Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ProTools 6 Mbox instabilt!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-11 11:38

Jag har haft PT6 installerat ett tag, men inte förrän denna vecka har jag börjat leka med det.

Det är ruskigt instabilt!

Plötsligt kan Mbox börja vårla ut "vitt" brus i hörlurarna, utan att det ser ut som om det ska vara något skräp på inspelning. Vid flera tillfällen har PT helt fryst hela datorn (ingen core dump dock) vilket lett till tvingad omstart. Vid något tillfälle har programmet avslutat sig själv.

Jag har börjat med lite felsökning efter Digis anvisningar och bland annat ställe om klockan till 12-timmarsvisning (???), kastat ut alla programinställningar, reparerat rättigheter samt dragit ur alla andra USB-grejer. Än så länge har inget hjälpt. Nu ska jag ominstallera PT på ett nytt orört användarkonto.

Som tur är kan jag fortfarande utan problem jobba i 5.21 där jag nog kommer att hålla mig ett tag till. Det krashade aldrig för mig.

Någon annan som har goda eller dåliga erfarenheter av PT6?

Jag har jobbat en del med PT6, dock inte så mycket med MBox eller digi001/002. En polare till mig har dock gjort det (mazze här på 99mac) och om jag förstått saken rätt så har han inte haft några problem med MBoxen när han kör ProTools. Däremot verkar Digidesigns CoreAudio-drivisar för MBoxen fullkomligt värdelösa och när vi körde MBoxen med Logic eller Reason upplevde vi precis samma problem. Du kan ju skicka ett privat meddelande till Mazze och fråga. Annars kanske han får syn på den här tråden

/Jont Olof

• Oregistrerad
  • 2003-06-11 16:55

Jag kanske skulle avinstallera CoreAudio-drivisen och se om det gör susen...? Återkommer med rapport!

Tjenare

jag har haft lite problem, just med att audio coren staller till det, jag kor pa 6.0.1, dvs problemet ligger om man har ett program som anvander sig av audio core, tex quicktime eller itunes, sa kan man inte starta protools, vilket ar urdumt. Men annars har jag inte haft nagra problem. Har faktiskt inte avinstallerat audio core patchen men det kanske man skall gora, let us know!
lycka till

Citat:

Skrevs ursprungligen av Lordlondon
Tjenare

jag har haft lite problem, just med att audio coren staller till det, jag kor pa 6.0.1, dvs problemet ligger om man har ett program som anvander sig av audio core, tex quicktime eller itunes, sa kan man inte starta protools, vilket ar urdumt.

Usch, jag får MacOS 9 rysningar när jag hör den beskrivningen.....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Usch, jag får MacOS 9 rysningar när jag hör den beskrivningen.....

Ja man tycker ju att Digidesign borde ha kunnat klura ut hur det skall vara!! men men, vi far val vanta...lite till!

Citat:

Ja man tycker ju att Digidesign borde ha kunnat klura ut hur det skall vara!! men men, vi far val vanta...lite till!

Känner du till om detta problem bara gäller Mbox, eller är det samma problem med drivrutinerna för all Digidesign hårdvara?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Känner du till om detta problem bara gäller Mbox, eller är det samma problem med drivrutinerna för all Digidesign hårdvara?

Jag har en Mbox, som jag kor med en ibook, och OS X.2.6 och PT LE 6.0.1, har tyvarr inte kunnat prova med nagon annan hadvara, men jag vet det finns en PT LE 6.0.2 som tydligen skall vara for de andra interfacen. Ang. TDM, sa alla som jag kanner och alla riggar jag har kommit i kontakt med, sa ar det ingen som har borjat kora PT 6 eller OS X. anledning? for att alla ar sa "hemma" i OS 9 och PT 5.3.x

Citat:

/.../Ang. TDM, sa alla som jag kanner och alla riggar jag har kommit i kontakt med, sa ar det ingen som har borjat kora PT 6 eller OS X. anledning? for att alla ar sa "hemma" i OS 9 och PT 5.3.x

Vilket är förbaskat synd. PT6 för OS X är enligt mig ett rejält lyft och har funktioner som man inte gärna vill vara utan. Dessutom är det oerhört stabilt.
Dock är det ju så att de flesta som har en TDM-rigg, exempelvis PTHD, har studion under en kommersiell verksamhet, och många väntar på att betatestare och vanliga döda för köra in systemet innan de själva byter. Att uppgradera innan man vet att systemet är 100% säkert är inte direkt något att rekommendera, speciellt inte om man försörjer sig på prylarna...

Men av det jag har använt så kan jag inte annat än lovorda PT6. Synd dock som sagt att Digi har gjort så förbannat värdelösa CoreAudio-drivisar...

Har problemet löst sig Goka?

• Oregistrerad
  • 2003-06-12 22:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Har problemet löst sig Goka?

Jag har inte hunnit fixa med det mer. I kväll spelade jag in det vi behövde i PT LE 5.2.1, men när vi i nästa vecka fortsätter med sångpålägg och annat skulle jag hemskt gärna jobba i PT 6, så då får vi se vad jag lyckas åstadkomma.

1
Bevaka tråden