Väljer man att köra med den medföljande RAW-omvandlaren så får man ett resultat - i utgångsinställningarna - som påminner om kamerans JPEG-bilder. Liknande återgivning av färger och kontrast. Väljer man att köra ett annat program så kan det vara stor skillnad mot det program som kameratillverkaren själv slänger med. Detta därför att olika RAW-omvandlare gör olika jobb på färger och kontrast. Nu kan visserligen detta ändras i RAW-omvandlren, men utgångsprofilen i en tredjepartstillverkares programvara är ofta rätt mycket skild från kameratillverkarens egen profil.
Jag kör med Pentax och trivs inte alls med Adobes profil. Nu vet jag att man kan kalibrera om Adobe, alltså justera profilen, så att den bättre matchar den färgåtergivning som JPEG bilderna ger (och som jag råkar gilla). Tycker dock det är knöligt så jag har gett upp det. Istället kör jag LightZone. Utgångsprofilen i den är inte optimal heller, men den är enklare att ändra än den i Adobe.
Pentax egen mjukvara ger bästa resultatet färgmässigt, men funktionsmässigt saknar det en del funktioner.
Jag har testat Apples egna mjukvaror, och de som kör mot den inbyggda RAW-omvandlaren i Core Image, men tycker inte riktigt om färgåtergivningen.
Capture One har jag provat tidigare och varit mycket nöjd med den, på den tiden jag körde WIndows. Tyckte den hade bästa färgåtergivningen, men jag gav upp programmet då de segade sig med uppdateringarna.
Förutom färgåtergivningen så finns det en ytterligare fördel (?) med kameratillverkarens egen mjukvara, att den mjukvaran läser av kamerans inställningar och kan - om man vill - applicera den. Alltså ett bättre stöd för den metadata som finns i RAW-filen.