- JohnieWebdesign
- Medlem ●
- Sigtuna
Håller din Dator måttet? I denna tråd kan du skriva hur nöjd du är med din dator, är din dator i bra skick fortfarande? Hur är prestandan på din dator, börjar den bli seg eller flyter den på bra?
Bifoga gärna en bild på din dator.
Ska bifoga en bild på min MBP också, måste bara rengöra topcaset med Nanosvamp först;)
Jag är väldigt nöjd med min dator, bortsett från att topcaset visar tecken på att inom rimlig framtid börja spricka och att den är något skev i konstruktionen (se bilder i detta inlägg).
Det är en MacBook från November 2007, Santa Rosa Chipset, 2,2ghz C2D, 4gb Ram, 250gb hdd á 5400 RPM och OS X (10.5.3) rullar på väldigt bra.
Jag är förvisso en switcher sedan november, men jag blir väldigt ofta positivt överraskad av fina funktioner och features, trots att jag spenderat väldigt mycket tid sedan november åt att utforska OS X. Tycker jag att jag gör, i alla fall
Min dator är snabb, pigg, blir inte överdrivet varm, har "bra" skärm (fast originalfärgprofilen sög hest, verkligen och jag hatar ditheringen, om man kan säga så), jag har bra kontakt med AirPort, fläktarna mår bra och ja... Det är en jättebra dator som jag älskar!
Så bortsett från att "skalet" inte är det bästa, med sin skevhet och potential att spricka, samt att skärmen "dithrar" så är min MacBook en fantastisk dator. Supernöjd.
Nästa dator jag köper blir med 100% säkerhet en mac. Förmodligen en MacBook Air och en iMac eller motsvarande (det blir ingen 2008 i alla fall, så vi får se vad Air och iMac heter nästa gång jag handlar - troligtvis hösten 2009).
Köpte min Mac Pro 2,66GHz, 1:a generation i mitten av 2006. Den har fungerat felfritt och varit igång varje dag nästan. Fram till i våras, då grafikfel och kernal panic/hängningar börja komma då och då. Typ 1-2 ggr i veckan av båda feltyperna. Ska se hur jag gör med detta. Har APP ett år till. Annars är jag nöjd med den. Dock kommer nästa dator inte att bli en lika påkostad pryl. Men jag vill ha min MP i alla fall 1-2 år till, sen har den tjänat mig väl.
Reisan har du SUBEN på bordet?:p skakar inte bordet mycket?
Ja, jag får ta tag i det snart.
Reisan har du SUBEN på bordet?:p skakar inte bordet mycket?
Nej, bordsskivan är rätt solid och suben har gummiklädda fötter så det är rätt lugnt. Visst om jag drar på fullt ös och ökar basen så vibrerar givetvis bordet, men så högt har jag det aldrig.
@Reisan, det var en rejäl "sladdstaion" du har under skrivbordet
Ja, det blir en hel del och jag har ändå inte mycket tillbehör. Men det håller sladdarna från golvet så det är enkelt att städa under bordet.
min Penryn MBP är i gott skick förutom att den har en en lite jobbig skavank vid DVD-läsaren. Min ryggsäck föll ner från en parkbänk ca två veckor efter att jag köpt den, och trots att macen låg djupt in i väskan och dessutom i ett neopren-sleeve så bucklar nu en bit av den smala delen ovanför DVD-läsaren ut Lyckades böja in den lite igen iallafall, och även om jag var ledsen första dygnet så tänker jag inte på det alls längreö
Annars så funkar den bra.
Inga fel på skärmen, ändrade färgprofilen dock eftersom den var helt dassig.
2.5 Ghz
2 GB ram
186,31 GB hårddisk som snurrar med 7200 rpm
Supernöjd, bästa datorn jag ägt.
Vänta bara tills du ser min...
Andreas Th hur går det för dig att stänga dasslocket(skärmen)? Tar inte bucklan emot?
Andreas Th hur går det för dig att stänga dasslocket(skärmen)? Tar inte bucklan emot?
Nejdå, den stängs som vanligt Bucklan går bara ut framåt så att säga och inte uppåt som tur är! Hade den gjort det hade jag nog gråtit
Har en MBP Feb 08, och köpte den i April. När jag läser hur era MBP's har blivit så blir jag lite orolig för min:p
Då skulle ni bara sett när jag hade PC...
Tänkte när jag såg Ipod_Lover's bild. Fatta vad många sladdar man behövde använda till PC så att den skulle fungera som man ville.
Till min MBP så använder jag bara en sladd och det är strömkabeln, mer behöver jag inte. Samma sak med min iMac, det räcker med strömkabeln+tangenbord&mus.
Min snart fyra år gamla iBook har ett så slitet tangentbord att hälften av tangenterna är oläsliga och batteriet är slut, efter fem minuter dör datorn. (Det betyder en tusing bara för batteriet.)
