- iJakob
- Medlem ●
- Malmö
Om du inte har allt för höga prestandakrav för t.ex. de senaste spelen så kan jag rekommendera en begagnad burk, där kommer du långt med bara ett par tusen kronor. Men annars är en Mac mini en fantastisk dator, om du redan har skärm, tangentbord och mus från din PC.
Är Windows värt besväret?
Jag kör windows och jag vill byta till en ny dator. Ska jag köpa Mac eller PC? Är Mac värt pengarna?
Vilka pengar?
De du betalar vid köpet eller allt det du sparar på en tämligen bekymmersfri tillvaro med en Mac?
Vad du ska köpa vet bara du. Det är bara du som vet vilka krav du har och vad du ska använda datorn till.
Jag kör windows och jag vill byta till en ny dator. Ska jag köpa Mac eller PC? Är Mac värt pengarna?
Det är ganska svårt att få ett objektivt svar i ett mac relaterat forum. Men jag kan berätta varför jag bytt till mac.
Jag började använda datorer -94, då i skolan än. Var nöjd med det (visste ju inte av något bättre) och livet var bra.
Min kusin har alltid haft mac och han har alltid varit, som majoriteten av macanvändarna är (även jag själv nu), lite entusiastisk och berättat hur bra allting är. Så jag har alltid hängt med macutveckligen som fortgått. Jag började senare en utbildning inom media och grafik där det självfallet var mac som gällde. Dessvärre var det före OSX och jag tror de flesta användare med mig kan hålla med om att de gamla OS7-8-9 inte var bra alls jämfört med vad OSX är idag. Tekniken går ju framåt :).
Med min kusin fortfarande entusiastisk så fick jag låna en systemskiva av honom att sätta i skoldatorn med då det färska 10.0. Det var ju inte något bättre än dom andra systemen och krashade lika frekvent.
Tiden gick, fortfarande med PC hemma och jag jobbade som system/service tekniker, vilket jag fortfarande gör idag. Och jag blev mer och mer trött på alla problem. Inte nog med att man skulle brottas med kunders problem på dagarna, hemma var det precis samma sak.
Jag tog steget till en mac mini med en G4 processor. Datorn var seg, men jag lämnade min pc bakom mig. Fick ett tillfälligt infall av snålhet ett tag efter det och valde att återgå till PC igen. Sen när Intel kom på tapeten har jag bytt för gått och kommer aldrig att se tillbaka igen. Till och med att jag lyckats konvertera min chef. Vi sitter bägge på jobbet med var sin Macbook pro och är stormnöjda.
Så summa sumarum... Det är ingen myt att macarna är enklare och mer tillförlitliga, förutsatt att det inte är något fabriksfel på hårdvaran). Saker helt enkelt bara fungerar och jag är överlycklig för det. Nu kan jag komma hem och veta att jag har en dator som fungerar och inte kommer jävlas med mig så fort jag sätter mig ner och ska använda den.
Mitt tips till dig, är du osäker, eller inte provat en mac tidigare. Hitta en bättre begagnad och se om du kommer överens med systemet. Spara pengar och håll koll på marknaden, när det ryktas om nya modeller och köp en av de bättre (läs: som har bättre grafikkort), Macbook pro (om du vill ha bärbart) eller iMac om du ska ha en stationär.
Hoppas denna lilla historia hjälper dig, eller ger dig lite vägledning.
Det är ganska svårt att få ett objektivt svar i ett mac relaterat forum. Men jag kan berätta varför jag bytt till mac.
Bra berättelse. Jag bytte långt tidigare men av liknande skäl.
Jag jobbar mest med Macar, men en del på Windows och Linux.
Macarna är (oftast) skönare att jobba med. GUIt är bättre, mer konsekvent. Systemet är lättskött. Installationer är strulfria. OS9 var ännu enklare, men hade problem med stabilitet.
Windows ger mig huvudvärk. Strul med grundläggande saker som drivrutiner till grundkomponenter är standard, bara att vänta sig. Ständiga virusuppdateringar, uppstarterna är långsamma inte minst för det. Och virusen knäcker systemet ibland, även med virusskydd, så man får räkna med att installera om då och då.
Linux är mitt emellan. Det är ganska trevligt att jobba med, säkert, och ger bäst prestanda av alla tre. Nackdelen är att när det strular så strular det rejält. Då måste man ner långt ner i systemet och pilla i fullkomligt obegripliga saker. Så länge man kör sin Linux med program som installeras bed bekväma högnivåverktyg så är det jättebra, men det som inte finns i distens nedaddningssystem kan bli väldigt jobbigt att få igång. Ett stort minus är Linux dåliga betalningskultur - allt är gratis vilket gör det olönsamt att utveckla för.
