Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone utan kamera

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte lite på hur Apple har tänkt att iPhone 2.0 ska bli en företagstelefon då man inte kan välja bort kameran. På många stora företag får man inte ta med kameror innanför deras portar. Jag jobbar på ett sådant företag vilket i dagsläget förhindrar ett inköp.

Har funderat ut lite olika lösningar på mitt problem.
1. Ta bort kameran helt.
2. Radera kamera programmet
3. På något sätt täcka över linsen under arbetstid så att man sedan kan ta bort det och använda kameran på fritiden.

Angående alternativ 1 så såg jag att det var ett företag som erbjöd tjänsten att ta bort kameran ifrån din iPhone för 99 dollar. Dock känns detta ingrepp en aning drastiskt och omöjliggör framtida användning av kameran. Såvida jag inte skruvar isär den och monterar fast kameran igen det vill säga.

Alternativ 2 känns egentligen inte som en bra lösning för mig dock har jag läst på diverse forum om folk som gjort det genom att koppla upp sig mot kameran via ssh.

Alternativ 3 är det som känns mest intressant för mig och då grunnar jag på om det finns något motsvarande linsskyddet på en systemkamera som man skulle kunna täcka över kameran med innan man går in på jobbet. Alltså något som bara täcker över kameran och inte hela baksidan av telefonen. Jag skulle iofs kunna använda svart tejp eller något och tejpa för kameran men det skulle förstöra iphonens i övrigt stiliga utseende. Är det någon som sett någon liknande produkt så skulle jag vara intresserad av en länk eller liknande så att jag kan spana in den lite närmare.

I värsta fall skulle jag även kunna tänka mig något "iPhone fodral" som täcker hela baksidan av telefonen och därmed kameran också. Alla tips är uppskattade. Kanske har du en bättre lösning än jag på att dölja eller göra kameran obrukbar under arbetstid.

Det är nog svårt och dyrt för Apple att tillfredställa alla "krav". Jag gissar att arbetsplatser med kameraförbud är förhållandevis få procentuellt sett, dessutom är det nog väldigt svårt att få tag på en vettig mobil utan inbyggd kamera nuförtiden. Du får väl ha en jobbmobil och en privatmobil?

Kan nog håller med om att de är få procentuellt sett men problemet ligger där i att det ofta är de stora företagen som har kameraförbud då de är rädda för industrispionage. Volvo t.ex. i Sverige är ett sådant företag. Sen vet jag inte om de är stenhårda på kameraförbudet om en anställd har en kamera i sin privata telefon men har svårt att tro att de själva skulle köpa in dem till sina anställda.

Att hitta en mobil utan kamera är inte särskillt svårt såvida man inte tittar på konsument telefoner. Kikar man på företagstelefoner finns det i regel minst en ifrån varje leverantör. t.ex. SE M600i

Privat och jobbmobil är givetvis ett alternativ, men min fråga var egentligen hur jag skulle kunna ha min iPhone på jobbet utan att det sticker allt för mycket i mina kollegors ögon.

Senast redigerat 2008-07-05 02:11
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-05 04:39

Av alla som jobbar på din arbetsplats, är det ingen som har mobiltelefon med kamera?

Finns det flera personer som trots förbud har mobiltelefon med kamera så skulle jag köpa en iPhone om jag vore dig.

Ursprungligen av prinsen85:

Privat och jobbmobil är givetvis ett alternativ, men min fråga var egentligen hur jag skulle kunna ha min iPhone på jobbet utan att det sticker allt för mycket i mina kollegors ögon.

Det ingen ser kan ingen klaga på, kör med handsfree och ta det lugnt med telefonen.

Är det inte tillåtet med kamera ska man inte ha det, eller är det genomtänkt att smyga med det och förtjäna avsked?

Många företag har regler mot kameramobiler, blästra linsen så är problemet löst.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-06 04:08
Ursprungligen av akerstrom:

Är det inte tillåtet med kamera ska man inte ha det, eller är det genomtänkt att smyga med det och förtjäna avsked?

Många företag har regler mot kameramobiler, blästra linsen så är problemet löst.

Jag poängterar en liten skillnad på smyga och vara diskret om företaget inte håller så hårt på kameraregeln

Jag köper inte en iPhone för dess underbara 2megapixel kamera, håller med akerstrom, blästra skiten och gå vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 08:41

Tror inte ett fodral eller tejp skulle få företaget att känna att det är ok ändå eftersom du kan ta bort det på en sekund och plåta på.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-06 02:36

Borde inte vara svårt att göra om Föräldrarfiltret till ett företags-filter där dom kan spärra iTunes Store och Kameran exempelvis?

Lägg en droppe aceton på linsen - gnugga lite med tyg. Den linsen släpper inte igenom någonting som kan uppfattas som en bild.
Men - godtar verkligen ett företag som besvärar sig med kameraförbud denna modifikation? Om man VERKLIGEN är rädd för industrispionage så borde det inte räcka med att man påstår sig ha kvaddat kameran - och det "ser så ut". På dom flesta mobiler är det bara att byta bakstycket - eller köra utan - så kan man ta skarpa bilder igen.

Hur seriösa är egentligen dessa kameraförbud? Är det egentligen en image-grej? En policy som stärker företagets betydelse?

Ursprungligen av Zimmerman:

Hur seriösa är egentligen dessa kameraförbud? Är det egentligen en image-grej? En policy som stärker företagets betydelse?

Det flesta kameraförbud är JÄVLIGT seriösa. Värst är nog Försvarsmakten (och nej, jag pratar inte om att plåta en AK-5a i lumpen ). Men det är ingen av de företag jag besökt eller jobbat på som haft ett kameraförbud "bara för att stärka sin betydelse".

