- tby
- Medlem ●
En fråga till er som är fotoentusiaster och prylintresserade:
Vi har en Canon EOS 500n som vi är helnöjda med, men vill nu skaffa en digitalkamera. Vilken prisklass hamnar man i om man vill ha motsvarande kvalitet på bilderna, några tips på alternativ som helst ska vara i ganska litet format. Lättare att alltid ha med sig än EOSen. Inga särksilda krav på inställningar etc.
Mvh
Jag har en Canon PowerShot S45 som jag är nöjd med. Nya modellen heter S50, men det enda som skiljer mellan den och S45 är 1 MP högre upplösning. Tar kanonbra bilder. Om du vill ha snäppet bättre rekommenderar jag Canon PowerShot G3 eller G5.
så en digitalkamera i 4000 kronorsklassen är numera ungefär lika bra som en motsvarande vanlig kamera är det rätt uppfattat ?
Mondo; vet du om det är stor skillnad mellan s45 och de nyare Ixus modellerna ? De verkar vara lite lättare. Annars verkar (efter en timmes akutsurfning på kamera siter som om Olympus Mju 300 verkar ändamålsenlig, tål lite stänk och väger ungefär som en Palm. Någon som testat ?
Det är mycket grejor i väskan nuförtiden så man får försöka jaga gram överallt
Mvh
Klart att en EOS 500n har bättre optik än en liten kamera. Men jag kommer aldrig att gå tillbaka till analoga kameror!
Ta en Canon Digital Ixus 400 (om du kan få tag på en: den verkar vara slutsåld överallt) är en snuskigt bra kamera. Samma optik som S45 och S50 men med mindre och snyggare kamerahus och färre manuella funktioner. Extremt snygg, matt och ljus metallyta - fattar inte riktigt hur Canon har fått till det. Tveka inte: köp den!
Om du bara vill ha en ytterst smidig semesterkamera kan den rekommenderas. Har fått mycket bra testresultat. Konica KD-500Z är också mycket snygg och bra. Den är svart, extremt liten och cool.
S45 är aningen bättre. Men om du behöver ha en klart bättre kamera tar du en PowerShot G3 eller G5. Det finns naturligtvis ännu bättre grejor, men då börjar det göra ordentligt ont i plånboken...
Läs kameratestet i senaste numret av MacWorld också (nr 4 2003)! MacWorld har testat Canon PowerShot G3, Casio QV-5700, Fujifilm FinePix F700, Konica Digital Revio KD-500Z, Minolta Dimage F300, Nikon Coolpix 4500 och Olympus C-5050Z. Alla utom Casion har fått toppenbra betyg.
Men viktigaste av allt: testa själv! Spring i massor av fotoaffärer. Prova, känn, kläm och skärskåda kamerorna ordenligt. Det är väl bildresultatet, kvalitén och handhavandet som är det viktiga, inte kamerans utseende. Du ska ta bilder med kameran, inte på den.
Tänk också på det här med batterier. Laddningsbara litum-jonbatterier är klart bättre än andra typer. De är uthålliga och laddas upp snabbt. De flesta kameror har litium-jonbatterier idag. Batteritiden på S45 är till exempel extremt bra. Jag kan plåta en hel dag med kameran utan att batteriet ger upp. En absolut pålitlig kamera som du dessutom får till ett bra pris just nu.
Skrevs ursprungligen av tby
så en digitalkamera i 4000 kronorsklassen är numera ungefär lika bra som en motsvarande vanlig kamera är det rätt uppfattat ?
I min mening är det inte så, men som sagt så beror det på vad du ska göra. Om bilderna ska publiceras på webben, t ex, så behöver man ju inte bry sig så mycket om megapixel. Det viktigaste är att optiken är bra. Canon och Nikon har bra optik, men en hel kamera för 4.000 kan ju inte ta lika bra bilder som en optik som kostar 4.000.
Fotografer använder ju ofta mellanformat, för att småbild är för dåligt. Digitalbilder är i allmänhet sämre än småbild. I ren upplösning alltså, oavsett optik.
Precis som stfm poängterat tidigare så beror slutproduktens kvalitet på en massa saker och det är för att kunna besvara din ursprungliga fråga nödvändigt att veta vad du ska använda bilderna till och hur detta ännu så länge har gjorts med den analoga kameran. För att besvara din senaste fråga, huruvida en digital kamera i 4000-kronorsklassen är jämförbar med en analog systemkamera, så är svaret onekligen nej. Lite beroende av vilka motiv arbetar med, film, optik, hur du digitaliserar den analoga bilden osv så kan skillnaden vara olika stor och, icke minst, av olika stor betydelse för dig. Men skillnad blir det.
Oj, som vanligt snabba svar av folk som kan mycket här på 99mac.
Våra behov är enkla, hittills så har vi tagit bilder som glada amatörer med EOS, skickat på framkallning och blivit nöjda.
