lägger in en film på 140Mb så blir den 500Mb(!) i iDVD!!!
Ytterligare en film på 125Mb och iDVD är uppe i 900Mb!
Hade tänkt att en serie på tio filmer (tillsammans 1,95 Gb) skulle kunna läggas in på en 4,7 Gb DVD men det går inte alls.

Någon som vet hur man gör eller om det finns något annat program som man kan använda för att göra en smaklig DVD utan att behöva göra "äckligt" små filmer i dålig upplösning?

Om någon vill se vilken sorts filmer det gäller så besök gärna min hemsida; www.hddeluxe.se

Så du menar att iDVD gör om filmen? Jag har ju en klar film gjord i iMovie och i .mov format.
Jag har inte bett iDVD att ändra vare sig pixelstorlek eller codec. Jag vill ju bara få över filmerna till ett nytt media så att jag kan visa filmerna på en TV med DVDspelare.
Ett alternativ är ju att bara bränna ner filmerna och "manuellt" välja film i spelaren, men det är ju inte lika snyggt. Men filstorleken ändras inte!

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-11 23:13

Jag vill ju bara få över filmerna till ett nytt media så att jag kan visa filmerna på en TV med DVDspelare.

Det är just därför iDVD - och alla andra DVD-program - MÅSTE göra om materialet till mpeg2 och PAL (eller NTSC) - det är detta som ÄR DVD-video.

Som sagt - dina video i iMovie är .mov...men det säger inte mycket egentligen. Pixelstorlek? Codec? Om det är DV från en DV-kamera du klippt ihop så ska DVD-materialet bli betydligt mindre i MB/GB. Isåfall är det skumt. Då är något vajsing. Men om materialet är - t.ex. YouTube-filmer - så blir givetvis DVD-materialet betydligt större. Det är en naturlag liksom.

i iMovie kan man se hur lång tid filmen är. Gick iaf i iMovie 06. Tiden är viktigare än hur stora filmerna är på hårddisken. Går du inte via iMovie och iDVD inte visar total tid får du försöka uppskatta den sammanlagda längden på filmerna,

Kör man okomprimerat får man in en timme på en DVD-skiva, dvs drygt 4 GB. Man kan också till priset av längre kodningstid få in två timmar på samma 4 GB DVD-skiva. Men sen tar det stopp oberoende av hur få MB originalfilmerna (från en digitalkamera?) tar upp på hårddisken.

Bättre att bränna skivor enligt DivX-standarden (fixas av exvis Toast Titanium). Då får man lätt in 5-6 långfilmer på en DVD som kan läsas av de flesta DVD-spelare idag (kolla efter "mpeg-4" eller "DivX" på fronten).

Hittade ett reglage under menyn Projektinfo som heter kodning. Där kan man ställa in önskad kvalitet på skivan. Med Bästa prestanda-valet kan man bara ha ca en timme film.
Med Högsta kvalitet-valet ca två timmar och med det sista,
Professional kvalitet-valet också ca två timmar men med högre(???) kvalitet än högsta kvalitet om jag förstår hjälpfilerna rätt...

Helt klart är det som ni säger längden (i mitt fall ca två timmar video) som är avgörande och sedan valet av kvalitet.

Har i alla fall lyckats skapa min första DVD!:cool:

Nu har jag inte kollat senaste iDVD. men kanske att Professionell betyder att kodningen görs i ännu fler steg - pass - med bättre slutresultat som följd. Men till priset av ännu längre kodningstid. Kanske inte spelar så stor roll om man sitter på en dubbel Quad men kanske bokar upp datorn hela dagen om man sitter på lite äldre hårdvara.

Grattis till skivan, förresten!

Kolla sedan lite extra på Toast Titanium om du skall bränna mycket skivor (av alla de slag - ljud, bild, data) då det programmet är oerhört kompetent och lättanvänt. Inte gratis men prisvärt.

Roxio Toast 9 Titanium - Cd- & dvd-bränning - Översikt

Förmodligen är det så, det jag reagerade på är att det blir högre än högsta???
Det tog drygt fyra timmar. Sedan är det väl bara att kopiera skivan om man vill ha flera?
Hittade lite tveksamheter på skivan när jag kollade in den på storteven! Så nu sitter jag och gör om det...
Segt men man kan ju göra annat under tiden.
Men man lär sig väl att man måste tänka sig för flera gånger innan man börjar bränna.
Tack för all hjälp. Tur att det finns forum där man kan ställa sina dumma frågor och förkovra sig på ett enklare sätt än att sitta och försöka förstå facktermerna i manualerna.
Tyvärr verkar manualer vara skrivna för dem som redan kan och inte behöver dem

Blev väldigt nöjd med kvaliten på bilden på teven annars:D

Ps Finns det något smart sätt att skapa DVD-omslag i Mac? Måste man ha ett specialprogram? Vill i princip ta en jpegbild och skriva texten på "rätt" ställe utan att behöva testa hundra gånger.

Sedan är det väl bara att kopiera skivan om man vill ha flera?
Hittade lite tveksamheter på skivan när jag kollade in den på storteven! Så nu sitter jag och gör om det...

Iofs. Precis - vad händer om bränningen misslyckas en bit in i skivan? Jo, du får börja om med kodningen från början. Har du först sparat till en skivavbild på hårddisken är ju allt tidsödande jobb redan gjort och du kan lyckas/misslyckas med själva bränningen av hjärtans lust.

Ps Finns det något smart sätt att skapa DVD-omslag i Mac? Måste man ha ett specialprogram? Vill i princip ta en jpegbild och skriva texten på "rätt" ställe utan att behöva testa hundra gånger.

Köper du Toast så tror jag det följer med ett program.
Free-/shareware: MacUpdate: Apple Macintosh Software & Game Downloads, Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker
Disc Cover 2.1.1 - MacUpdate
CD/DVD Label Maker 1.3 - MacUpdate
The Print Shop 2.0.6 - MacUpdate
Cdcovers.cc / World's Largest CD Covers and DVD Covers Album Art Archive (använd FireFox)

Själv använder jag mig av InDesign.

Tack Johan, Första omslaget gjorde jag i Pages. Skulle ju bara ha en bild att stoppa innanför plasten på asken. kommer att se på något bättre för senare produktioner.
Bränningen gick bra och just nu är allt under kontroll!
Tack för hjälpen:-)

Pages är väl också OK (även om det är långsamt på gränsen till oanvändbart på en iBook). Gör lite mallar på bak- och framsidor som det sedan bara är att fylla i/ersätta.

1
Bevaka tråden