Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

elpiano

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har neglat ett bra tag på att skaffa mig ett elpiano. Först tittade jag på Rhodes och sedan på Nord Electro 2. Multisamplade Rhodes, Wurlitzer och akustiska pianon är nog grejen, tror jag. CNE2 är både overkill och inte nog. Dels har den pjäsen ju en formidabel orgelsektion som jag inte bryr mig om alls och dels har den bara 73 semivägda tangenter. Vidare borde man kunna komma undan med mindre än 10 000 för det jag vill ha, känns det som.

Jag tar gärna emot tips på prylar för under 10 000 med multisamplade pianon och elpianon (som låter bra) samt 88 vägda tangenter.

Jag vill dock ha allt i ett. Dvs inte någon burk plus midikeyboard eller något datorprogram.

Ja, finns det något som låter lika bra som NE2 i en burk? Skall du ha det hemma så borde du köpa ett rhodes, det är liksom en helt annan nivå på det hele.

Okej.
Så NE2 är i en klass för sig när det gäller multisamplade pianon men de lyckas inte fånga magin i ett Rhodes, har jag förstått dig rätt om jag säger så?

Jag testade ett Roland RD-300GX i några minuter idag. Kändes skönt och lät ganska bra, tycker jag. Kostar mer än jag tänkt, dock.

Ursprungligen av sisältää:

Okej.
Så NE2 är i en klass för sig när det gäller multisamplade pianon men de lyckas inte fånga magin i ett Rhodes, har jag förstått dig rätt om jag säger så?

Jepp. Jag tycker att NE2 är det bästa jag hört när det gäller Rhodes/Wurlitzer/Clavinet-samplingar. I en burk alltså. Scarbee's samplingsbibliotek är nog det närmsta ett original man kan komma just nu, men då är det dator som gäller.

Håller alla med eller finns det andra schyssta alla-pianon-i-ett-klaviatur?

• Medlem
  • Avesta
  • 2008-06-27 20:24

har absolut ingen koll egentligen, men jag tror att kurzweil har några schyssta elpianon.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-27 20:28

Alesis har väl komprimerat ihop alla sina bästa piano-ljud till quadrasynth-serien i en halvrack-låda, Alesis Nanopiano. Styrkan i quadra-syntharna är annars just den inbyggda multieffekten som klarar fixa såväl trembolo, leslie och distortion...

Men inget klår en äkta gammal wurlitzer på skeva stålben. Dom låter så jäkla 'live' och skitigt.

Fast jag kan ju inte köpa tre pianon för detta ändamål.. det måste finnas någonting schysst för små pengar. Idag ska jag åka runt till stans instrumentaffärer och testa lite. Såg att Korg har någon pjäs för 6000,- .. tror dock inte att Rhodes och Wurlitzer i den är så välsamplade men man får väl se..

Tack för era tips.

• Medlem
  • 2008-06-28 10:24

Kolla Nord Electro också, vad jag har för mig så får de höga betyg på sådant som just elpianon.

Nu har vi varit runt i hos några av Göteborgs instrumenthandlare och kommit fram till följande:

Clavias prylar är väldigt schyssta på alla sätt men ett halvvägt sjuoktaversklaviatur har inte någon chans mot ett helvägt åttaoktaversklaviatur.. inte ens om det är Casio (!) som står för det senare. Nord Stage är en helt makalös grej men den är overkill så att det förslår och vi skulle inte använda den värdigt nog.

Billiga samplingspianon låter okej men inte okej nog för att tillfredställa den som suktar efter ett riktigt piano. Vissa dyrare samplingspianon duger dock gott.

Många tillverkare satsar fett på ett grand piano-ljud och slänger med diverse annat som är halvdant. Det är alltså ont om val om man vill ha bra Rhodes och Wurlitzer utöver ett bra akustiskt ljud.

Det lutar nu åt ett Roland RD-300GX som har ett riktigt skönt klaviatur, trovärdiga akustiska pianon och vintageelpianon. Här är ett sunkigt demo: http://media.rolandus.com/mp3/rd-300gx_demo_superior_grand.mp3

Kurzweil - PC3X audio demos

Massor av pianon. El- resp akustiska. Demo finns för några av dem.

PC3X ser ut och låter bra men kostar över 20 000 vilket ju är en helt annan liga än den jag tittat i.

Jag skulle vilja slå ett slag för den gravt underskattade MO-serien. Yamaha MO8 har samma ljudbibliotek som S90ES (förutom den stora pianosamplingen) och det låter faktiskt A-ok om det mesta.

Något billigare konstruktion, men helt ok känsla i tangenterna. Ingen samplingsfunktion, men en någorlunda stabil seke.

Jag nämner den som kandidat just för att den är så extremt mycket billigare än både konkurrenterna i samma klass, och billigare än den förtjänar att vara.

Det finns bättre grejjer för ditt ändamål, men då kostar det helt andra pengar.
Ta det från en som har provat alla nyare stagepianon på marknaden. Jag letade också primärt efter Piano/elpianoljud. För min del blev det en Fantom X8, men även den är ju duktigt mycket dyrare än MO8:an.

Du bör prova den tycker jag!

// Peppe

1
Bevaka tråden