Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Expressen briljerar ...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad säger man ...

Citat:

FAKTA:
Den första persondatorn lanserades den 12 augusti 1981. 1982 utsåg tidningen Time persondatorn till Person of the year. Den första ´´bärbara´´ datorn, ett monster på 13 kilo, kom 1984, samma år som Macintosh kom med sin första Apple. Mer viktigt och oviktigt finns att läsa på till exempel dessa länkar:

• Medlem
  • International user
  • 2001-08-05 17:52

Suck... PC världen vet inte ett jävla skit

Ja, det där är ett problem. Många säger Mac när de egentligen menar Apple. "När ska Mac släppa en ny Powerbook?", "Jag har köpt datorer av Mac sedan -92" och liknande kommenterar hörde man ofta när man jobbade i branschen.

Apple funderade ju dessutom ett tag på att separera hårdvarudelen från företaget och döpa om det till Macintosh, läste jag i någon bok.

• Medlem
  • 2001-08-05 20:41

Mikrodatorn eller vad den nu heter hade ett test av OS på nätet, antagligen i tidningen också. I texten påpekade de bla att man kunde installera allt möjligt på PC-burkar medan det bara fanns Mac OS till Mac.

Jag mailade dem och påpekade att det var fel. Svaret jag fick var att de inte jämförde datorer utan OS, de var inte intresserade av att diskutera Mac vs PC. Moget och övertänkt svar, man undrar om de läst mailet och/eller artikeln... Rena faktafel är alltså OK i en "seriös" tidning tycker de själva.

• Medlem
  • International user
  • 2001-08-05 20:59

Errh.. är dom totalt blåsta eller? Det är en totalt partisk tidning. Dom har varit kända för det länge från Mac sidan, PC sidan har dock inte en aning om detta..

Jag har en passande beskrivning för dessa s k journalister:

De är så j-vla dumma att klockorna stannar.

[ 05-08-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Påpekade detta för Expressen och fick ett svar idag. Det är en text från TT vilket tillsammans med en icke fullt uppmärksam redaktör gjorde att felet blev kvar.

Svaret kom från Gunnar R J. som var redaktör på Macworld 96.

• Oregistrerad
  • 2001-08-08 10:51

Ja, Expressen använder väl Mac själva, precis som Aftonbladet, DN och SvD.

Sydsvenskan klantade sig rejält för några dagar sedan också: IBM uppfann persondatorn kompletterat med fler hårresande faktafel.

Det är helt obegripligt att svenska tidningar är så totalt okunniga om rådande förhållanden, framförallt eftersom svenska Luxor producerade datorer tre år före IBM (ABC80). Att missa det är lika otroligt som om en amerikansk tidning skulle skriva om flyghistoria och glömma Douglas.

Dessutom har journalisterna uppenbarligen inte en susning om att den första riktiga persondatorn var MITS Altair 8800 (lanserad 1975) även om Olivetti hade "persondatorer" i 50-kilosklassen 1971.

Dessutom missade Sydsvenskan att Apple Lisa inte slog, eftersom man (Apple) deklarerade att efterföljaren Macintosh skulle vara betydligt billigare och inkompatibel med Lisan.

Att den första multimediadatorn hette Amiga 1000 har också glömts bort.

Expressens svamlande att den första bärbara datorn kom 1984 är fel. 1982 lanserade Compaq den första IBM-kompatibla datorn, Compaq Portable. Den första släpbara maskinen var annars Osborne 1. Ericsson släppte en annan släpbar med plasmaskärm 1985, EPPC (som tidningen också missat, trots att den datorn hade många fördelar).

1
Bevaka tråden