Vet inte var jag ha läst det, men har fått för mig att det rekommenderas en 4 ggr så stor disk för Time Machine, som man har källdisk. Eftersom programmet just skriver över den äldsta datan efter ett tag. Ett annat värdefullt tips är ju att utesluta vissa mappar som man kanske har pågående, eller väldigt stora, filer i som ändras ofta. På det sättet sparar man ju plats åt annat som kanske är mindre men viktigare
Jag gör så att jag låter Time Machine backa upp allt (förutom vissa valda mappar som "Filmer" & "Hämtade filer") så fort jag har min MBP inkopplad till mina FW-diskar. Men sen gör jag även en manuell backup till en annan disk då och då av mina allra käraste filer; musikbibliotek, bilder/foton och bibliotek/dokument. Skulle kunna använda ett annat backupprogram alt. ett skript till detta, men det är så lite jobb så det behövs inte. På det sättet har jag det allra viktigaste på tre diskar samt så har jag koll på att de där kritiska filerna är en exakt kopia av just ett specifikt tillfälle.
Reisan, för att ha en exakt kopia av ditt system kan jag rekommendera Carbon Copy Cloner. Det gör en exakt och bootbar kopia av din disk / ditt system. Bra vid t.ex. byte av systemdisk. Tar lite tid, men det är gratis och riktigt bra och smidigt.