För mig är OSX närmast en Linux där en del viktiga saker gjorts rätt. Linux utan lågnivåstrulet. Priset är mycket högre men man får något för det.
Jag vill vända på steken.
Alla pratar om att "PC" är så billigt och Mac så dyrt. Det är ju naturligtvis så att om man inte kalkylerar med all strultid man lägger på sina datorer å stäer det säkert.
Men jag skaffar datorer för att utföra nyttiga och roliga saker. Jobb, spel, fotohantering … Skulle tro att de flesta har den infallsvinkeln. Då är det ju trevligt om man hinner med det mellan varven
Ser man sedan till ett företag där supporten och medarbetarnas tid kostar så blir bilden än mer intressant. Har någon gjort beräkningar på sådant? Skulle vara intressan att läsa.
Dessutom inbillar jag mig att en Mac har betydligt längre teknisk livslängd än motsvarande win-burk. Det håller kanke på att förändras i och med att Apple kommer med sämre bakåt-kompatiblitet. Osäker.
Vad tycker ni om sådana här tankar?
//tm
Jag vill vända på steken.
Alla pratar om att "PC" är så billigt och Mac så dyrt. Det är ju naturligtvis så att om man inte kalkylerar med all strultid man lägger på sina datorer å stäer det säkert.
Jag håller inte riktigt med "alla" där.
För det första; Ang. strultid - visst har man som hobby att pilla och dona med själva operativet och inte vill sätta kronor på sin egen tid då är PC/Windows/Linux en mer optimal hobby (jag menar det uppriktigt, för jag har själv varit där!) Men jag värderar "strultiden mer i värdet av det jag kan göra istället - dona med mina bilder eller min musik exempelvis)
För det andra; Min erfarenhet är att man får det man betalar för när det gäller hårdvara. Det finns mycket billig hårdvara till PC och det finns inte i Apples datorer.
Så om man är intresserad av att ha "top of the line" avseende kvalitet på järnet (dvs. pålitligt, tysta fläktar etc) och är beredd att betala för det är inte prisskillnaden så stor. Kan du hitta/bygga en PC towermodell med lika mycket plats, som är lika tyst och har samma specifikation (inte jämförbar utan SAMMA) med en MacPro så är inte prisskillnaden så stor längre. Gäller för övrigt även för bärbara - jag har i många år varit en hängiven ThinkPad-fan (mycket beroende på IBM's en gång i tiden oslagbara kvalitet) och de var alltid dyrast, men höll längst.
Såhär långt - är min erfarenhet av MBP den samma. Kvalitet och funktion TILLSAMMANS är oslagbart - hittar du en bärbar med 17" widescreen som har lika tysta fläktar, har samma funktioner, samma tåliga hölje, lika skarp skärm, lika tyst hårddisk etc. så kostar den också över 20,000.
'nuff said O:-)
Ser man sedan till ett företag där supporten och medarbetarnas tid kostar så blir bilden än mer intressant. Har någon gjort beräkningar på sådant? Skulle vara intressan att läsa.
De beräkningar jag har sett under mina 23 år i IT-branschen visar att det bara är en mindre del av "supportkostnaden" för IT-systemen som har med hårdvara/operativsystem/drivrutiner att göra (typiskt mindre än 15% av kost/tid läggs på sådant) De stora posterna för kostnad/support gäller användarna själva (dvs. fel pga. mänskliga faktorn snarare än falerande hårdvara/operativsystem) och de affärsstödjande applikationerna.
Det finns sedan flera år teknik tillgänglig för företag som låter dem hålla "nedlåsta" Windows XP/Vista PC's lika stabila som MAC'ar. På större företag har man sällan de windowsproblem som vi läser om i detta forum.
Dessutom inbillar jag mig att en Mac har betydligt längre teknisk livslängd än motsvarande win-burk. Det håller kanke på att förändras i och med att Apple kommer med sämre bakåt-kompatiblitet. Osäker.
Vet inte riktigt hur du tänkte där - Jag ser ingen koppling mellan teknisk livslängd och bakåtkompatibilitet.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen.
Det finns ingen hejd på vad folk kan lägga pengar på när det gäller t ex en helkväll på krogen. Andra spelar på trav för 5000 i veckan.
