Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quark 6 på G?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det verkar röra på sig hos Quark.
Om man uppgrader till 5.0 nu så får man 6an gratis. Och offentliga visningar har de haft.
Är det någon som har koll på när 6an kan tänkas vara skarp?

  • Medlem
  • 2003-05-15 08:41

Det vet jag tyvärr inte, men jag har hört att det finns folk som har förhandsversioner som är klart användbara. Den jag provat är snabb, men kraschar tillräckligt ofta för att vara oanvändbar. Dessutom måste man trycka på F7 lite då och då för att uppdatera skärmen, vilket onekligen känns lite konstigt. Hoppas att den skarpa versionen är buggfri.

Vi har installat 6an (nån beta) på en burk här, den funkar finfint tydligen, har dock inte hunnit provat nåt själv..

Vi hade en visning på mitt jobb i förra veckan... (v.23) och då fick vi besked om att 6:an kommer att levereras i början av juli. Men det vet vi sedan tidigare hur mycket man kan lite på det. Men det är vad som sägs i dagsläget...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-10 20:16

6:an ligger nu på Versiontracker och även på Quarks hemsida.

Det var som fan.
Fast det var ju inga direkt positiva kommentarer på Versiontracker.

Eftersom man är lovad en uppgradering så borde den väl dyka upp snart.
Återstår att se om det var att kasta nästan 6 papp i sjön....

Headline nu på www.apple.com är Quark XPress 6.
Det verkar som om de är glada för det.

Kollade på Apple Store. Man kan köpa en skarp Quark 6 för 899:95 Dolares. Det verkar som om de stämt om näbben när det gäller prisbilden.

  • Medlem
  • 2003-06-10 20:47

Jaaaaa!

Vad roligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Jaaaaa!

Vad roligt.

Är du ironisk?

  • Medlem
  • 2003-06-10 20:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Är du ironisk?

Absolut inte. Det kommer som en väldigt glad överraskning. Priset är ju dessutom smått historiskt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-10 21:09

Adobe publishing collection: 14 380:- plus moms. Inkluderar Photoshop, Illustrator, Acrobat och Indesign.

Endast Indesign: 10 140:- plus moms.

Quarkxpress: 7 012:- plus moms (omräknat från 899:95 dollar).

Helt klart konkurrenskraftigt. Hoppas bara hårdvarulåset är kastat på soptippen.

<Hoppas bara hårdvarulåset är kastat på soptippen.>

Vad spelar det för roll om det är hårdvarulås?

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Absolut inte. Det kommer som en väldigt glad överraskning. Priset är ju dessutom smått historiskt.

Tråden flyttades och bytte samtidigt rubrik.
Oerhört frustrerande eftersom jag försökt göra inlägg flera gånger och bara fick följande meddelande:
Du har angett ett felaktigt thread. Om du kom hit från en korrekt länk, vänligen kontakta webmaster.

Vilka fasoner!
Vad jag skulle säga var att jag är glad som en ost över beskedet. Jag har nyss uppgraderat Acrobaten och kommer snart att kunna slänga ut 9an för gott.
Härligt!

Quark gjorde väl klart för länge sen att framtida (fr o m v5?) versioner inte skulle leverans med hårdvarulås?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Adobe publishing collection: 14 380:- plus moms. Inkluderar Photoshop, Illustrator, Acrobat och Indesign.

Endast Indesign: 10 140:- plus moms.

Quarkxpress: 7 012:- plus moms (omräknat från 899:95 dollar).

Helt klart konkurrenskraftigt. Hoppas bara hårdvarulåset är kastat på soptippen.

Låset försvann ju när 5an kom.

Lite lustigt att Apple blåser i det stora hornet för något en tredjepartstillverkare har tagit fram. Visserligen är det nog många Mac-användare (förvirrade sådana förmodligen ) som väntat med sin övergång till OS X på grund av kvark men ändå...

  • Medlem
  • 2003-06-10 22:33

Vad ska man säga - inte en dag för tidigt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Lite lustigt att Apple blåser i det stora hornet för något en tredjepartstillverkare har tagit fram. Visserligen är det nog många Mac-användare (förvirrade sådana förmodligen ) som väntat med sin övergång till OS X på grund av kvark men ändå...

Det är inte alls så konstigt att Apple "blåser i det stora hornet".
Försäljningen av desktop-Macar har bromsats upp rejäljt av Quarks oförmåga att få fram en fungerande version för Mac OS X.
Det är inte bara hemmapulare och småföretagare som använder Quark XPress. Många stora tidningsföretag och reklambyråer gör det också och de har ofta ett avancerat system som bygger på Quark XPress. Att byta till något surrogat som InDesign kostar alldeles för mycket då, med utbildning (och inbillning) av personal, köpa nya licencer o s v.
Att Quark XPress äntligen kommer betyder mycket för oss som vill använda programmet yrkesmässigt och även i stor utsträckning för Apple.
Det kommer att påverka försäljningen av nya proffs-Macar avsevärt.
Och sist, men inte minst, övergången till Mac OS X för många.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-10 22:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Vad spelar det för roll om det är hårdvarulås?

