Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-10 18:37
Ursprungligen av moogpower:

Aha.. Hmm.. Skulle någon kunna verifiera detta påstående?
http://www.era.pl/pl/indywidualni/telefony/iphone3g/abonenci

Verifiera vad?
Jag ser bara en länk på polska

Ursprungligen av moogpower:

Aha.. Hmm.. Skulle någon kunna verifiera detta påstående?

... torde väl kunna tolkas som; "Kan någon, som kan polska, kolla på denna sida och se om det står att den går att låsa upp legalt?".

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-02-10 21:50

Vad jag kan utläsa så hittar jag inget på den sidan om upplåsning. Jag har översatt med hjälp av
http://www.lexikon24.nu/svenska-polska-lexikon
så jag kan ha missat något.

Priset på 1500z inklusive upplåsning fick jag av min syster (som i sin tur fick det av sin kompis) som studerar i Polen. Hon köper en åt mig när hon kommer tillbaka dit ner igen. Jag återkommer när jag vet mer, vilket kanske kan ta ett litet tag.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-10 23:53

Där står inget om upplåsning på den sidan. Du kan använda Google för att översätta sidan.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-12 22:04

http://support.apple.com/kb/HT1937

Well, enligt Apple så erbjuder båda operatörerna i Polen upplåsning.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-13 10:36

Enkelt med olåst iPhone 3G från Belgien

Eftersom jag ser att folk trasslar med polska, norska, thailändska etc telefoner för att slippa den eländiga låsningen påminner jag om att det bara är att gå in på en Mediamarkt butik i Belgien och köpa dem rakt av. Olåsta och klara, pga belgisk lagstiftning som förbjuder bundling av telefon och abonnemang. Mitt ex har jag uppgraderat till 2.2.1, använt med Teliakort och diverse olka kort utan problem.

Har en annan iphone 3g, köpt i Sverige och således telialåst. Den är nu upplåst med yellowsnow efter uppgradering till 2.2 och jailbreak. Den olåsta belgiska telefonen hittar nät utomlands snabbare än den som dyrkats upp med yellowsnow.

Det låter grymt med den belgiska.
Vad ligger 8 resp 16 GB på?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-13 23:34

16 GB kostade 615 € när jag köpte. Dessvärre har ju kronan fallit mot euron. Ska kolla priset på 8 GB liksom garantivillkorem ett eller två år. Problemet är ju naturligtvis att produkten bara garantirepareras i inköpslandet. Det relativt höga priset gör ju att en person som vill tjäna en slant på att sälja olåsta telefoner till Sverige har svårt att få någon marginal som gör jobbet intressant. Annars kunde det vara något för elever i Skandinaviska skolan som ligger i närheten.

Senast redigerat 2009-02-15 12:06
  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-16 16:58

Hej,

Gällande köpa av iPhone 3g så kan man ju köpa den på många olika sätt med olika upplåsnings alternativ. Men när man köper den utomlands så borde den ju inte ha svenska som språk och då alltså in heller anpassat tangentbord för Sverige med å,ä, och ö utan man måste hålla in A för att få Å,Ä och O för Ö som vid första generationens Touch

Hur gör man för att skaffa svenska som språk i menyer och framförallt i tangentbordet?

Tack på förhand!

Cete

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 18:23
Ursprungligen av Cete:

Hej,

Gällande köpa av iPhone 3g så kan man ju köpa den på många olika sätt med olika upplåsnings alternativ. Men när man köper den utomlands så borde den ju inte ha svenska som språk och då alltså in heller anpassat tangentbord för Sverige med å,ä, och ö utan man måste hålla in A för att få Å,Ä och O för Ö som vid första generationens Touch

Hur gör man för att skaffa svenska som språk i menyer och framförallt i tangentbordet?

Tack på förhand!

Cete

Eeeeh... jo.

Oavsett vart du en köper iPhonen så har den samma settings. Köper du en ex en italiensk får du ÅÄÖ precis på samma sätt som en svenskköpt iPhone från Telia. Dvs du har inte åäö utan måste hålla in a för att få åä ex. Vill du ha annat finns det jailbreaks program som löser detta på rätt kackigt sätt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-02-16 19:57

Slog ihop en annan tråd med denna eftersom den handlade om samma sak.
/Mod

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-02-16 22:16

Är i Belgien ca 12 dagar per månad om det är någon som vill ha tag i en iPhone..

