Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBA och Fan Control

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-06-17 15:51

Min MBA älskar att snurra på sin fläkt. Nästan jämt är den uppe i 6200 rpm och låter mycket och fult, trots att temperaturerna inte är särskilt höga (CPU 50-55 grader).

Jag har installerat programmet Fan Control, men det tycks inte hjälpa alls. Har fler MBA-ägare haft problem med Fan Control? Programmet visar ju en graf för hur fläkten ska bete sig, samt markeringar för var den de facto befinner sig. Dessa markeringar har lite med verkligheten att göra i min dator.

Just nu, till exempel, har min CPU temperaturen 50 grader och fläkten snurrar med knappt 6000 rpm. Men enligt grafen i Fan Control ligger fläkten på ungefär 2700 varv.

Jag har prövat att installera Fan Control på nytt, men det hjälpte inte. Någon som vet vad man kan göra åt detta problem?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-17 16:05

Du känner till att det finns smcFanControl 2.1.2 förutom FanControl 1.2?

  • Medlem
  • 2008-06-17 16:08

Jag känner till det. Men om jag har förstått saken rätt kan smc bara höja farten på fläkten. (?)

Edit: Jag prövade att installera smc istället, men som sagt: det kan bara höja minimihastigheten på fläkten.

Senast redigerat 2008-06-17 16:21

Det är för att oerfarna inte ska skada datorn. Jag tycker det är hyfsat bra att den inställningen ligger där. Jag körde smcfancontrol (äldre verision) tills för 10 minuter sen och insåg att det fanns en update som gjorde att jag kunde styra den från menubar med. Skönare nu.

1
Bevaka tråden