Lite off-topic och som kuriosa kan jag berätta att när pappa var på Volvos designavdelning var de RIKTIGT nojjiga. Han är nämligen tecknare och dessutom före detta journalist. Du kan stoppa någon från att ta ett foto, men inte från att rita en bild ur minne. Det hela mynnade iaf ut i att han fick skriva på ett specialutformat avtal

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-06 14:21

På företaget jag jobbar handskas vi med försvarshemligheter, och har därmed ett antal säkerhetspolicys där fotoförbud är ett av dessa. Notera att vi har fotoförbud och inte kameraförbud. Det vi vill skydda oss från är ju att någon fotograferar dessa hemligheter och säljer till högstbjudande.

Det blir ju lite "Guns don't kill people, people kill people" över det hela, eller kameror tar inga foton, människor tar foton.

Ursprungligen av scim:

På företaget jag jobbar handskas vi med försvarshemligheter, och har därmed ett antal säkerhetspolicys där fotoförbud är ett av dessa. Notera att vi har fotoförbud och inte kameraförbud. Det vi vill skydda oss från är ju att någon fotograferar dessa hemligheter och säljer till högstbjudande.

Det blir ju lite "Guns don't kill people, people kill people" över det hela, eller kameror tar inga foton, människor tar foton.

Vi kör så på Volvo lastvagnar, i produktionen är det Foto-förbud.
kameraförbud i så måtta att man inte får springa omkring med en stor systemkamera i näven eller en pocket heller.
Om du har kamera i mobilen, inget problem. Men du får inte ta foton med den.

Sedan hänger det ju lite på vad man har för förhållande till sin arbetsgivare; är de världens mest anala typer som anser att utan regler förfaller världen ner i kaos på en sekund eller skiter de i sådana småsaker som den rätt kassa kameran i en iPhone?

Det fanns en kille på SAAB som ficka sparken när han snodde en flaska med spolarvätska och hällde i sin privata bil på parkeringen....

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-07-06 14:27

Ett par av våra kunder går längre än så; du får inte ens ta med dig din mobil in på området utan de har lånemobiler, naturligtvis utan kamera, som de delar ut...

  • Medlem
  • Mora
  • 2008-07-06 14:44

Prata med din arbetsgivare och förklara läget. Ni kan säkert gemensamt komma på en lösning.

  • Medlem
  • 2008-07-08 13:29
Ursprungligen av lasselu:

Ett par av våra kunder går längre än så; du får inte ens ta med dig din mobil in på området utan de har lånemobiler, naturligtvis utan kamera, som de delar ut...

Det tror jag inte är helt ovanligt. Min pappa jobbar på ett läkemedelsföretag som inte låter anställda ha kameramobiler. Tidigare, när alla powerlurar hade kamera, skrapade de sönder linserna på telefonernas kameror.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 17:42

Lite fel tråd? (tog bort citerade inlägget /Jetwash)

Btw, ang trådens lösning. Använd inte kameran! Så perfekt!

Senast redigerat 2008-07-20 18:44

På ett stort företag jag jobbade på tillhandahölls alla mobeliler centralt, och de som hade kamer hade en stor limklick i linsen. Enkelt och smidigt.

Ursprungligen av Leftrustle:

På ett stort företag jag jobbade på tillhandahölls alla mobeliler centralt, och de som hade kamer hade en stor limklick i linsen. Enkelt och smidigt.

Förmodlgen samma company som görar epoxylim in i USB-uttagen...

Ursprungligen av Goflorp:

Förmodlgen samma company som görar epoxylim in i USB-uttagen...

Sånt har man läst om också, helt otroligt hur vissa företag vill begränsa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 20:22

Limklick på linsen och dylikt är fruktansvärt dålig säkerhet, är det någon som vill ta spionfoton så är det väldigt enkelt att ta med en exakt likadan lur som inte har limklick nästa dag istället och fota på.

Nåja - Volvo är trots allt, i ett globalt perspektiv, ett pyttelitet företag, Ericson åxå, liksom FMV, Aero, Hägglund och diverse andra spetsteknologiska företag verksamma i Sverige. Jag känner INGEN konsult som kan komma in hos de "tio stora" utan att lämna ifrån sig sin mobil om den har kamera. Enda undantagen är de mobiler som har ackrediterad etikett " Camera Removed".

Om problemet nu är så "obefintligt", undrar jag bara; vaffödådå?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 09:59
Ursprungligen av leonardo:

Nåja - Volvo är trots allt, i ett globalt perspektiv, ett pyttelitet företag, Ericson åxå, liksom FMV, Aero, Hägglund och diverse andra spetsteknologiska företag verksamma i Sverige. Jag känner INGEN konsult som kan komma in hos de "tio stora" utan att lämna ifrån sig sin mobil om den har kamera. Enda undantagen är de mobiler som har ackrediterad etikett " Camera Removed".

Om problemet nu är så "obefintligt", undrar jag bara; vaffödådå?

Jag har jobbat som konsult på BAE Hägglunds med min iPhone. Man får skriva under ett avtal där det bland annat står att fotografering är förbjuden, men det finns inga restriktioner mot mobilkameror.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-21 10:16

Du har inte möjlighet att öppna upp mobilen, och sedan lägga en svart el-tejps bit på kameralinsen? Skulle fungera utmärkt tror jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-20 22:09

Jamen, det vet väl alla att iPhonens kamera är så dålig att den knappt är värd namnet? Alltså borde ju även företagen som har kameraförbud inse detta och tillåta iPhonen, då den inte kan ta några bra bilder...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-20 22:11

på mitt företag där jag jobbar så plomberades linsen på kameran på de telefoner som gavs ut.. Kan ju vara ett alternativ.

1
Bevaka tråden