Skulle man lägga flera tusen på en jacka är det ingen som reagerar. Skulle någon i gänget köpa en TV för 35 000 så är det mest imponerande.
Men när det gäller datorer är det tydligen "billigast dator vinner". Köper man en dator som kostar lite mer så är man grundlurad...
Egentligen handlar det bara om avundsjuka. Jag tror inte det är det där att man har råd...för det har de flesta. Utan att man kunnat bryta med Windows. Att man inte är beroende av Microsofts programvaror och operativsystem. De sitter där med sina blåskärmar, inte för att de egentligen vill utan för att de känner sig tvingade. De har högvis med program till Windows (i och för sig är det mesta nedladdat eller "lånat") men de vågar inte överge det och ge sig in i Macvärlden. "För det finns ju inga program"..."Macen funkar inte i nätverk" osv. osv. Ibland har de t om talat med den som är IT-ansvarig på arbetsplatsen som avrått från att skaffa Mac, för han har ju minsann hört hur dåliga Macarna är...
mac är inte dyrare än någonting annat.. exempelvis:
[edit]
OK, då kollar vi på Mac Pro då...
En Mac Pro, billigaste modellen och standardkonfiguration, har dessa specifikationer:
# Två 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon (5400 series)
# 2GB (2x1GB)
# ATI Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3
# 320GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
# En 16x SuperDrive
Kostnad: 23995kr inkl moms
...och så tar vi och kollar på vad Dell har att erbjuda...
En Dell Precision T5400 konfigurerad med nästan identiska komponenter:
# Dubbel Intel Xeon E5440 (2,83 GHz, 1333 MHz, 2 x 6 MB, fyra kärnor)
# Äkta Windows Vista® Business - Engelska
# 2GB DDR2 667 MHz Quad Channel FBD Memory (4x512MB)
# 256 MB PCIe x16 nVidia Quadro NVS 290, DVI- eller VGA-grafikkort till två skärmar (ULGA8)
# 320GB (7,200 rpm) SATA 3.0Gb/s Hard Drive with NCQ and 16MB DataBurst Cache™
# 16x DVD +/-RW
Kostnad: 31819kr inkl moms
Så Dell är 7824kr DYRARE än Mac Pro.
mac är inte dyrare än någonting annat.. exempelvis:
[edit]
OK, då kollar vi på Mac Pro då...
En Mac Pro, billigaste modellen och standardkonfiguration, har dessa specifikationer:
# Två 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon (5400 series)
# 2GB (2x1GB)
# ATI Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3
# 320GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
# En 16x SuperDrive
Kostnad: 23995kr inkl moms
...och så tar vi och kollar på vad Dell har att erbjuda...
En Dell Precision T5400 konfigurerad med nästan identiska komponenter:
# Dubbel Intel Xeon E5440 (2,83 GHz, 1333 MHz, 2 x 6 MB, fyra kärnor)
# Äkta Windows Vista® Business - Engelska
# 2GB DDR2 667 MHz Quad Channel FBD Memory (4x512MB)
# 256 MB PCIe x16 nVidia Quadro NVS 290, DVI- eller VGA-grafikkort till två skärmar (ULGA8)
# 320GB (7,200 rpm) SATA 3.0Gb/s Hard Drive with NCQ and 16MB DataBurst Cache™
# 16x DVD +/-RW
Kostnad: 31819kr inkl moms
Så Dell är 7824kr DYRARE än Mac Pro.
http://www.mrpc.se/prod_view.php?product=554&lastparent=159
9.995:- ...
Detaljerad produktinformation om GGS-Data MobiNote M720R-4G+ - 2,5GHz DC 4GB 200GB DVD±RW 12"
Man får olika svar beroende på vem man frågar. Här är det mestadels folk som gillar Apple -majoriteten kommer säga att det verkligen är värt pengarna, även jag.
Sedan ska det ju sägas att alla Macar inte är lika prisvärda, så vilken modell är du särskilt intresserad av?
Naturligtvis ska du satsa på PC. Helst en PC du sätter ihop själv av lösa komponenter. Det blir billigast. Alla vet att det som är billigast egentligen är bäst.
Glöm bara inte att härligheten är inte komplett utan ett fräckt chassi med blinkande lampor. Eftersom du kört PC förut vet du att du kommer att få jaga drivrutiner och tillbringa det första dygnet efter windowsinstallationen med att installera uppdateringar, installera antivirus, antispyware och allt det där.
Sedan tillkommer regelbundna defragmenteringar och eventuella omformatteringar/ominstallationer av systemet.