Annars tuffar och går den, den är i princip aldrig avstängd och används aktivt cirka fyra timmar per dag.
...Fatta vad många sladdar man behövde använda till PC så att den skulle fungera som man ville...
...Till min MBP så använder jag bara en sladd och det är strömkabeln, mer behöver jag inte...
Kanske är det ironi eller så är det dags att erkänna att jag inte fattar: vilka sladdar kräver en windowsdator som inte en Mac behöver? Hur för du över bilder från kamera eller video till exempel, utan sladdar?
...oläsliga och batteriet är slut, efter fem minuter dör datorn. (Det betyder en tusing bara för batteriet.)
Du har tittat här va? Har du tur kan du få ett nytt batteri.
https://support.apple.com/ibook_powerbook/batteryexchange/main?id=qp
Tänkte när jag såg Ipod_Lover's bild. Fatta vad många sladdar man behövde använda till PC så att den skulle fungera som man ville.
Till min MBP så använder jag bara en sladd och det är strömkabeln, mer behöver jag inte. Samma sak med min iMac, det räcker med strömkabeln+tangenbord&mus.
Sry för att ta upp en gammal tråd, men måste bara påpeka, detta är hur det ser ut när jag har en Mac nu. Var mycket värre innan
Grattis till köpet Goflorp!
Tackar. Den har nu stått sedan kl 22 igår och gjort backup til Time Machine.
En not till den nyblivne ägaren av en Time Capsule, det verkar kunna ta två dygn innan den är klar med första kopieringen. Under tiden får den snällt stå och tugga.
Du kan alltså inte ta med dig datorn ngnstans direkt....
Måste vara inom Wifi-range.
Ställa in nya nätverket och konfigga TimeMachine/Capsule var ju en sådan antiklimax så det är inte sant. Här köper man grejer för flera tusen och så bara funkar det ...tog 5 min.
Min MBP är i tja... flitigt använt skick.
Nere ovanför cd sloten så är det slitet, locket är lite skevt, skugga på skärmen efter att något nångång har råkat tryckas mot baksidan, efter att jag bytte min havererade vänster fläkt så är öppningsknappen lite kinkig ska dock titta på det nästa gång hon öppnas.
Men vad tusan, det är en dator som är tänkt att släpa med sig och då räknar jag med att den får sig några törnar här och där... är inne på mitt 2a batteri sen november 2006.
Förövrigt är det en underbar dator, har aldrig gjort mig besviken utan tuffar på i stadig takt vad jag än gör.
Hade ni frågat mig för två veckor sedan hade jag sagt att jag är helnöjd med mina Mac:ar men nu är det något fel med min MacBook Pro 17 efter ett halvt års användande. Är mycket nöjd med min MacBook Air som fungerar bra och är så himla smidig och lätt.
Är lite sur:( på min Pro men vi får se vad MacForums support säger.
Hade ni frågat mig för två veckor sedan hade jag sagt att jag är helnöjd med mina Mac:ar men nu är det något fel med min MacBook Pro 17 efter ett halvt års användande. Är mycket nöjd med min MacBook Air som fungerar bra och är så himla smidig och lätt.
Är lite sur:( på min Pro men vi får se vad MacForums support säger.
Hur går det, KaRo?
Min MBP ser finfin ut efter ett halvårs användande.
Min gamla Powerbook råkade dock ut för att knappen till skärmen blev helt svart då den silvriga färgen lossnade, är detta fler som råkat ut för efter några år av flitig användning?
Min PowerMac anno 2003 med två 1,25 GHz G4:or och 1 GB minne gör fortfarande sitt jobb jäkligt bra. Som stationär dator slits den heller inte, så det utvändiga skicket är i princip som ny.
Det händer ett par gånger om året att jag blir påmind om hur gammal datorn faktiskt är, och varje gång blir jag lika förvånad över att det inte märks.
Det jag ibland kan sakna är en Intel-propp och möjligheten att köra virtuella maskiner, men annars är jag fortfarande nöjd.
Min drygt 3 år gamla PB 12" 1.5GHz är fortfarande i finfint skick. Lite små skavanker har den fått här och där, men det är sånt som bara inte går att undvika då den är i flitig användning.
Är helnöjd med datorn, men prestandamässigt börjar den nog kännas lite seg. Den har ju trots allt några år på nacken.
Min första generations MacBook tuffar på fint. Den har åkt några vändor i golvet men det är inget som satt sina spår. Den hade lite barnsjukdomar så jag fick byta ut plasten och fixa en flimmrande display men sen dess har den funkat klockrent. Jag börjar dock känna att det är dags att byta ut den, så jag hoppas på nya MacBooks i augusti så dom hinner bli av med barnsjukdomarna innan jag har råd att köpa en.