Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

småsaker?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-06-09 05:38

Är det någon som har irriterat sej på några småsaker på sin dator än då?

Jag är skitirriterad på min powerknapp på min dual 1.42, den är stenhård! Jag måste hålla i datorn för att kunna trycka in knappen.
Annars följer hela datorn med.

Och en annan sak som jag märkte var att usb kontakten från tangentbordet som går in i datorn har ett litet äpple på, men det blir riktat neråt!

En sak som jag därimot gillar skarpt är ljuset från powerknappen, det är hur cleant som helst!

Nån annan som har något?

Man stänger inte av datorer, därför bör man inte ha problemet med startknappen.

Jag irriterar mig på CD-läsaren. Förut fanns det en liten knapp på dem så att man kunde öppna när datorn var i uppstartsläge. Nu tvingas man hamra på "öppna CD-läsare" knappen på tangentbordet om man startar upp datorn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 09:25

CD-läsaren på en iBook är omöjlig att få upp! Man måste trycka jättehårt och på exakt rätt ställe! Knappen på tangentbordet funkar inte! Eller är det bara jag som har oturen att testa en felaktig dator?...

*tänker* *tänker*...

Jag tror nog inte jag kan komma på nåt irriterande alls med min iMac. Det skulle väl vara då att den inte har FireWire och att den är så j***a slö...

Jo, förresten, det finns en sak som är irriterande: Att den kraschar för mycket (jo, det är sant!) trots Mac OS X 10.2.6.

På min PB G4 är det pilligt att få ur Ethernet-kokntakten. En konstruktionsmiss, nederkanten av skärmen där gångjärnen fäster går för långt ut och det går knappt att trycka ner plastploppen som låser fast kontakten. Ibland får man trycka ner den med ett gem eller liknande.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
CD-läsaren på en iBook är omöjlig att få upp! Man måste trycka jättehårt och på exakt rätt ställe! Knappen på tangentbordet funkar inte! Eller är det bara jag som har oturen att testa en felaktig dator?...

Måste man inte hålla ner ngn funktions-knapp el. ngt liknande. Hadde en iBook för ett tag sedan, har för mig att det var ngt sådant.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-09 11:33

Ska jag öppna den optiska enheten på min iBook (vit) så måste jag trycka bestämt på eject-knappen, och hålla den inne någon sekund. Tills eject-rutan dyker upp på skärmen.

Trycker man lite snabbt så händer ingenting...

Det kan vara lite störande.

Det där med startknappen på Powermacarna har jag också retat mig lite på. Den verkar i och för sig bli lite mjukare med tiden, för nu kan jag faktiskt starta utan att datorn flyttar sig. Visserligen sätter man ju oftast datorn i vila, men det borde ändå inte vara så svårt att trycka in knappen.

Jag har varit med om en rejäl hängning sedan jag skaffade datorn, och enda sättet att starta om, utom att rycka ur sladden, är ju att hålla startknappen intryckt i fem sekunder. En reumatiker, eller en person med lite svagare händer, skulle aldrig klara av det på min burk.

Annars är det förståss ljudet som irriterar. Det är inte vindtunneln jag har, utan FW 800 som ju skulle vara så mycket tystare. Men tyst är den definitivt inte. Jag funderar på att skaffa mig en ljudhuv bara för att bli av med plågan, men än så länge har jag inte hittat någon i en rimlig prisklass. Jag tänker inte betala över 4000 kr för ett skåp att gömma min snygga Mac i.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Jag irriterar mig på CD-läsaren. Förut fanns det en liten knapp på dem så att man kunde öppna när datorn var i uppstartsläge. Nu tvingas man hamra på "öppna CD-läsare" knappen på tangentbordet om man startar upp datorn.

Du kan väl bara hålla in musknappen under uppstart?

J.

Att alla uttag på pb12" sitter på vänster sidan är lite jobbigt eftersom när jag väl kopplar saker till den, t.ex mus eller tp-kabel, så har jag det åt höger.

Den blir väldigt varm med.

Min externa fw-disk låter så mycket att jag undviker att använda den.

USB-sticks är så slöa, speciellt när man är van vid fw, att jag heldre laddar upp saker på en server och laddar ner dem på dem igen till den andra datorn.

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-06-09 19:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrik Skulski
Man stänger inte av datorer, därför bör man inte ha problemet med startknappen.

jo de e sant mn när de kommer upp på skärmen nästan varje dag att jag måste stänga av den genom att hålla in powerknappen är de inte lätt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonathan
Du kan väl bara hålla in musknappen under uppstart?

J.

Så, nu har jag inga småsaker att gnälla på längre....Jag fattar inte hur jag har kunnat missa det helt och hållet!

Tack!

