Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kompressor?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-06-26 22:40

Jag har aldrig haft en kompressor och nu vill jag att ni talar om varför jag skall ha en, hur ni använder dem och vad ni tycker att man skall köpa!
Tack för hjälpen
Thomas

För att kompression är en av hörnstenarna av musikmixande? (minst lika väsentlig som eq i mina ögon.) Funkar för allt från att fixa trumpump till volymkontroll och få mixar att bara låta bättre i största allmänhet.

Den här artikeln är rätt bra, och det finns mer hos Sound On Sound om du söker på "compression".

De flesta ljudprogram har någon kompressor inbyggd, där skulle jag börja, alternativt kompletterad med någon gratisplugg. Kompression kan vara rätt svårt att få grepp om innan man lärt sig höra hur de jobbar, så du spar både pengar och frustration om du börjar där.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-06-26 23:28

Jag använder inget ljudprogram, men jag köper nog en kompressor i hårdvara som inte kostar så mycket och så får jag väl experimentera, precis som i tillverkningen av mina oljud:-)

Ursprungligen av false messiah:

För att kompression är en av hörnstenarna av musikmixande? (minst lika väsentlig som eq i mina ögon.) Funkar för allt från att fixa trumpump till volymkontroll och få mixar att bara låta bättre i största allmänhet.

Den här artikeln är rätt bra, och det finns mer hos Sound On Sound om du söker på "compression".

De flesta ljudprogram har någon kompressor inbyggd, där skulle jag börja, alternativt kompletterad med någon gratisplugg. Kompression kan vara rätt svårt att få grepp om innan man lärt sig höra hur de jobbar, så du spar både pengar och frustration om du börjar där.

Rätt använt är det en av skillnaderna mellan "låta hemstudio" och "låta skiva". Starkt förenklat, men ändå.

Börja med nån beggad Behringer Autocom, som man fär för några hundra - så lär du dig grunderna i komprimering ganska fort.

En annan sak är att du lär höra all musik på ett annat sätt nu när du vet hur en kompressor låter

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 10:02

Jag fattade inte heller grejen med kompressor. Tyckte ljudet lätt dött, utan dynamik... Det visade sig vara handhavande fel... med rätt attack, release låter det dynamiskt endå. Jag funderar på att köpa en Joe Meek SC2 tycker den låter funky.
Fick ett tips av en ljudtekniker att om jag ville ha en nybörjarkompressor som inte färgar ljudet så mycket skulle jag köpa en DBX 166 eller 266.

Mvh
Demokid

Då vill jag passa på att sticka ut hakan och säga att man inte alltid *måste* använda kompressor för att göra en bra mix, det beror ju t.ex. på vilken genre man mixar. I vissa fall förekommer en viss övertro och man nästan försöker ersätta volymautomation vilket är ganska bakvänt.

Om jag inte minns fel påstod Bruce Swedien att han mixade hela MJ's Thriller utan en enda kompressor. (sen huruvida det blinkade röda lampor i bordet eller rullbandarn det sa han inget om)

Ursprungligen av kottenkotten:

Då vill jag passa på att sticka ut hakan och säga att man inte alltid *måste* använda kompressor för att göra en bra mix, det beror ju t.ex. på vilken genre man mixar. I vissa fall förekommer en viss övertro och man nästan försöker ersätta volymautomation vilket är ganska bakvänt.

Om jag inte minns fel påstod Bruce Swedien att han mixade hela MJ's Thriller utan en enda kompressor. (sen huruvida det blinkade röda lampor i bordet eller rullbandarn det sa han inget om)

Dels beror det på genre men även på kvaliten på det inspelade materialet. Ju proffsigare man har spelat in och ju bättre musiker man har desto mindre behöver man använda kompressorn för räddningsarbeten.