Eller så köper du en Mac....och slipper allt det där och kan köra på en gång.
Man kan skriva hur mycket klyschor som helst men det ligger en sanning i att Macarna generellt sett har färre problem än PC. (Det krävs t ex färre tekniker för att ha en stab med Macar rullande än samma antal PC burkar)
Bäst vore förstås om du testade en Mac i verkligheten för att se om det är något för dig.
Gick över till Mac för fyra år sedan och har inte ångrat mig en sekund. All tid som gick åt till felsökning med PCn kan nu användas på ett betydligt mer kreativt sätt.
gilbert:
du missar mycket.. vart är den andra cpun? vart är operativsystemet?
nää ni får nog inse att mac överlag är prisvärt.
Vilken andra CPU? Den billigaste Mac Pro har bara EN CPU och det var väl den som Tim valde att jämföra med... men om du vill så kan vi jämföra igen men med så lika specar det går;
Mac Pro:
En 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon
8GB (4x2GB)
1TB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
NVIDIA GeForce 8800 GT 512MB
36.445,00 kr
PC:
Chassi: Antec case LifeStyle SONATA III Quiet Super Mini Tower, 500watt silent
Moderkort: Biostar TP35D2-A7 Intel P35
Processor: Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz 8MB Socket 775
Processorkylare: AardWolf MY-0038 CPU Cooler AMD AM2/ Intel 775
Minne: Plazir 8GB DDR2 PC6400 (2GBx4)
Grafikkort: Inno3d 9800 GTX 512MB DDR3
Hårddisk: Samsung SpinPoint 1000GB S-ATA300 32Mb
CD/DVD: Samsung 203P DVD+/-RW 20x SATA Lightscribe, Nero
Ljudkort: Integrerat, Realtek AC97 HD audio 7.1
Nätverkskort: Integrerat, 10/100/1000Mbit
USB: 10st USB 2.0 (4 bak, 2 fram, 4 optional)
9.995:- (utan valfritt operativsystem...), säg 11.000 kr med.
PCn har en något sämre CPU (2.4 GHz) men har istället ett mycket bättre grafikkort så den skillnaden jämnar ut sig enligt min åsikt.
Så, om vi bortser ifrån operativ, som jag tycker är en smaksak då alla tycker olika, och koncentrerar oss på hårdvaran så är uppenbarligen en Mac Pro MYCKET dyrare än en PC.
EDIT: Kan även tillägga att Sonata III är ett riktigt bra chassi och snyggt i mina ögon, men det är ju även det en smaksak som inte går att jämföra.
Vilken andra CPU? Den billigaste Mac Pro har bara EN CPU och det var väl den som Tim valde att jämföra med... men om du vill så kan vi jämföra igen men med så lika specar det går;
Mac Pro:
En 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon
EDIT: Kan även tillägga att Sonata III är ett riktigt bra chassi och snyggt i mina ögon, men det är ju även det en smaksak som inte går att jämföra.
8GB (4x2GB)
1TB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
NVIDIA GeForce 8800 GT 512MB
36.445,00 kr
PC:
Chassi: Antec case LifeStyle SONATA III Quiet Super Mini Tower, 500watt silent
Moderkort: Biostar TP35D2-A7 Intel P35
Processor: Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz 8MB Socket 775
Processorkylare: AardWolf MY-0038 CPU Cooler AMD AM2/ Intel 775
Minne: Plazir 8GB DDR2 PC6400 (2GBx4)
Grafikkort: Inno3d 9800 GTX 512MB DDR3
Hårddisk: Samsung SpinPoint 1000GB S-ATA300 32Mb
CD/DVD: Samsung 203P DVD+/-RW 20x SATA Lightscribe, Nero
Ljudkort: Integrerat, Realtek AC97 HD audio 7.1
Nätverkskort: Integrerat, 10/100/1000Mbit
USB: 10st USB 2.0 (4 bak, 2 fram, 4 optional)
9.995:- (utan valfritt operativsystem...), säg 11.000 kr med.
PCn har en något sämre CPU (2.4 GHz) men har istället ett mycket bättre grafikkort så den skillnaden jämnar ut sig enligt min åsikt.
Så, om vi bortser ifrån operativ, som jag tycker är en smaksak då alla tycker olika, och koncentrerar oss på hårdvaran så är uppenbarligen en Mac Pro MYCKET dyrare än en PC.
Fast där framställer du det precis som du vill. Du tar bort Mac Prons stora fördelar. Mycket billiga xeon-cpuer. Och lägger till nackdelen, riktigt dyrt ram-minne.
