- theVOID
- Medlem ●
- Göteborg
- 2008-07-02 11:36
Vet inte om någon tycker det är kul att läsa, men jag tycker att det är roligt att höra andras "första intryck" av musikinstrument och annat kul, säger saker både om prylarna/upplevelserna i fråga och om personen som berättar.
Jag hade ju bestämt mig för att aldrig mer under överskådlig framtid köpa ett till elektroniskt instrument, om jag inte samtidigt sålde ett av de jag redan har.
Detta då jag alltid är mer kreativ då jag arbetar med begränsningar.
Är väldigt mån om att endast ha musikinsrument som verkligen ger mig något emotionellt, som har själ eller får mig att skapa musik med själ, genom deras ljud och känsla av att vara "i rummet". Flummig? mm kanske, men jag skriver olika beroende på hur jag känner mig, och känner mig olika beroende på vad jag skriver på.
Två diskreta och väldigt olika monosynthar och en Nord Modular och en TX7 är allt jag behöver som komplement till mina gitarrer och pedaler. Jag skriver ju främst musik på gitarr, förutom vissa slingor som jag skriver snabbare på synth, samt de där slingorna som utgår från en konstigt ljud förstås!
Nord modularen använder jag mest som masterkeybpard och för skumma percussion ljud och distljud.
Minimoogen för generella analogljud, varma pads och bassdrones, FM ljud effekter samt sköra triangelleads etc.
Polivoksen använder jag som en gitarr nästan, filtret är ju extremt och ylar vackert och elakt, även bra på trasiga polymode melodier. Väldigt odyssey aktiga höga leads för övrigt.
TX7 för diverse speciella saker, används sällan.
Jag behövde därför ingen Odyssey för att skriva/arra musik.
Har alltid velat ha en Odyssey dock, fast jag aldrig spelat på den.
Bara lekt en hel del med Oddity och jag gillar känslan av lite semimodulär.
Jobbade snabbt i Oddity och fick alltid fram bra ljud, så det var ju en indikation på att jag skulle gilla Odyn!
Men som sagt, köpstop!
Dessutom visste jag att jag ville ha den tidigaste modellen, då jag hade hört exempel från den och den hade det där lite magiska ljudet som gör att jag kände att den var ngt alldeles speciellt, ett musikinstrument kanske rentav på samma sätt som minimoogen (enda synth av 40st ägda som jag känner samma sak för som en gitarr).
Så plötsligt mitt i sommaren dyker en perfekt Odyssey upp, i nyrenoverat skick, mint condition estetiskt, det filtret jag vill ha, men dyr.
Fick lite ångest men köpte ändå
Fick hem den, öppnade lådan, den var större än jag trodde! Inte så bred men väldigt djup!
Kopplade upp den och lyssnade på en oscillator i det låga registret.
Den hade i princip samma "närvaro" som moogen, nästan iaf, svårt vad den där "finns i rummet" känslan som moogen har kommer ifrån. Odysseyen kommer bra när iaf. Närmast av de synthar jag hört, MS20 och Polivoks ligger nära med.
Drog på två oscillatorer med lagom snabb PWM, JESUS CHRIST!!!!!
Jag minns hur min Prophet5 REV2 lät i unision, och hur en Polysix låter.
Detta låter helt bisarrt nog nästan lika krämigt.Testade en nod modular patch med 12 oscillatorer snedstämmda, detta lät krämigare, fetare och mycket mer levande.
Lätt det "bredaste" oscillatorljud jag ngnsinhört.
Tog två oscillatorer på minimoogen med lite minskat filter.
Sjukt nog lätt detta nästan lika fett och brett, men utan PWM...
Dessutom lite mer "närvaro" i ljudet på ngt sätt.
Men efter att ha spelat lite mer på Odysseyen så lät den bäst igen haha!
Knäppt.
Dags att testa filtret!
Drog ner cutoffen , up och ner och spelade. Det hörs verkligen att det är 12db, på gott och ont, helt annan effekt än i en vanlig 24db synth. Mycket mer fräs som blir över, vilket gör PWM ljudet ännu krämigare och fräsigare.
Byter snabbt till sågtänder, ner med den ena en oktav, tar en massa tid att ställa frekvensreglarna rätt, glad att jag ej skall spela live med denna synth...
På med lite envelope på filtret, försöker göra en klassisk analogbas.
Plötsligt låter synthen skit!
Som en fis!
Detta filter funkar helt enkelt inte till distinkta basljud, funkar tom sämre än många andra synthar jag hört.
Lite besviken.... men har ju moogen som sagt.
Dags att leka med det man skall leka med med en Odyssey.
På med Sync, och FM modulering av filtret på samma gång.
Får först fram ett fantastiskt bra Synthex Jarre syncljud, förvånad över tyngden, återigen, det låter VCO polysynth Unison om synthen!!
Drar på med filter FM och hög resonans, sjukt läckert ljud direkt!
Börjar skriva slingor
Spelar in.
Testar att dra på hög resonans, basen minskar ingenting, ökar snarare enligt frekvenskurvan på skärmen. Fördelen med 4023 filtret är uppenbar. Min polyvoks har exat samma fördel i sitt 12db filter, ingen basförlust. Även denna Ody har en mycket speciell resonans, väldigt elak medn vacker samtidigt.
Minimoogfiltret med dess oöverträffade krämighet och bett låter plötsligt väldigt tråkigt i jämförelse, när resonansen är hög och filter FM är på i Odyn!
Dags att testa höga leadljud med sinus vibrato.
Nu upptäcker jag plötsligt den helt unika portamento karaktären i en odyssey.
Låter helt annorlunda än min Minimoog och Polivoks.
Verkar påverka spelkänslan väldigt mycket och känslan i känsliga melodier.
Instant Ultravox o annan gammal 70-80 talsynth, det var alltså SÅ de fick synthleadsen att låta så speciella rent tonmässigt!
LOVE
Sen blev det lek med den flexibla S/H mixern och S/H funktionen, mer sync och portamento.
Sen kom jag på att jag måste testa att få fram grymma polyljud, se hur lik den är Polivoksen.
På med lite ringmodulator och enkelt grundljud!
2 minuter senare skrev jag en i mina öron riktigt bra "orgel" aktig popslinga, i Ceasars palace stil, som genast spelades in!
Sen blev det polylir en bra stund.
Dags för effekter nu, hittils har synthen, som min minmoog nästan alltid är, varit helt DRY.
Fram med PWM ljudet och på med lite reverb och långa delays.
Lite portamento, och upp och ner med cutoffen.
LÄTT bland det fetaste , varmaste, mjukaste, krämigaste ljud jag har hört. Samma nivå som Minimoogen och REV2 Prophet i unison.
Inte bara oscillatorerna utan i högstra grad filtrets värme spelar stor roll här.
LOVE
Fram med gitarrerna.
Testar att dubba gitarrgrunder med odyssey små melodier.
Odyn låter just som moogen, helt självklar bland gitarrena, oavset mjuk eller hård musik.
LOVE
Denna Odyssey (whitface inuti fast svart utanpå) är verkligen ett musikinstrument med enorm själ, som så få elekrtoniska instrument är, i mina öron.
Den kommer säkert att inspirera mig mycket inför kommande skiva i höst!
Där den skall mixas med akustisk gitarr, Jaguar och poprefränger i elektro/rock kostym!
Rekommenderas varmt!!