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-02-16 23:25
Ursprungligen av Robban B:

Är i Belgien ca 12 dagar per månad om det är någon som vill ha tag i en iPhone..

Vad kostar en iPhone 3G 8GB?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-02-17 08:25
Ursprungligen av fedi-93:

Vad kostar en iPhone 3G 8GB?

Ska kolla vid första bästa tillfälle.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-17 10:49

Kollade på nätet. 615 € för 16 GB, 525 € för 8 GB,. det blir tusen spänn for 16 GB minne det. Har väl varit inne fem gånger sedan de började sälja iPhone 3G på Media markt i november i grannkommunen, det har alltid funnits tillgång på lurar. Media Markt har en hyggligt fungerande serviceavdelning, frågan är hur iphone-service är organiserad.

Förresten ligger den nya butiken på vägen till och bara en km från turistfällan slagfältet i Waterloo.

idag kostar euron över 11 kronor och sänker Riksbanken räntan ytterligare lär euron och dollarn bli ännu dyrare. Snart är det verkligen guld värt att ha en olåst iphone.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-02-20 09:38

Uppdatering angående iPhone 3G från Polen:
Det var inte officiellt upplåsta iPhones, utan en kille som köpte in lurar från USA och låste upp själv (jag antar med yellowsn0w eller nån form av SIM-korts-variant). Priset hade han nu höjt till 1900z. Upplåsta från operatör ligger i samma prisklass som svenska och kan inte köpas utan att teckna abonnemang samtidigt.

  • Medlem
  • Uppvidinge
  • 2009-02-24 12:03

en chat med Telias kundtjänst i danmark:

Citat:

Ringer...
Åbningstider:

Lio E.[Telia]: Hej og velkommen.
Me: Hej
Lio E.[Telia]: Hvad kan jeg hjælpe med?
Me: Jag är ifrån sverige, och undrar ifall det är möjligt o köpa en iphone och låsa upp den.
Lio E.[Telia]: Ja. Det vil dog koste dig 500ke.
Me: Delvis, jag köper en iphone med On, 8t för 4092.00 i en butik, och därmed får den upplåst
Me: Så alltså, 4092 + 500 = 4592:-?
Lio E.[Telia]: Altså..
Lio E.[Telia]: Du kan ikke betale forud for dit abonnementsgebyr på denne måde-
Me: ok, så jag måste starta ett abb?
Lio E.[Telia]: Ja...
Me: Och betala per månad?
Me: Vad kostar en iPhone utan abb?
Lio E.[Telia]: Du kan ikke købe Iphone uden abonnement.
Lio E.[Telia]: Så du vil skulle betale hver måned.
Me: OK, och då behöver jag ett danskt
person nummer?
Lio E.[Telia]: ja.
Me: Ok. Tack så mycket.
Lio E.[Telia]: Det var så lidt.
Du chatter med Lio E.

Du kan ikke betale forud for dit abonnementsgebyr på denne måde
betyder
Du kan inte betala i förskott.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2009-02-25 21:56

Min kära far fick uppdraget att köpa en iphone till mig i norge. Kommer det att tillkomma tull när han skickar den hit? och någon här som kan gissa vad frakten kan kosta?

Grattis - tull OCH moms. 150:-

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2009-02-26 10:35
Ursprungligen av leonardo:

Grattis - tull OCH moms. 150:-

Tackar. Det var ju inte så farligt

Jaha - nu fattade Du nog fel. På priset, OCH frakt, tillkommer tull OCH moms: Frakten 150:, tull kanske noll, men moms är 25%. Norge är ju bara med i EES-samarbetet, inte EU.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2009-02-26 16:27
Ursprungligen av leonardo:

Jaha - nu fattade Du nog fel. På priset, OCH frakt, tillkommer tull OCH moms: Frakten 150:, tull kanske noll, men moms är 25%. Norge är ju bara med i EES-samarbetet, inte EU.

