Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamma i Mac,och PC

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-06-08 22:27

Varför skilljer sig gammavärdet och vitpunkten åt på en Mac och en PC?Standard på en PC verkar vara Vitpunkt 6500 och ett gammavärde 2.20.Ställer jag in samma värde på min mac så får jag en betydligt gulare bild än på en PC.Vilket är det rätta?PC:s eller macens värde?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
Varför skilljer sig gammavärdet och vitpunkten åt på en Mac och en PC?Standard på en PC verkar vara Vitpunkt 6500 och ett gammavärde 2.20.Ställer jag in samma värde på min mac så får jag en betydligt gulare bild än på en PC.Vilket är det rätta?PC:s eller macens värde?

En del svar kan du finna här:

http://www.lafcpug.org/gamma_mac_pc.html

http://www.bryce-alive.net/calibrate/

• Medlem
  • 2003-06-08 23:43

I senaste CAP & Design står det en del i ämnet.
Dom skriver att 6500 oftast är det bästa.
Vad gäller gammavärdet så står det vidare att det skiljer sig åt mellan plattformarna, varför vet jag inte.

/majk

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-08 23:57

Normal vitpunkt på en pc är 9300K, medan en mac har 6500K som förval.

Ju lägre färgtemperatur, desto gulare nyans på det vita. Ju högre temperatur, desto blåare.

Gammavärdet är en definition av hur mörkt eller ljust en 50%-blandning av rött, grönt och blått är på skärmen.

Ju högre gammavärde, desto ljusare nyans. Det innebär att en pc (med gamma 2,2) har sämre täckning i ljusa nyanser än en mac (med gamma 1,8).

Rekommenderat för grafisk produktion är gamma 1,8 och en färgtemperatur på 5000K eller möjligen 6500K.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-05 11:28
Ursprungligen av Kalle W:

Normal vitpunkt på en pc är 9300K, medan en mac har 6500K som förval.

Ju lägre färgtemperatur, desto gulare nyans på det vita. Ju högre temperatur, desto blåare.

Gammavärdet är en definition av hur mörkt eller ljust en 50%-blandning av rött, grönt och blått är på skärmen.

Ju högre gammavärde, desto ljusare nyans. Det innebär att en pc (med gamma 2,2) har sämre täckning i ljusa nyanser än en mac (med gamma 1,8).

Rekommenderat för grafisk produktion är gamma 1,8 och en färgtemperatur på 5000K eller möjligen 6500K.

så länge det inte gäller webdesign.. där bilderna skall visas på både mac och pc där bör man använda 2.2 annars får pc användarna det lite mörkt

1
Bevaka tråden