Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortkommando för att skapa ett arkiv?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag körde med Stuffit förr i tiden så vill jag minnas att det fanns ett kortkommando för att packa.
Nu när ett zip-program som funkar till vad jag behöver det till (iallafall allt som oftast) så måste jag högerklicka (vilket ibland leder till en finderkrasch på ett helt obegripligt och skitstörigt sätt).

Har kollat i "Arkiv"-rullgardinsmenyn såklart och där finns kortkommandon till typ alla funktioner utom just "skapa arkiv" (a.k.a. zippa) och färgmarkera filen/mappen, något jag också gärna skulle vilja ha som kortkommando faktiskt.
Några tips?

Du kan skapa ett eget kortkommando för komprimera:

• Öppna Systeminställningar, gå till tangentbord/mus

• välj flik kortkommandon

• till vänster nedanför listan klickar du på plusknappen för att lägga till ett kortkommando

• skriv in menyordet Komprimera

• välj sedan en kombination av tangenter, exempelvis CTRL+ ALT+C.

Ursprungligen av kimrin:

...vilket ibland leder till en finderkrasch på ett helt obegripligt och skitstörigt sätt."

Detta kan det bero på något strul med Launch Services, ladda ner OnyX och välj Återställ Launch Services-Databasen.

OnyX: Titanium Software

Funkar inte det kan du kolla mappen Contextual Menu Items om du har några .plugin filer som är gamla och kanske behöver uppdateras (alltså uppdatera de program som en gång lagt filerna där) eller om du inte längre använder dom så släng dem.

Sökvägen till mappen ser ut så här: /Users/Ditt Användarnamn/Library/Contextual Menu Items/

• Medlem
  • 2008-06-15 12:23

Med detta applescript kan du skapa ett zip-arkiv, men bara från en fil i taget.
Det finns sedan sätt att ge skript kortkommandon.

Knöligt sätt kanske, men det öppnar för fler skriptfunktioner.

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-15 12:45

Har Baron blivit en jävel på AppleScript på gamla dagar?

• Medlem
  • 2008-06-15 14:14
Ursprungligen av Konrad:

Har Baron blivit en jävel på AppleScript på gamla dagar?

Visset serru, jag har gått på kurs!

Fast man kommer gansnka lång på att gogla om man bara har ett hum om vad man vill ha. Och då är en elementär skriptförståelse bra att ha i botten.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-15 13:16

Högerklicka på filerna/mappen och välj komprimera filer/mapp. Visserligen inget kortkommando, men minimalt med fix.

• Medlem
  • 2008-06-15 14:13
Ursprungligen av frazze:

Högerklicka på filerna/mappen och välj komprimera filer/mapp. Visserligen inget kortkommando, men minimalt med fix.

Det var ju det Kimrin ville slippa...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-15 21:29
Ursprungligen av Baron:

Det var ju det Kimrin ville slippa...

Men du måste ju faktiskt ändå välja fil(erna)/mappen innan du kör kortkommandot. Och vad är det för egentlig skillnad mellan ett kortkommando och ett högerklick? Egentligen...

Ursprungligen av frazze:

Men du måste ju faktiskt ändå välja fil(erna)/mappen innan du kör kortkommandot. Och vad är det för egentlig skillnad mellan ett kortkommando och ett högerklick? Egentligen...

I detta fallet var det:

Ursprungligen av kimrin:

"...en finderkrasch på ett helt obegripligt och skitstörigt sätt".

• Medlem
  • 2008-06-15 22:03

En ganska stor skillnad är att man slipper använda musen om man kör med kortkommandon. Det är lite bökigare att högerklicka utan mus...

Med ett skript kan kan tex med ett enda kortkommando zip:a en fil och maila den till en given adress, ladda upp den till en given fil/webbserver etc.

tack för alla svar.
frasse missade förstås några poänger (såväl som att jag inte använder mus men framförallt att findern kraschar - det kan förstås hända att den gör det pga zip-funktionen och inte högerklickfunktionen, vad vet jag...), men alla andra var hjälpsamma och jag är tacksam.
Baron: du vet att jag önskar jag kunde göra såna där script, men se det kan jag ju inte.
inte än.
Jag vill också gå en kurs.

och ozone.
dina tips är också lite överkurs till varför jag gillar macos framför windows eller annat jag inte begriper mig på.
men dt är fett att det finns.
och jag kan önska att jag begripit det där också bättre.
som av en händelse har jag dock laddat ner Onyx alldeles nyligen (fast för att komma åt osynliga filer) verkar vara bra till mycket det där. nu har jag hittat två funktioner som iallafall jag har nytta av.
gott så.
Tack igen!

Hahaha.
tog mig typ 5 minuter att hitt inställningen för Launch-databasen...
men då dök ju plötsligt en annan fråga upp som de försöker förklara för mig men som jag inte fattar skillnaden på.
Bör jag "bygga om" eller "återställa".
i vilka fall bör man föredra det ena framför det andra...?
Nu ska jag starta om datorn och alla program och låta onyx köra en ordentligen genomkörarfe.
det kan nog inte skada...
eller... det kanske är just det det kan...
nåja...
det är skönt att inse att man inte kan någonting ibland fast att man är den som alla andra ringer och frågar när de har problem.
tur att forum finns.

Ursprungligen av kimrin:

Hahaha.
tog mig typ 5 minuter att hitt inställningen för Launch-databasen...
men då dök ju plötsligt en annan fråga upp som de försöker förklara för mig men som jag inte fattar skillnaden på.
Bör jag "bygga om" eller "återställa".
i vilka fall bör man föredra det ena framför det andra...?

Hmm, "Bygga om" är den mildare varianten. Jag har tidigare kört med "Återställ" och det som i vissa fall händer är att OS X kan komma att fråga dig EN gång om du vill starta programmet "xxxx" då OS X tror att det är första gången det startas (databasen är ju raderad och återskapas fortlöpande när man startar olika program).

Såklart...

såklart...
hur kunde jag tro något annat.
ignorance is bliss...

1
Bevaka tråden