Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hammond Auto-vari 64 trummaskin, mecka?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värnamo
  • 2008-06-21 01:00

Jag fipplade sönder min trummaskin när jag lekte med att trigga ljuden inuti. Sedan vågade jag inte försöka laga den så den har stått ett år och sett ledsen ut.

Söker alltså någon elektronik-kunnig som kan anta utmaningen. Skulle inte tro att det är någon mening att lämna den i musikaffären där jag bor i alla fall...

Jag håller samtidigt på att rensa mitt instrumentförråd, så som belöning till reparatören kan jag erbjuda t.ex. en Orgatron och en Magnus fläktorgel (ok då, några hundralappar om det skulle sitta bättre). Jag och maskinerna finns utanför Örebro i sommar, senare i Värnamo.

Trummaskinen som ska fixas
http://www.organdonor.se/hammond/autovari7.jpg
Magnus-orgel (likadan som på förstasidan)
Magnus Organ Homepage -- Welcome
Orgatron (min bild)
www.organdonor.se/snyltarn/orgatron_liten_bild.jpg
www.organdonor.se/snyltarn/orgatron_stor_bild.jpg

• Medlem
  • Värnamo
  • 2009-07-07 11:52

Lyckligt slut!

Lyckades fixa den själv! Med tips från en kompis, och genom att mäta och jämföra med en likadan maskin kom jag på vilken komponent som var trasig.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-07 15:54

Gott!

Vad var trasigt då? Om man nu skulle hitta en likadan och bygga triggpuff??

• Medlem
  • Värnamo
  • 2009-07-13 15:30

Det var bara en diod som hade pajat; den ledde ström åt båda hållen istället för bara i en riktning.

Hur jag kom fram till lösningen: Jag hade som sagt två identiska maskiner. Först testade jag att byta själva kretskorten, ett i taget (det finns 3-4 stycken, varav ett är själva ljudgenereringen, ett annat innehåller rytmerna osv.). När jag kommit fram till vilket kort som innehöll den felaktiga delen, mätte jag komponent för komponent och jämförde med det hela kortet. Det var lite krångligt eftersom man inte får samma värden när de sitter fast på kortet. Jag bytte några motstånd som troligen var helt oskyldiga innan jag hittade boven i dramat, som alltså var en diod.

Men jag tror inte att just detta är något vanligt fel med Auto-Vari, utan det berodde nog på att jag råkade kortsluta något när jag höll på med triggandet...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-13 16:45

Ok!

Men mycket bra att veta.. kanske känsliga halvledare..

• Medlem
  • Värnamo
  • 2009-07-14 13:00

(Glömde att påpeka: Skulle du hitta en likadan, köp den direkt! Riktigt sköna ljud och flera användbara rytmer.)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-14 17:04

Ingen fara.. så fort jag hittar en så norpas det.. Det finns en kopia av den också.. östtysk. Glömt vad den heter men lagat en.. samma sköna ljud.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2009-07-22 13:37

Det ligger en på Blocket nu. Lite dyr kanske (3000 kr); det är Svenska Hammond som säljer.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-22 17:24

Lite dyrt med tanke på att den då skulle moddas. Men det lär väl dyka upp nån som passar i pris/skick.
Det gör ju inget om den ser sliten ut.. lär bli sönderborrad ändå

1
Bevaka tråden