Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TR626 och MIDI velocity

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 11:18

Det verkar som om 626:ans standardvelocity är en smula låg. Det har inte vart ett problem tidigare men den nya samplern tycker att standardtriggen är som ett mycket diskret tappande på en velocitysensitive knappet, vilket renderar i att samplesen inte åker på riktigt i den volym jag vill ha (den man får genom att dunka knappar direkt på samplern).

En redig trig av samples får jag när 626:an kräks ur sig noter med Accent 3, men finns det något sätt att fippla in så att den tycker att alla nya noter skall vara just Accent 3 från början eller någon lurig manick som kan vidarebefodra MIDIn ut fast med full velocity?

Det är naturligtvis inget större problem när man gör patterns men av någon anledning tycker jag att det är roligare att låta den stå och tugga i "step write" mode och lägga till element i rytmer allt eftersom de spelas istället för att slänga på hela pattern färdiga patterns åt gången via play-läget.

edit:
När man ändå har öppnat dörren så undrar jag ifall midimergers fungerar bra över lag?

Jag fick någon lömsk vision av att ha 2 syncade 626:or som sequencar samplern, varav den ena är i playmode och spelar patterns medans den andra står i stepwrite för att slänga in lite element då och då.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-30 11:28

Enklast är väl att stänga av velocity på samplern och ha fasta nivåer på ljuden där?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 11:38

Jag har grottat igenom samplerns manual en del men inte hittat något om att stänga av velocityn, förmodligen eftersom samplerns egna pads inte är velocity sensitive. En workaround är ju att sätta volymen högre och göra en mental notering om att inte under några villkor trigga något direkt ifrån samplern.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-30 11:42

Vad är det för sampler?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 11:48

Det är ett stycke Roland SP-404.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 11:51

Jag tror nog det bästa vore att se om SP-404:an kan ställas i något "Full velocity" läge. (Som på MPCn).

1
Bevaka tråden