Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få till en saftig virvel

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 22:13

Tjo!

Jag har försökt nu hur länge som helst med att få till en bra virvel men lyckas fan inte!
Kör med EZ Drummer med DKFH. Använder Pearl-virveln, men har även testat de andra. Använder Cubase SX3 i Windowsmiljlö.

Någon som har lite tips på olika effekter såsom kompressor m.m samt gärna inställningar för denne då jag inte är något bra på kompressorer.

Det som skall spelas är grunge, post-grunge och allmän rock.

Skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig med detta då jag börjar tröttna...

Vänliga hälsningar

Dista den?

Och, givetvis, kompressor med attack på kanske 100ms efter. Trixa lite med värdet och threshold och sånt på kompressorn..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-07 01:05

Jag har inte lyckats fixa något annat än skumgummijud med EZ. Jag kör med Addictive Drums, funkar mycket bättre. Vill du inte byta, se ovan, kompressor, kanske två.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 02:34
Ursprungligen av platon:

Jag har inte lyckats fixa något annat än skumgummijud med EZ. Jag kör med Addictive Drums, funkar mycket bättre. Vill du inte byta, se ovan, kompressor, kanske två.

Får ta och kolla upp Addictive då!

Börjar väl få till något slags trumljud nu iaf, använder mickar och högtalare från Guitar Rig 2 för att "micka upp" trumsetet. Funkar väl OK...

När du labbar med kompressor, prova också att lägga ett kort, lite slamrigt, reverb på virveln före kompressorn också, så kan du arbeta med att skulptera ljudet tydligare.

Ett kort gejtat reverb med mycket kompression funkar bra. (Virvelkanal - send - reverb - gate - kompressor). Kör senden i mono så grötar det inte allt för mycket. Viktigt att gejten stänger fort så det inte blir 80-talsreverb av allt. Själva utklingningen på reverbeffekten kan vara lång eftersom det ger en viss karaktär, sen nyper gejten av det efter en halv sekund eller något...testa dig fram.

Ez drummer brukar nästan vara enklare att få till det med än Addictive drums tycker jag. Ett bra sätt kan vara att lägga ut virvel på en egen regel och verkligen leka med kompressorn. Finns inga regler vad det gäller attack och release, bara lek!

Komprimerad Rx5 snare med mycket spx90 reverb är min melodi... vissa väljer gate på svansen men det gör inte jag... dock tror alla att jag använder gate

1
Bevaka tråden