Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Röstarkitektur

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 02:48

Jag undrar varför polyfona syntar har ett eller flera filter per röst. Om en multitimbral synt har det är en sak eftersom olika ljud med olika filtrering kan skickas ut samtidigt, men nästan alla icke-multitimbrala verkar ha det också. Eller? (Rätta mig om jag har fel). Räcker det då inte med ett gemensamt filter?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-25 07:46

Om de har ett gemensamt filter så blir resultatet som i Korgs gamla Poly-800, nya toner klipper de gamla som klingar ut i vissa fall - förmodligen en orsak till att synten fick ett inbyggt delay i en uppdatering / maskering. Effekten är dock i vissa fall musikaliskt användbar (& är efterliknad i några sköna presetljud till Reason för övrigt) men föga önskad i de flesta fall. Syntarna kan även ha flera filter i sin arkitektur, då till exempel seriekopplade eller något annat kul, att filtrera redan filtrerade ljud kan göra att helt nya klanger uppstår.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-25 08:19

Jag gjorde ett litet ljudexempel på kul!

trig.com - Ljudex Polex : BITLEY™

En orsak är att man gärna vill ha en separat envelope för varje filter. Om man retriggar det enda filtrets envelope i en polysynt så kommer de föregående rösterna inte klinga ut så som man oftast tänkt sig. Ibland en fördel.. men nästan alltid en nackdel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 12:34

Det där med utklingning är väl i första hand en sak för EG:n då rösterna behöver varsin EG. Men har filtret så mycket med det att göra?

Tänk dig att du har en långsam filterattack och först spelar en ton, sedan spelar en till medan du håller ner den första tonen. Har du bara ett filter kommer det antingen bli så att envelopen startas om för båda tonerna (vilket blir konstigt med första tonen) eller att andra tonen inte får någon attack. Filtret kan ju bara ha en frekvens i taget, så en separat envelopekurva för varje röst kräver ett filter per röst.

Tänk dig parallellen med hur det skulle bli om man hade en gemensam volymenvelope för alla röster så blir det kanske lättare att begripa varför det inte skulle funka.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 00:24
Ursprungligen av false messiah:

Tänk dig att du har en långsam filterattack och först spelar en ton, sedan spelar en till medan du håller ner den första tonen. Har du bara ett filter kommer det antingen bli så att envelopen startas om för båda tonerna (vilket blir konstigt med första tonen) eller att andra tonen inte får någon attack. Filtret kan ju bara ha en frekvens i taget, så en separat envelopekurva för varje röst kräver ett filter per röst.

Tänk dig parallellen med hur det skulle bli om man hade en gemensam volymenvelope för alla röster så blir det kanske lättare att begripa varför det inte skulle funka.

Aha. IC! (vits )...Bra exempel du tog. Jag förstår feltänket jag gjorde, för jag var så inne på polyfoni som just ackordspel med alla toner samtidigt och att man filtrerar via en gemensam utgång istället för att använda individuela filterenveloper. För i så fall skulle det funka med ett filter.

Tack.

Senast redigerat 2008-06-27 01:04
  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-25 19:30

Hade min tjej haft sin poly-800 hemma hos mig nu så hade jag spelat in ett ljudexempel så hade du fått höra. Det är verkligen störande ibland, men synten låter fint trots allt.

Ursprungligen av Clase:

Hade min tjej haft sin poly-800 hemma hos mig nu så hade jag spelat in ett ljudexempel så hade du fått höra. Det är verkligen störande ibland, men synten låter fint trots allt.

Har nästan för mig att kör man med hög VCF och drar ned på EG Int så försvinner detta fenomen.
Men då missade man ofta poängen med det goa ljudet man gjort. Nu var det 18år sedan jag sålde min Poly-800 dock...

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-25 19:43

Ja, "problemet" försvinner ju om du gör precis som du säger. Då låter synten väldigt Devo eller Compute på ett väldigt skönt sätt. Det är en mycket fin och underskattad synt faktiskt som gör det den ska väldigt bra.

1
Bevaka tråden