Pajjar skiten sitter man med skägget i brevlådan. Jag har haft en tur med Quark om ett trasigt lås, och det tog två veckor innan all pappersexercis var klar och det nya levererades.

Det är möjligt att det inte finns något från och med version 5, men jag kör 4.1 ännu...

Kommer nog iofs att satsa på Indesign till hösten när det är dags att uppgradera och ta steget över till OSX på hela maskinparken. Det rör sig om ca 60 maskiner och uppgraderingar på samtliga program, så Adobe design collection är det enda realistiska valet när ändå alla programmen ska uppgraderas. Får jag då Indesign på köpet så blir det nog inget Xpress.

Nu har Quark ju inte haft hårdvarulås på aktuella versioner på flera år.
Men det är klart att man sitter med skägget i brevlådan och riskerar att få skit på ryggen, samtidigt som man får bita i det sura äpplet och får titta på medaljens baksida om låset pajar.
Jag hade ett som pajade till en av licenserna, men jag fick ett nytt dagen efter det jag ringt.
Kan ju vara jobbigt om man bara har två.

Har man 60 licenser kan det inte vara något överhängande problem med EN trasig dongel.

Men, som sagt, det är ju inget modernt problem. (Håller med om att det var dumt med hårdvarulås).

Tillägg: Förresten hade Qaurk väl nån serverlösning om man har så många licenser, tror jag.
Låter konstigt att en paj dongel skulle ställa till problem då.

Edit: Tillägg

Skulle de inte fixa ngn sorts online-registrering för att få högupplöst förhandsvisning? (istället för låset då alltså)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-11 07:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Har man 60 licenser kan det inte vara något överhängande problem med EN trasig dongel.

Men, som sagt, det är ju inget modernt problem. (Håller med om att det var dumt med hårdvarulås).

Tillägg: Förresten hade Qaurk väl nån serverlösning om man har så många licenser, tror jag.
Låter konstigt att en paj dongel skulle ställa till problem då.

Quark har en nätverksdongel som man hänger på en av maskinerna (eller en server) och sen installerar man en programvara. Det var det hårdvarulåset som pajjade för mig. Alltså stod alla maskiner stilla eftersom jag inte hade något extra, eller separata till alla maskiner.

Du förstår själv.

När jag väl fick ett nytt så fick jag också ett tidsbegränsat reservlås, vilket ju var så dags... Bättre sent än aldrig. :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Adobe publishing collection: 14 380:- plus moms. Inkluderar Photoshop, Illustrator, Acrobat och Indesign.

Endast Indesign: 10 140:- plus moms.

Quarkxpress: 7 012:- plus moms (omräknat från 899:95 dollar).

Helt klart konkurrenskraftigt. Hoppas bara hårdvarulåset är kastat på soptippen.

QuarkXpress har alltid varit mycket bättre prissatt i USA i endast engelsk version. Vi får väl se vad priset blir för Passport-versionen, det brukar stiga rejält.

Kan tro att det blir dyrare i Sverige.
Är detta alltså inte Passportversionen som kommer nu?

< Pajjar skiten sitter man med skägget i brevlådan. Jag har haft en tur med Quark om ett trasigt lås, och det tog två veckor innan all pappersexercis var klar och det nya levererades.>

Ahh, tänkte inte ens i de banorna. Har hårdvarulås på de äldra Avid burkarna. De har aldrig krånglat. Men nu när du säger det så skulle det ju inte vara så kul om de gjorde det. Och det tog tid att få nya.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-11 08:57

vad menar ni med förvirrade macanvändare som kan gå över till os x först nu?

jobbar man 8 timmar om dagen med quark funkar det inte att jobba med det i classic i os x. inte en chans, skulle nog slänga ut maskinen efter en timme.

har för längesedan tröttnat på säljare och mactekniker som frågar varför vi inte kör os x. eh, vi väntar på quark för os x. men det går ju att köra i classic? eh, har du själv jobbat med quark i classic en hel dag utan att dö av frustration?

vi har dessutom en plan att till årsskiftet gå över, men nu när quark kom, kanske det kan ske redan i oktober november någon gång...

Quark har alltid varit mycket billigare i USA.

Den "svenska" passport varianten lär kosta mycket mer än vad den amerikanska versionen gör (tyvärr).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-11 10:30

Från och med version 6 kommer XPress bara finnas i Passportversion, vilket betyder samtidig lansering över allt. Pris för uppgradering 4-6 ligger på ungefär 5.500 ficka jag veta igår. Okej med tanke på vad de tagit tidigare, även om det känns som de kunde bjudit på den med tanke på dröjsmålet

Citat:

Skrevs ursprungligen av sputnik
Från och med version 6 kommer XPress bara finnas i Passportversion, vilket betyder samtidig lansering över allt. Pris för uppgradering 4-6 ligger på ungefär 5.500 ficka jag veta igår. Okej med tanke på vad de tagit tidigare, även om det känns som de kunde bjudit på den med tanke på dröjsmålet

Är det riktigt säkert det?
Jag kollade med Network Innovation, där säger de att Passport kommer att skeppas i augusti.
Har mejlat Quark också, men jag räknar inte med att få något svar därifrån...

Bevaka tråden