Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pro-One tangentbord

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som säkert 90% av alla Pro-ettor, har min stora problem med det sladdriga och dubbel-triggande tangentbordet. I princip alla mina tangenter dubbeltriggar mer eller mindre. Använder den i storsett bara med CV och då behövs ju inte tangenterna - men i bland vill man ju ratta och spela samtidigt eller för all del använda den fenomenala step sequensern.

Har därför på allvar börjat fundera på att renovera tangentbordet och har därför skummat nätet (och detta forum också) och hittat en del intressant.

Dock är jag nyfiken på om någon här själv gjort denna manöver tidigare och har några bra tips och ideer innan jag sätter igång?

Vilken version har du? Det finns två olika klaviatur på de där. Jag plockade isär mitt helt för ett par år sedan. Bytte ut alla bussningar och rengjorde allt så noga som möjligt. Fungerar fint nu. Lite pilligt, men om man är lite försiktig så bör det inte vara några problem att fixa.

Bussningar vet jag däremot inte var man kan få tag på (jag köpte dem av någon här på forumet som hade köpt fler än han behövde).

Hmm serie nr 6000-någonting. Har för mig att denna ska ha J-Wire? Inte Säker.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-07-01 08:41
Ursprungligen av Volantiz:

Bussningar vet jag däremot inte var man kan få tag på (jag köpte dem av någon här på forumet som hade köpt fler än han behövde).

Jag köpte sådana från index. Efter några dagar trillade det ner en liten påse bussningar Har dock inte börjat med min "service" ännu. Känns som ett lämpligt höst projekt.

//JOJA

Japp, då bör det vara j-wire. Nya bussningar, ordentlig rengöring och även passa på att böja till "ståltrådarna" om det behövs.. <- bör göra det spelbart

Har du någon uppfattning om hur lång tid ditt projekt tog?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 09:43

Jag köpte nya bussningar härifrån: Synthesizer Bushings at High Spies

Det gjorde väldigt stor skillnad! Nu känns min Pro-One riktigt skön att spela på även om jag fortfarande får dubbeltriggningar ibland. Man måste nog göra rent J-wire:rarna regelbundet.

Gott, men inte byter man väl bara några bussningar utan allihopa när man ändå håller på? Är det förresten samma bussningar till vita och svarta tangenter?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 09:08

Nä, man vill byta alla på en gång - det är ju lite meck med att plocka isär tangentbordet och bussningarna är ju inte såå dyra. Det är samma typ av bussning till alla tangenter.

Jag passade på att rengöra J-wire:rarna med sprit för att bli av med dubbeltriggningar. Eventuellt kan man använda något mer avancerat medel för att få bra kontakt men jag har läst en del om att man kan förvärra situationen på sikt med sådana.

Det ska vara ett medel som tar bort oxiden och inte lämnar några kladdiga spår, typ deoxit eller liknande.

INTE 5-56!!!

• Medlem
  • 2008-07-03 13:58

Nån som har bussningar och vill sälja en batch säg till.. Min pro one dubbeltriggar like a mofo

• Medlem
  • 2008-07-03 14:00

Håller med BMX här, dubbeltrigg som en Arnold med en minigun framför en armada av fiender... är också intresserad med andra ord.

Som sagt jag slänger också gärna in en beställning på en lådda bussiga...

Vi kanske kan dra ihop till en gemensam stororder = jättefin rabatt??

• Medlem
  • 2008-07-04 12:23

Jag kan även ta en batch om det ska beställas.

• Medlem
  • 2008-07-04 13:16

Vi kanske borde göra en egen topic av detta

1
Bevaka tråden