• Medlem
  • 2003-06-09 20:57
Citat:

Är det den vita ibooken eller "dasslocket"? Knappen fungerar fint på min vita iBook, däremot måste jag hålla inne den ganska länge för att CD ska åka ut...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-10 20:36

Daniel Bergvall: Testade med fn-knappen intryckt (och även andra knappar).

Kalle W: Hålla intryckt hjälpte inte.

Jonathan: Men man kanske inte vill ha lucken öppen hela tiden.

odin: Det var en vit iBook. Vet inte vilken, men den hade ingen knapp för att öppna lucken, utan hela luckan var en knapp.

Men, det här är alltså inte min iBook, bara en som jag testade.

Kalle W: Du måste hålla knappen intryckt några sekunder eftersom om den matade ut skivan direkt när man trycker på knappen så skulle det leda till många ofrivilliga utmatningar. Jag brukar själv ibland komma åt F12 av misstag när jag siktar på Delete.

Gadd: Då måste det vara något fel på ditt system eller så misshandlar du din dator. Jag har aldrig krashat under 10.2, och jag har bara krashat en gång sedan jag började använda Mac OS X (ungefär 2 år sedan).

Rajje: Ehh, hela luckan är en knapp? Nej.

Alla vita iBooks använder sig bara av F12-knappen för att mata ut CD-skivor. Sen finns det ett litet hål bredvid elkontakten som används för att tvinga ut CD-skivor som fastnat.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-06-11 04:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias A
På min PB G4 är det pilligt att få ur Ethernet-kokntakten. En konstruktionsmiss, nederkanten av skärmen där gångjärnen fäster går för långt ut och det går knappt att trycka ner plastploppen som låser fast kontakten. Ibland får man trycka ner den med ett gem eller liknande.

tycker dom borde ha pluppen uppåt, så även på PM G3 desktop på mina sånna jag har som servrar brukar det va lite pilligt att få ut ibland

Annars stör jag mig på mina stoundsticks som slutar funka ibland och om man drar utoch dätter in komtekten till dom crachar ibland iChat och ibland startar finder om och stänger alla program, apple ignorerar felet

• Medlem
  • 2003-06-11 04:33
Citat:

odin: Det var en vit iBook. Vet inte vilken, men den hade ingen knapp för att öppna lucken, utan hela luckan var en knapp.

Men, det här är alltså inte min iBook, bara en som jag testade.

Knappen är den samma som tangenten F12. Låter konstigt med en ibook där hela luckan är en knapp. Har aldrig hört talas om något sånt på en ibook.

Edit: Ivrig som jag är såg jag inte att det redan fanns ett svar. *Skämmas*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-11 06:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrik Skulski Rajje: Ehh, hela luckan är en knapp? Nej.

Alla vita iBooks använder sig bara av F12-knappen för att mata ut CD-skivor. Sen finns det ett litet hål bredvid elkontakten som används för att tvinga ut CD-skivor som fastnat. [/B]

Det förklarar en del

Fast jag är ganska säker på att jag fick ut luckan genom att trycka på den hårt...

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-06-11 09:53

Om man har en Apple-skärm har man ju powerknappen där istället
Knappen på min 17"-TFT kan till och med en reumatisk bebis trycka in. Det räcker ju att man håller handen framför, man behöver ju inte trycka alls...

• Medlem
  • 2003-06-11 10:13

Jag stör mig på att min iMac globe inte har antennuttag för Airportkortet. Jag har fått skruva av bottenplattan med antennen fäst under och filade ett litet jack i ringen macen står på för att släppa ut antennen. Synd, men det syns i alla fall inte. :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Det förklarar en del

Fast jag är ganska säker på att jag fick ut luckan genom att trycka på den hårt...

Ajdå, kan nog inte vara så bra för datorn.

Kan också tillägga att de gamla PowerBookarna och de gamla iBookarna hade knappar på CD-släden, men som sagt har inte de vita iBookarna eller PowerBook G4 det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Så, nu har jag inga småsaker att gnälla på längre....Jag fattar inte hur jag har kunnat missa det helt och hållet!

Tack!

Fick panik när min Slot-in iMac hängde sig under mina tidiga dagar med DVD-rip experiment...

Jag såg ju inget hål att tryck ain gem i!

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-06-12 06:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrik Skulski

Gadd: Då måste det vara något fel på ditt system eller så misshandlar du din dator. Jag har aldrig krashat under 10.2, och jag har bara krashat en gång sedan jag började använda Mac OS X (ungefär 2 år sedan).

Jo jag vet, har ringt apple supporten om det, för det ska verkligen inte vara såhär!
På min gammla g4 400 körde jag osx i två år och 2 kernel panics på den tiden.

Men jag fick inte med någån harware test skiva till datorn för att kolla, så dom skulle skicka en hem hem till mej med posten.

1
Bevaka tråden