Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Edirol eller M-audio?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nybro
  • 2008-07-01 12:47

Har funderat ett tag på att skaffa en M-audio axiom 49 men har senare blivit intresserad av Edirol PCR-500. Vad jag läst mig till så verkar de båda vara ganska likvärdiga men jag har inte sett någon av dem i verkligheten. Finns det någon som kan rekommendera någon av dem, för och nackdelar? Jag kommer att använda klaviaturen till Garageband i början men senare förmodligen Reason eller Logic. Är det någon av dem som lämpar sig bättre än den andra till dessa program?

• Medlem
  • 2008-07-01 12:59

Jag gjorde en helt ovetenskaplig undersökning om dessa två, fast i 61-tangentersversionerna.

Orkar inte dra hela förloppet utan summan blev att Axiomen hade nog vunnit. De båda är väldigt likvärdiga men Axiom har trumpads och skönare keyboard samt kändes lite mer 'fotriktig' än PCR-maskinen.

Jag kollade inte upp vad det fanns för presets till syntar eller seq. till nån av dom. Det blev till sist en helt annan keyboard så grävandet avtog.

/Mein

• Medlem
  • 2008-07-01 13:59

M-Audio's drivisar till mac var inget kul när jag hade en Oxygen 8, har aldrig haft några sådana bekymmer med Edirol (har två midiinterface & ett klaviatur av dem).

• Medlem
  • Nybro
  • 2008-07-01 14:42
Ursprungligen av avart:

M-Audio's drivisar till mac var inget kul när jag hade en Oxygen 8, har aldrig haft några sådana bekymmer med Edirol (har två midiinterface & ett klaviatur av dem).

Jag fick för mig att det var tvärtom, att M-audio var mer anpassat till Mac, tack för infon.
Vad använder du för musikprogram till Edirolen?

• Medlem
  • 2008-07-01 17:25

Till min Edirol PCR-M1 använder jag Logic Pro 8, Reason 4 och Ableton Live 7.

Har länge stångats med att försöka få de åtta rattarna att funka i Ableton Live, vilket varit stört omöjligt. Detta trots att "midi in" indikerar att signal går i in i programmet när man skruvar på dem så har de inte gått att midi-mappa. Satte mig därför att försöka få det att funka idag - då funkade inte ens klaviaturet i Live längre! Efter några rensningar bland valen man kan göra i midi-inställningarna och rens i OS X egna midi-inställningar (inte gjort på länge då Reason & Logic verkar strunta i dem och funkar oavsett vad som är anslutet). Nu funkar klaviaturen i och ÄNTLIGEN kan jag också midi-mappa rattarna i Live! YES!

• Medlem
  • Nybro
  • 2008-07-01 21:23

Dum som jag är började jag nu även kolla på CME UF50, vilken jag antar är likvärdig med ovan nämda? Så nu är det ännu svårare att välja, speciellt som jag inte har möjlighet att testa nån av dem i verkligheten. Något kommentar om CMEn jämfört med de andra två?

Ursprungligen av jefa:

Dum som jag är började jag nu även kolla på CME UF50, vilken jag antar är likvärdig med ovan nämda? Så nu är det ännu svårare att välja, speciellt som jag inte har möjlighet att testa nån av dem i verkligheten. Något kommentar om CMEn jämfört med de andra två?

Jag har upplevt att CME har ganska svajig support. Inte bara om något är fel (vilket det givetvis var) men även saker som nya firmware-versioner för att fixa buggar tar väldigt lång tid att få ut.

Ett tips är att läsa lite i deras diskussionsforum först:
New UF(50/60/70/80) Forum - CME Professional forum - Powered by Discuz!

Vad gäller klaviatur; jag har provspelat alla tre märkena och tror mig veta att Roland vinner kvalitetsmässigt över de båda andra. De har ju några års erfarenhet av att bygga bra klaviaturer...

Jag håller med en tidigare skrivare om att M-Audios drivrutiner inte är så kul på Mac, även om det var några år sedan jag testade nu. Men jag har inte testat Rolands (kör Motu) så jag vet inte om de är bättre.

• Medlem
  • 2008-07-02 17:47

Jag tyckte Rolands PCR kändes som billigast möjliga Toys'R'us-keyboard. Möjligt att den håller bra men är inget skön att lira på. Har inget gemensamt med ex. D-50 eller JX8P som det verkade.

/Mein

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 12:03

Jag är mycket nöjd med min PCR-500 Klaviaturen är skön, och allting fungerar fint.

• Medlem
  • 2008-07-03 12:50

Jag ska tillägga att jag inte har klaviatur som modersmål så jag sätter på mig lekmannamössan i den diskussionen.

/Mein

1
Bevaka tråden