Med lite enkla knep kan man få allt att se ut precis som man vill.
Den PC du byggt innehåller nästan bara väldigt billiga delar. Men visst, om prestanda går före kvalitet och smågrejen. Då vinner pcn i prisvärdhet.
Men om du vill ha mer cpu-intensiva grejer du, din CPU har lågt med cache-minne, den har sämre ramminnen, en helt annan ramstandard till och med. En av de sämre hårddiskarna, ett ljudkort som inte ens klarar 2st simultana ljudkällor. Ett integrerat nätverkskort som inte ens fungerar för normala datamängder utan att ge sämre prestanda. Avsaknad av Firewire, ett kasst nätagg och dålig byggkvalitet.
Är det något du ställer fram när dina finare vänner kommer på besök?
Jag kan ärligt säga att om jag bjuder hem folk så kommer nästan alla tycka att imacen är imponerande och inget jag behöver gömma undan. Däremot ställer du fram den
där saken du byggt, då vet jag inte om jag ens skulle kunna ha en middag i samma rum.
Fast där framställer du det precis som du vill. Du tar bort Mac Prons stora fördelar. Mycket billiga xeon-cpuer. Och lägger till nackdelen, riktigt dyrt ram-minne.
Med lite enkla knep kan man få allt att se ut precis som man vill.
Den PC du byggt innehåller nästan bara väldigt billiga delar. Men visst, om prestanda går före kvalitet och smågrejen. Då vinner pcn i prisvärdhet.
Men om du vill ha mer cpu-intensiva grejer du, din CPU har lågt med cache-minne, den har sämre ramminnen, en helt annan ramstandard till och med. En av de sämre hårddiskarna, ett ljudkort som inte ens klarar 2st simultana ljudkällor. Ett integrerat nätverkskort som inte ens fungerar för normala datamängder utan att ge sämre prestanda. Avsaknad av Firewire, ett kasst nätagg och dålig byggkvalitet.
"En av de sämre hårddiskarna", säger du...
3.5" Hard Drive Charts - Tom's Hardware
Snacka går ju...
Har du ens sätt ett Sonata III ? Antar att du inte har det baserat på vad du skriver och då tycker jag inte man ska uttala sig om kvalitén...
"En av de sämre hårddiskarna", säger du...
3.5" Hard Drive Charts - Tom's Hardware
Snacka går ju...
Har du ens sätt ett Sonata III ? Antar att du inte har det baserat på vad du skriver och då tycker jag inte man ska uttala sig om kvalitén...
Samsung Spintpoint vad senast jag kollade inte bland de mer driftsäkra grejerna. men de kanske repat sig sedan jag var servicetekniker, det var ett tag sedan så. Prestandan låg senaste serien väldigt bra till ja.
Har du ens sett en mac pro. Jag har sett en Sonata III, väldigt standard atx. Innuti är det densamma, lika trist att öppna och skruva i som alla andra. Det är ingen ingenjörskonst som skulle få några priser för innovativa lösningar eller ens smarta sådana. Väldigt standard alltså.
Men hur du än gör, du jämför en egenbyggd dator mot en fabriksbyggd dator. Jämför med dell, hp eller någon av apples konkurrenter.
Jämför du ofta ikeas byggsatser med riktiga hantverk också eller? Eller en Hotrod-byggsats med en Volvo S80?
Du får sätta upp lite kriterier vad du letar efter. Bärbart – stationärt? Viktigt med bra grafikkort? Tycker du det är lite av en utmaning att plocka bort malware, eller köper du hellre än ny när den börjar sega ihop?
Jag ångrar inte att jag switchade till Apple, men hade jag haft mer kött på benen hade jag förstått att en MacBook, och inte en MacBookPro som jag har nu, hade klarat skivan. Genom sådana resonemang kan du spara en hel del stålars.
Just i 10000kr skiktet tycker jag att MacBooken dominerar.
Din jämförelse haltar på några punkter:
Du jämför ett kvalitetsmärke med ett ihopplock.
Du lägger till Apples höga minnespriser i jämförelsen.
Du bortser från den mjukvara som ingår i Macen.
PC är ihopplock, det är det som är grejen.
Ta bort dom och välj egna då om du vill göra ett ihopplock... blir fortfarande minst 30 lök.
Nej, bet gjorde jag inte, läs igen.
Öh, va?
Operativsystemet är inte det enda som följer med en Mac, det är en helhetslösning direkt ur lådan.