Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har någon av er Theremin-erfarenheter?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Undrar om någon av er har lite erfarenheter av theremin-spel att dela med er av.
Är det svårt?
Är det roligt?
Är de nyproducerade värda sitt pris? De är ju faktiskt inte allt för dyra.

Jag undrar p g a att det vore kul att lära sig ett annorlunda instrument - utan tangenter, trots att synthintresset finns kvar.:)

Hej hopp!
Andy

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-21 16:47

Jag har lite erfarenhet. Köpte en Etherwave som byggsats 1997 och hade ambitionen att lära mig spela ordentligt. Den är helt ok, men jämfört med en finare (dyrare) Theremin mer svårspelad. På en Etherwave Pro kan man t ex ställa in pitch-antennen att bara kontrollera basregistret, vilket gör att avstånden inte blir så infernaliskt små. Dessutom reagerar antennen linjärt, som också gör det enklare att spela bra. Det blir väldigt tätt mellan tonerna i diskanten på min Theremin.
Jag övade regelbundet i början med ledning av den medföljande instruktionsvideon, men kom av mig och nu har jag den mest som prydnad..
Det är svårt att få det att låta nåt annat än glissando på en Theremin. Man behöver bra gehör och koordinationsförmåga. Som tur är så går båda dessa att träna upp.:)
Men alla instrument kan sägas vara svåra eller lätta beroende på vad man vill ha dom till. På ett piano är det t ex ganska lätt att få det att låta hyfsat. Men det har också lett till att ribban för pianospel ligger högre än för Theremin. Å andra sidan är vissa saker mycket lättare att spela på en Theremin. T ex ett steglöst glissando...
Förra året gick en tjej som var utbytesstudent från Tyskland på Musikhögskolan i Stockholm. Hon är lite av en theremin-virtuos och heter Carolina Eyck. Om hon går kvar kanske hon ger lektioner. Hon har dessutom skrivit en lärobok i thereminspel.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-21 23:51

Usch..
GAS

PAiA - Theremax Theremin

Dollarn är ju ruggigt låg.. men jag skulle nog behöva bygga in en kvantiserare eller nått om jag skulle bygga mig en OCH spela på..

Tack. Mycket intressant.

Andy

Hepp!
Jag byggde en PAiA Theremax en gång. Lätt att bygga, men den är mer av en "gadget", en kul grej, och inget vidare instrument. Moog Etherwave Pro däremot är ett fantastiskt fint instrument, men kostar ju därefter. Att jämföra dessa, att prova spela på dem, är som att jämföra ett leksakskeyboard från en bensinmack med en Steinwayflygel. Bägge låter och ger ifrån sig toner, men där slutar likheterna.

Lustigt att det "känns" olika om instrument som man faktiskt inte vidrör, men så är det!
Är man seriös med Theremin så är det bara att kolla på någon av Moogarna. Men bygg gärna en PAiA - den är billig och det är ju alltid kul att bygga saker.

/R.t:M.I.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 14:21

Dom hade en Etherwave Pro på DLX i Stockholm för ett tag sen för typ halva ordinarie pris, kom jag just på.. Fortfarande en del pengar såklart. Men å andra sidan.. vad kostar en Steinway? Vet inte om den finns kvar dock.

Theremin är riktigt kul. Jag hade en Moog Etherwave innan och den saknar både jag och frugan. Jag lyckades spela enkla melodier om jag tog det väldigt lugnt. Men det tar nog ett bra tag med mycket övning om man ska få riktigt flyt i det.

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2008-06-22 21:51

Theremin är helt klart ett av de mest uttrycksfulla elektroniska instrument som sett dagens ljus.
Dock är det svårt, om inte helt omöjligt att spela något vettigt om man skulle råka vara lite berusad.. Saknar min Etherwave, och skall ihandla en igen snart. Begriper inte varför jag sålde den egentligen..

1
Bevaka tråden