Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hilfe! Är min Nord Modular trasig?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nordanstig
  • 2008-06-14 22:18

Jag har problem med en G2x Modular som jag köpte begagnad för några veckor sedan. Jag har inte kontaktat säljaren om problemet men jag skall göra det (har inte hittat igen lappen med hennes e-mail på)

Pga av omständigheter kring köpet hann jag inte testa allt så mycket som jag ville. Allt det jag hann testa fungerade men nu har jag konstaterat att pitch-spaken inte verkar fungera. Den KÄNNS rätt. Motståndet är precis som det skall, men den påverkar inte tonens pitch det minsta på något av preseten. Jag får heller ingen effekt om jag kopplar den till någon morph i editorn. I övrigt är synten i fysiskt toppskick så det känns inte troligt att det är någon hårdvaruskada.

Det är en G2x Modular med inbyggt expansionskort (när man köper den) så det är knappast något resultat utav att någon varit inuti och grävt runt.

Enligt säljaren så har den bara använts en gång live och såldes pga brist på pengar. Den har använts i hemmastudiomiljö. Jag har inspekterat den flera gånger och ser inga tecken på yttre fysiskt skada.

Om du trycker på knappen "Patch Settings" överst till höger så ser du ifall pitch-mojen är aktiv. Om den är det men inget händer så skruva upp den och kolla att alla kontakter sitter på plats. Det kan hända att den skakat loss.

• Medlem
  • Nordanstig
  • 2008-06-15 14:26
Ursprungligen av sawtooth:

Om du trycker på knappen "Patch Settings" överst till höger så ser du ifall pitch-mojen är aktiv. Om den är det men inget händer så skruva upp den och kolla att alla kontakter sitter på plats. Det kan hända att den skakat loss.

Den är påslagen i patch settings. Jag har redan kollat det. Skall däremot prova att öppna o kolla hur den ser ut invändigt. Tack för tipset.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-15 19:46

Just pitchsticken brukar vara en svag länk även på Nordlead-syntarna. A/D-omvandlarna verkar ha en tendes att ge upp andan - precis detta hände på min kollegas NL2a och det var tydligen dyrt att fixa...

Svarar patcharna på pitchbend över midi?

Hmm, var i Sverige håller du hus? Clavia är ju sjyssta med reparationer - min NL3 fick en smäll så ett par lysdioder lossnade - de fixade det på en dag för löjligt lite pengar!

• Medlem
  • Nordanstig
  • 2008-06-19 19:16

Jag är i hudiksvall. Var håller clavia till?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-19 23:35

Åsögatan, Stockholm.

1
Bevaka tråden