Gällande "Thriller" så är jag rätt säker på att den mixades med kompressorer. Har du någon källa så vore det intressant, för jag har hört annat

Ursprungligen av axeman:

Gällande "Thriller" så är jag rätt säker på att den mixades med kompressorer. Har du någon källa så vore det intressant, för jag har hört annat

Bara Swediens egna ord, under ett par långdragna föreläsningar i Piteå. Kan som sagt säkert minnas fel det kanske gällde gällde nåt annat, håller med om att det inte låter helt rimligt. Här är hur som helst mannens egna åsikter om kompression:
COMPRESSION IS FOR KIDS!!!! - Gearslutz.com

jag använder mycket sällan kompressor, aktiv livemixning är det som gäller hos mig.
Lite kompression, ytterst lite i används i masteringen (som inte jag gör).

Jag använder numera kompressorer på nästan varenda litet ljud. Ofta flera olika i rad. Ibland för att kontrollera dynamik och ibland som effekt.

Ursprungligen av Volantiz:

Jag använder numera kompressorer på nästan varenda litet ljud. Ofta flera olika i rad. Ibland för att kontrollera dynamik och ibland som effekt.

Skulle jag gjort också om jag hade UAD

Rörande Bruce Swedien så är skillnaden mellan en elektronisk och en pastadriven kompressor ibland mindre än man tror. (Om ni förstår hur jag menar... )

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-06-27 15:47

använder mest kompressor till kickar. basar behöver
också kompressorer iofs. men det är en smaksak.

hårt kranade är nästan alltid svaret

• Medlem
  • 2008-06-27 15:53

Hmm, jag skulle nog behöva en kompressorkurs. Kör helt utan kompressorer, smäcker sedan på lite lagom på slutprodukten. Men så spelar jag in ett stereospår rakt av också.

Iofs, när jag har lekt med sång och sådant så har jag använt en del, men det vete tusan om jag har gjort "rätt".

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-27 17:38

Kör så gott som alltid kompressor(er) på trummorna när jag gör elektroniskt men mera sällan på andra ljud.
Spelar jag in akustiska grejer så blir det dock kompressorer på det mesta.
Sen brukar jag trycka till slutmixen litegrann, men mest för att få upp volymen lite, inte så det hörs speciellt tydligt.

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-27 17:51

Jag komprimerar allt nästan, på ett eller annat sätt... både som effekt och mixverktyg.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 17:59

Kompression på trummor och sång. Ibland basar...

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-27 18:01

skulle vilja utlysa en dags kompressor~jam i FM's händer ..
-jag använder dom på fel sätt ..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 18:06

Jag använder heller inte så mycket kompressor... När jag gör det är det för att trycka ihop ett trumpaket eller kanske bas.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-27 18:54

En liten regel med att ställa in en kompressor "rätt" som jag har är att tänka att ju mer diskant jag vill ha, desto snabbare attack. Bas svänger långsammare i frekvenserna och behöver därför lite långsammare attack. Det är ingen regel jag har, men det är en bra början för att ratta på ett ljud har jag märkt. Sedan att attacken blir långsam på alla ljud säger väl mest om hur mycket jag gillar bas... Så det går att använda en kompressor lite som eq ändå, då för att plocka fram vissa frekvenser bättre.

Själv lägger jag all kompression i datorn. Vill jobba med så mycket dynamik som möjligt när jag spelar in, såvida inte mixerbordet blinkar rött dvs.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-06-27 19:32

Jag har en bunt analoga kompresorer av olika kvalité och ålder, jag brukar smälla på jävligt hårt med dom, kör dom "sämsta" på subgrupperna och mixar in lagom mycket pump, har en inställt på slö och en på rapp kompresion så adreserar man vart man vill ha...

Sen har jag dom mer arga kompresorerna till det man tycker behövs komprimeras mer, kör ofta längre attack och kort release på det mesta, så hinner originalsmällen höras innan det blir mos... mera smatter... Det gäller att ställa atack/release så det hänger med i låten, så det blir skönt häng, så driver det jammet frammåt liksom...

När jag mixar akustiska produktioner så kör jag rätt mycket kompresorer, trummor bas och sång typ alltid, elgitarrer brukar vara jämna, men acka och annat som plnokar måste mosas lite....