Men betalar man inte bara moms i ett land?
jaja, det återstår väll att se.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-02-26 20:25
Ursprungligen av Lisinge:

Men betalar man inte bara moms i ett land?
jaja, det återstår väll att se.

Om du köper produkter i ett land som inte är med i EU är du skyldig att betala moms + skatt + tullavgift när du tar in varorna i sverige.

Tullverket

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-08 23:03

Någon som hittat information vilket datum de börjar sälja nya 3GS i Belgien? som jag fattat det är det bara att spatsera in på mediamarkt och köpa en olåst?

Är det några problem med att man måste registrera den i belgien (köpa kontantkort?) eller går det göra i sverige?
Kräver försäljarna att man måste ha belgiskt ID eller kreditkort vid köp?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 00:20
Ursprungligen av Myrslok:

Någon som hittat information vilket datum de börjar sälja nya 3GS i Belgien? som jag fattat det är det bara att spatsera in på mediamarkt och köpa en olåst?

Är det några problem med att man måste registrera den i belgien (köpa kontantkort?) eller går det göra i sverige?
Kräver försäljarna att man måste ha belgiskt ID eller kreditkort vid köp?

Du går in på mediamarkt. Frågar efter iPhone betalar 500-700€ och går hem och aktiverar den med vilket sim kort du vill.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 07:45
Ursprungligen av torva:

kan man inte beställa en billigt? Alla snackar om att åka till landet och köpa en. Hur gör man för att beställa en från nåt annat land billigt och olåst?

Nej, inte från någon officiell försäljningskälla. Men du kan ju köpa från eBay o.s.v.

Jag ska till Italien efter midsommar och tänkte köpa mig ett par 3Gs. Om jag tar med min firmas momsregistreringsbevis, kan jag då köpa dem momsfritt i Italien och betala momsen i Sverige istället? På så sätt blir den ju avdragsgill. (Jag har sökt i tråden men inte hittat något konkret svar.)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 11:32
Ursprungligen av Arnold Corns:

Jag ska till Italien efter midsommar och tänkte köpa mig ett par 3Gs. Om jag tar med min firmas momsregistreringsbevis, kan jag då köpa dem momsfritt i Italien och betala momsen i Sverige istället? På så sätt blir den ju avdragsgill. (Jag har sökt i tråden men inte hittat något konkret svar.)

Det får du kolla med skatteverket. Och sen måste du försöka förklara det i Italien hos försäljaren. Det kommer säkert att vara roligt om du inte kan italienska.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det får du kolla med skatteverket. Och sen måste du försöka förklara det i Italien hos försäljaren. Det kommer säkert att vara roligt om du inte kan italienska.

//Rob

Jeps, det skulle jag också vilja se

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-14 12:29
Ursprungligen av Arnold Corns:

Jag ska till Italien efter midsommar och tänkte köpa mig ett par 3Gs. Om jag tar med min firmas momsregistreringsbevis, kan jag då köpa dem momsfritt i Italien och betala momsen i Sverige istället? På så sätt blir den ju avdragsgill. (Jag har sökt i tråden men inte hittat något konkret svar.)

Det torde gälla samma regler som i Belgien för det finns en avsevärd samordning inom EU området. Har du ett företag som är momsregistrerat i inköpslandet (dvs Belgien eller Italien) så får du betala momsen vid kontantköp men kan begära återbäring via ett tjänsteföretag som sysslar med sådant. Kostar en hundring, jag har blanketten.

Vid ett kontantköp av ett i annat EU-land momsregistrerat företag kommer du inte att ha någon framgång med att begär avdrag för momsen, anche si parla italiano. Det blir till att begära avdrag för den italienska momsen hemma.

En gång innan Sverige kom med i EU kom jag till Trelleborg med dörrar jag specialbeställt hemma i Belgien. Belgisk moms var då 19 procent vilket jag betalat i Belgien. Jag fick betala svensk moms på hela beloppet inklusive den belgiska momsen. Hade jag begärt att få den belgiska momsen specificerad på en separat faktura (eller kvitto vid kontantköp) hade den svenska tullen bara tagit ut moms på ursprungsbeloppet.

Du bör fråga länsstyrelsens momshandläggare hur saken ska hanteras. Berätta gärna.

Bevaka tråden