Sedan en tid har vi en Sony pc115 videokamera och har upptäckt hur kul det faktiskt är att använda den för vanliga stillbilder och publicera dessa på webben. Tyvärr så är den för stor för att alltid vara med och att bilderna om man ckickar in dem för framkallning till collormailer eller annan inte blir lika bra som de vi tar med EOSen.
Efter att ha tänkt igenom saken så kan behovet kan väl sammanfattas så att:
- den ska vara så liten så att det inte finns någon ursäkt att lämna den hemma.
- helst inte väga mer än 200gr med batteri
- bilderna ska publiceras på web
- om man framkallar bilderna så ska de vara så pass bra att man inte ångrar att man tog digitalkameran med istället för EOSen.
- behöver fungera i starkt dagsljus
- behöver fungara inmhus i normalbelysning
- ska vara snabb och starta
- man ska inte behöva "vänta på kameran" mellan bilderna
- den får inte vara alltför känslig för lite omild behandling
- får kosta max 8000 ink moms.
Mvh
Då är det en Canon Digital Ixus 400 (5 604 kr), Konica Digital Revio KD-500Z (5 870 kr) eller den kommande Fujifilm FinePix F700 (6 088 kr) som gäller. Minolta Dimage F300 (5 440 kr) är också ett bra val, men jag skulle ta en Canon eller Konica.
Eller varför inte en Canon PowerShot S45 för 5 389 kr?
Prisexemplen har jag hämtat från CyberPhoto och är inklusive moms men exklusive frakt (99 kr). Du kan ibland hitta kameran billigare ute i butikerna. Själv köpte jag min kamera hos Kungsholms foto i Stockholm.
tack för tipsen, är det något som är dåligt med Olympus som jag hittade (b-märke eller så ?)
Eftersom de är lite vattentäta så verkar de praktiska och storleken verkar vara bra. det dåliga verkar vara att de har ett eget minneskortformat.
Nu blev det som vanligt, något som verkar enkelt blir svårt bara för att man börjar läsa på.....
Mvh
Ta en weekend trip till New York och köp en Canon 10 D för 10.000.- Om du har en EOS systemkamera sedan tidigare så har du förhoppningsvis en del optik.
I annat fall så skall du kolla Canon G5 som släpps nu i dagarna. Lite klumpigare än Ixus men den verkar ta mycket bra bilder.
tack för tipsen, är det något som är dåligt med Olympus som jag hittade (b-märke eller så ?)
Olympus är inte alls ett B-märke. Det ligger högt upp i skalan, beror lite på vem man pratar med. Vissa anser det minst lika bra som Canon, som många klassar högt. Nikon brukar ligga överst.
Olympus var bland de första med små kompaktkameror.
Olympus har även erfarenhet av optik från bland annat mikroskopsektorn.
Några har föreslagit stora, tunga, klumpiga och dyra systemkameror här, men det är ju inte alls vad tby vill ha! Han (Eller hon? Hela familjen?) behöver ju en lätt, smidig och kompakt kamera som tar bra bilder, och då har ju de bästa i rejset redan nämts.
Olympus µ 300 Digital har jag aldrig tittat på, men den verkar vara fina fisken den också. Canon Digital Ixus 400 är annars mitt förstaval, men den verkar vara totalt slutsåld just nu. Andravalet är Konica KD-500Z som är fruktansvärt snygg och riktigt robust och bra. Båda tar mycket bra bilder.
Jag har en Olympus 4040Z
med extra minneskort 128MB
Jag är mycket nöjd har även filmat med den Bild och ljud ok i litet format kul om man vill skicka korta grejer över nätet.
Har printat ut A3 i mycket bra fotokvalitet.
Använder mest SHQ
Tar man i TIFFläge ännu bättre.
Men nyare kameror som t.ex. 5050Z
Tar olika minneskort och kan spara i RAW.
Skrevs ursprungligen av majk
Missa inte denna annons där mondo65 säljer en Canon PowerShot S45.
Vad nu då? Var den inte bra?
Vad jag saknar på/till min digitalkamera
är mjukvaruprogram så att den kan användas som WEBkamera och skärpeinställning manuellt med objektivet.
Nästa steg blir väl att jag köper digitaltbakstycke.
Innan jag köpte min kamera läste jag så mycket som möjligt och jämförde.
Det hände mycket på några månader.
och www.scandinavianphoto.se är bra att kolla.
Priser skiljer runt tusenlappen i Sverige mellan butiker
i Tyskland kan det vara ännu billigare.
Skrevs ursprungligen av marcus
Olympus är inte alls ett B-märke. Det ligger högt upp i skalan, beror lite på vem man pratar med.
Jodå, de har gjort många bra, och jag har tittat mycket åt det hållet under mitt långvariga letande efter min nya drömkamera, men mina huvudkandidater 5050 och 750 får jag nog förkasta. De är på tok för brusiga, vilket gör att jag lika gärna kan skaffa en 4040 (begagnad) eller 740, dvs gå ner lite i upplösning men få så mycket lägre brus att det inte spelar någon roll.