DBX 166(eller vad min nu hette 266..... minns ej...) har jag som bra tipps, billlig och jävligt bra, den är fan sjukt bra.... har en nanocomp som ska vara samma som alesis 3630 och den har inte samma dunder i sig, en behringer autocom har jag med... samma som nanocomp typ.. inget dunder i den...

Ursprungligen av enapa:

Sen har jag dom mer arga kompresorerna till det man tycker behövs komprimeras mer, kör ofta längre attack och kort release på det mesta, så hinner originalsmällen höras innan det blir mos... mera smatter... Det gäller att ställa atack/release så det hänger med i låten, så det blir skönt häng, så driver det jammet frammåt liksom...

Det där är ta mig fanken poesi!!!

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-27 19:40

Jag är rätt sparsam med kompressor tror jag, använder där det behövs. Oftast blir det för att hålla transienterna i schack när man mixar på lite yvigare ljud, ibland kompressormos på trumms och sånt.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-27 19:47

enapa: testat kompressorn i monomachine? Den har jag aldrig fått till att banka riktigt hårt (än, men det går nog), men den är kul att köra lite annorlunda filtersvep på och använda som dubb till något spår.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-06-27 19:53

Jag skiter helt i efekterna i lådan, de är inte så kul och drar en hel kanal... har använt reverbet som skevfiltertjoks... men kompressorn i den och md är inget intresannt för min del...

Komprimerar nästan alla spår och har märkt hur mycket bättre det blir i slutmix. Dock är det inte så klokt att krana på allt vad tygen håller på samtliga spår. De flesta räcker med att det blinkar till lite grann i minusdecibeldioderna (finns det ordet i SAO?). Bas, trummor och sång är väl oftast det som är viktigast att komprimera.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 22:09

Jag kör kompressor på nästan allt. Kör nästan alltid så att jag har 2 spår stereokopplade, men kör olika ljud, så får de komprimera ihop varandra..

T.ex. Bas på kanal L och padda på kanal L - seg attack och snabb relase. Så hör man basens transient (kan man säga så?) först och sen trycker den ner paddan.. Samma med trumpaketet - bastrummorna kanal L och resten kanal L - fast med halvfart på det mesta.. threshold på +0dB ungefär och ratio runt 2:1.. (max 4:1). Gillar när det ibland kliver igenom ljud och ibland bara försvinner de...

Men det är svårt med kompressorer. Innan man får det där klippet. Många gånger kan det handla om att in-nivån till kompressorn är för hög; dvs. den klipper redan innan det har börjat hända något. Hända mig i början. Det pumpade aldrig. Utan den tryckte ihop ljudet redan innan det blivit något av det. Så då får man sänka utvolymen på prylen - eller om kompressorn har t.ex. en +10dB switch på baksidan. Brukar hända lite mer i det läget.

Raj raj.

Allt jag vet om kompressorer

*bra att ha när man har en sampling som innehåller flera olika ljud och man vill att dom låga ljuden ska låta högre.
*percussion-ljud + kort reverb + compressor med snabb attack= smälligt och coolt enl mig..
*har aldrig märkt nån skillnad på vad man använder för plugg..

ta bort kompressorn när allt låter platt och samma volym hela tiden.. höjjer man nånting så stjäl det alltid uppmärksamhet från nåt annat.. känns som jag just och just börjar komma ur stadiet där vad man än målar så blir det brunt

För mig är funkar kompressor mest som en "specialeffekt" ungefär som reverb m.m. Använder det inte speciellt ofta, men slänger på det ordentligt när jag väl använder det, och då bara på enstaka instrument. Har dock lite limiter på slutmixen, men det är mest av lathet, inte för att jag gillar ljudet.
Nu kör kör jag bara med syntar, men om jag spelade in "riktiga" instrument eller sång, så skulle jag ändå komprimera en del för att jämna ut nivåerna lite. (Men om jag hade tid och ork, så tror jag ändå att jag skulle bli mer nöjd med slutresultatet om jag undvek kompression och istället var pedantisk med in- och uppspelningsnivåerna istället.)

I mina öron låter sådär 95% av all nyutgiven musik sönderkomprimerad, ofta på gränsen till olyssningsbar.

Bevaka tråden