Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorbygge: Vad för standarder gäller?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-23 11:23

Vad gäller om man ska bygga en Intelbaserad stationär dator idag.

Finns ju olika varianter av moderkort, minnen osv...

Ni behöver inte speca exakta delar, men mer, vad man bör tänka på.
Vad som är känt för att fungera och vad som är känt för att strula...

  • Medlem
  • 2008-06-23 13:57

Tja beror ju lite på vad du ska göra med burken.

Jag brukar hålla mig till moderkort från ASUS med Intel chipset och Intel CPU.
Har inte haft några problem med den kombon.
Sen köper man minnen från ex. Corsair, hastighet och typ beror på moderkortet som man valt och vad man vill göra med burken.
Oftast räcker 6400-minnen om vi pratar DDR2 men vill man överklocka eller köra max FSB som kortet klarar så får man anpassa sig efter det = dyrare.
Ex. körde själv med 8500 (1066 MHz) minnen 1GB till min XP maskin, det gick slöare då än när jag lade till ytterligare 2 GB och körde med 6400 minnen (800MHz). Sänkte då FSB till 800MHz istället för att överklocka och det blev en grym skilnad.
Visst 2-3GB 8500 minnen hade väl varit ännu bättre men de gick på 3000 vid just det tillfället och hade ingen lust att betala 2k extra.
Som vanligt är det en balans mellan pris/prestanda.
Samma sak med grafikkort, vad ska man göra, ska man ha värstingburken så är det inte så knepigt, ska man ha något mindre än värsting så får man ge sig ut på sidor som tomshardware.com m.m.
För något halvår sedan så var det 8800GT som var da shit i pris/prestanda mätningarna.
PSU, samma sak här vad ska du använda burken till.
Ett enkelt grafikkort och en eller två diskar i burken så klarar man sig med nästan vilket PSU som helst. 450-500W är väl en hyffsad nivå att ligga på med lite "headroom" för tillfälliga höga laster.
Ska du ex. köra dubbla 8800GTX kort så får man då skaffa något värre och då något som är strömstarkt inte bara titta på Watt-talet, konsultera tomshardware, sweclockers m.m.

Jag har en riktigt stabil burk. MSI 4CoreDual moderkort med ca ett år gammal Core2 Intel. Jag måste verkligen rekommendera mitt grafikkort: GeForce 8600 GTS med passiv kylning - klarar hygglig spelprestanda och är tyst! 2GB minne, minns inte hastigheten just nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-17 14:18

Är musikdator främst, men att kunna spela lite spel hade inte varit fel heller, dock behöver det inte alls vara på någon maxnivå på grafik.

Premerar en tyst musik-dator framför grafik-spelburk.

  • Medlem
  • 2008-07-17 15:13

Kan rekomendera Corsair's PSU'er. Dom kostar lite mer men det är ofta värt att satsa på en bra PSU direkt för det är mycket problem som kan uppstå om man snålar.

Welcome to Corsair :: HX Power Supply Product Information

edit: jag glömde säga att dom är knäpptysta dessutom

Det som brukar strula för folk som bygger hemma är moderkort och grafikkort inte lirar med varandra, Microstar har vissa produkter som kan vara besvärliga ihop med andra.

Av egna dåliga erfarenheter skulle jag undvika moderkort med små kylfläktar på, låter högt och illa.

Jag kör med en NesteQ NA6201 620W 0dB PSU. Rätt trevligt att kunna stänga av fläkten helt. 0db. Lite dyr dock, och Corsairs & Thermaltakes PSU'er är säkert av bättre kvalité, men inte lika tysta...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-18 11:02

Vad kör du för musikprogram? Jag tror att Pro Tools inte gillar moderkort med VIA chipset...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-18 12:06

Ableton live främst, Reason och en bantad version av Cubase dyker upp ibland med.

VIA undviker jag sen länge!

1
Bevaka tråden