Så nu lutar jag åt G3 eller G5, men jag gillar inte att behöva lägga ut 850 spänn styck på reservbatterierna. Dyrt! Samma problem med Nikon, fast deras batterier är lite billigare. Jag har faktiskt aldrig sett en Nikon som intresserat mej. Klumpiga saker.
Fuji ger mej kalla kårar med sin hårresande interpoleringsteknik. Jag skulle aldrig kunna bestämma vilken upplösning jag ska spara bilderna i. Antingen blir de onödigt stora, eller så klipper man bort lite horisontal- och vertikalfrekvenser... Nej, jag kan lite för mycket om bildteknik för att stå ut med det.
Kanske jag ska hoppa på nån i familjen "smal pryl med hyfsat objektiv ute på vänsterkanten", Minolta F-100/200/300, Samsung v4, Sony P92. Det är ett gäng som är ganska lika och verkar hyfsade, men räcker optiken?
Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Så nu lutar jag åt G3 eller G5, men jag gillar inte att behöva lägga ut 850 spänn styck på reservbatterierna. Dyrt! Samma problem med Nikon, fast deras batterier är lite billigare. Jag har faktiskt aldrig sett en Nikon som intresserat mej. Klumpiga saker.
Hama-batteri på 1200 mAh kostar hos Dustin 723.75:- inkl. moms.
Jag tittar nu på Canon G3 och Canon S45. Jag tittade även på väskor till dessa. En väska från Tamrac anpassad för:
S45 är 10x15x6 cm (BxHxD).
G3 är 16x18x14 cm (BxHxD).
Dustin listar även en annan för G3 som är 16x17x11 cm (BxHxD).
Det blir rätt stor skillnad på väskorna, trots att volymen på kamerorna inte skiljer enormt. Kanske är det så att Tamrac inte är det bästa märket att välja till G3an. Vilka andra bra väskor finns till G3an? Vad använder ni som har en G3 för väskor, gärna liten. De som jag listat liknar mindre systemkamerastorlek.
Skrevs ursprungligen av marcus
Hama-batteri på 1200 mAh kostar hos Dustin 723.75:- inkl. moms.
Till Minolta F300 och liknande kostar reservbatteri på 1700 mAh så mycket som 77:50 på Cyberphoto. Ännu billigare på andra ställen. Nöjer man sej med 1200 mAh så kostar det 40:- på Biltema. Det blir en slant över att köpa minne för.
Naturligtvis finns sen frågor om hållbarhet och laddningstid, men också tillgänglighet i framtiden. Jag är lite orolig för min Powerbook. Kommer det att finnas batterier till den om ett par år? Fast en dator kan man köra på nätet. En bra kamera kan hålla länge, men försvinner batterierna från marknaden så är den död.
Men det är bara en av många frågor. Bra optik, hyfsad zoom, lättmanövrerad, snabb... Det känns som om risken är stor att det finns nån akilleshäl vad man än köper.
Jag är nöjd med min Ixus 400 som en liten välbyggd kamera som man alltid kan ta med sig. Bilderna blir bra, men det är ju inte som att fota med en systemkamera. Jag skulle gärna ha ännu mera manuell kontroll (slutartid, bländare osv) och samtidigt lite mer färdiga autolägen (det går t.ex. inte att ge motljusblixt utan att gå över i manuellt läge).
Men på det hela taget är jag väldigt nöjd. Och snygg är den också!
Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Till Minolta F300 och liknande kostar reservbatteri på 1700 mAh så mycket som 77:50 på Cyberphoto. Ännu billigare på andra ställen. Nöjer man sej med 1200 mAh så kostar det 40:- på Biltema. Det blir en slant över att köpa minne för.
Naturligtvis finns sen frågor om hållbarhet och laddningstid, men också tillgänglighet i framtiden. Jag är lite orolig för min Powerbook. Kommer det att finnas batterier till den om ett par år? Fast en dator kan man köra på nätet. En bra kamera kan hålla länge, men försvinner batterierna från marknaden så är den död.
Men det är bara en av många frågor. Bra optik, hyfsad zoom, lättmanövrerad, snabb... Det känns som om risken är stor att det finns nån akilleshäl vad man än köper.
Batterierna till F300 är på 1,2V/st, dvs totalt 2,4V.
Batteri till G3/G5 är på 7,4V.
Räknar man lite på den tillgängliga effekten, blir det:
Minolta F300: 2,4*1,700= 4,08 J
Canon G3: 7,4*1,200= 8,88 J
Lithium och Metall-Hydrid har väl även olika verkningssätt, som jag ej känner till helt. Det finns nog en anledning att Apple och andra inte kör med AA-batterier i sina bärbara datorer ;), inte bara att de vill tjäna pengar på batterierna...
Jag tror inte det är risk att batterierna försvinner så snart. Samma batterityp används i G3/G5 som i EOS 10D, liksom en del andra modeller. Det finns även flera 'pirattillverkare' av batterierna.
Jag har själv beställt en Canon G3 idag.
Uppdatering: VA -> J