Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk tappar täckning. MBP + 3com

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-06-15 23:43

Jag har alltid haft full täckning på min Airport hemma. Här om dagen så halkade helt plötsligt airport-statusen ner till 3 sträck av 4. Det märks också en kraftig skilnad i hastigheten på nätet. Märks t.o.m. när man bara surfar - segt som kola.
Vad har hänt? Kan det vara någon som startat ett nytt nätverk som stör? Statusen hoppar upp till 4/4 ibland, men håller sig så oftast bara några sekunder. Jag tycker att det verkar lite ostabilt över lag. Vid något tillfället så har jag tappat kontakten helt. Jag sitter i samma rum som rautern.

Det hela började med att min dator helt plötsligt valde ett annat nätverk som primärt (ett öppet nätverk som alltid funnits här). När jag skulle välja tillbaks till mitt så frågade den helt plötsligt efter lösenord. Lösenordet var iskrivet (sparat) men ändå så ville det inte fungera. Det stod inte rakt av att det var fel lösen utan ist att det var något som inte stod rätt till med säkerheten.. mins inte exakt. Jag startade om raoutern och datorn. När jag kom in i OSX igen så fungerade allt som vanligt - mitt nätverk valdes och jag behövde inte skriva in nått lösen. Dock så är jag en pinne kort i Airport-statusen sedan dess...

Jag har en MBP15 2,0 och en 3com-rauter. Jag har haft den här nätverklslösningen i ett par år och det har alltid fungerat klockrent...

Det brukar finnas 3-4 andra nätverk som Airport hittar. Dock har jag inte lagt märke till något nytt. Dessa har varit här innan.

• Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-07 08:21

Kan jag på något sätt testa att det inte är fel på Airport-hårdvaran i min dator? Uteslutningsmetoden brukar ju vara bra att tillämpa när man skall lösa sådan här problem.

Både jag och min bror (som har en Macbook 2,0) var uppkopplade på samma trådlösa nätverk över en helg (ej hos mig). Vi hade ofta samma Airport-status, dock strulade min dator mer. Tappade nätet efter vila, fick "Anslutningen nådde en maxtidsgräns" etc..

Det här är så tröttsamt...

Senast redigerat 2008-07-07 09:33
1
Bevaka tråden