Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ja e så jävla glad idag!

Tråden skapades och har fått 3729 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En fyra ess! På apple store sa de avmätt "det blir ju en liten uppgradering" som för att få mig att byta ända upp till femman.

Men nu när första intrycket har lagt sig måste jag säga att den kunde vara bättre, den kunde vara hilarious på ett smartare sätt om den hade varit lite.. smartare. Nu är den rolig men inte så jätte-användbar, underhållande helt enkelt

Ursprungligen av klarabara:

En fyra ess! På apple store sa de avmätt "det blir ju en liten uppgradering" som för att få mig att byta ända upp till femman.

Men nu när första intrycket har lagt sig måste jag säga att den kunde vara bättre, den kunde vara hilarious på ett smartare sätt om den hade varit lite.. smartare. Nu är den rolig men inte så jätte-användbar, underhållande helt enkelt

Klart att den kunde varit bättre, det finns ju en femma

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-11-04 00:13

Depeche Mode och Olle Ljungström kommer att spela några stenkast från min dörr i sommar.

Fredag eftermiddag, har ett helt hus som ligger och åker jojo i temperatur.
Folk klagar, och det är klart, 25° i ena sekunden och 15° i nästa är ju inte kul...
Ngt medelvärde på det hela blir att det blir för kallt....

Går upp till aggregatet, vi pratar utrusning som fyller ett rum på 25 meters längt, 10m brett, säkert 5m till tak...

Börjar felsöka i skåpet (6x3m elskåp), noterar att värmeventilen åker upp och ner hela tiden, värmeåtervinningen är strypt till noll, kylventilen på 43%, läser av hela rader med siffror på paneler.... där!
Tempgivare GT-3, den som mäter temperaturen på det vi blåser in har fått "spatt".
Med några tiondelar av en sekunds mellanrum rapporterar den -7°, +39°, -29° osv... klart värmesystemet får spatt...

Jaha, ringa leverantör halv fyra en fredag för att få en termometer... Ja termometer får nog förklaras, en liten låda, stor som en snusdosa, och ur den kommer ett termometerspröt i form av en sladd på 4m längd, med 4 mätprober och sedan levereras ett medelvärde ut från givaren i form av en ström på 4-20mA.

Få tag på en medelvärdesgivare halv fyra alltså...alla har gått hem och får man ta någon i deras beredskapsgäng som får åka hit med en, gissar på några tusen i framkörningsavgift där....och sura miner...och jag får stanna till 20:00..minst...

Hmmm, en likadan givarre sitter i frånluften, vi mäter hur mycket värme vi snott ur luften innan vi skickar ut den.
Den används för att hålla reda på hur effektiv värmeväxlaren är också....men det är ju bara ren information.
Vi styr inget efter GT-4....

Raskt upp i krokig arm inne i aggregatet, klipper loss plastklamorna runt kabeln, lossar pucken från aggregatets utsida.
Ut med den trasiga GT-3. IN i aggregatets andra sida där frånluften blåses ut, klipper loss kabel, skruvar loss trådar, puck plockar ut tråden... har halva verktygslådan mellan tänderna...

Plockar in GT-4 där GT-3 suttit. Ansluter allt, mäter med instrumentet, kontakt, värde.....

Slår på aggregatet, ALLT funkar som ur manualen....

Stoppet som skulle blivit mer än en halv dag var nu reducerat till 15 min...

Gick ner till chefen och slog den ihoprullade trasiga termometern i skrivbordet. Vassego.
Jaha, har du ställt det hand nu då...? Nä, det funkar och reglerar...
Jasså, hur är det möjligt?
Tja sa jag, kråkorna vet inte hur varmt de har det och effektivitetslarmet på växlaren får vi blockera,
men annars så funkar allt och vi blåser in 18.5° till dem.

Kändes väldigt bra kan jag säga

Gick förbi lagret, bad lagerkillen ta hem 2 medelvärdestermometrar (anläggningen använder 8st till).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-04 11:13

Du borde ha flera Gilla, men jag kan bara klicka en gång
Bra jobbat!

Min nya bil har trådlöst internet med 4G-router.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-11-06 20:48

Jag har blivit erbjuden en postdoctjänst i Trondheim som jag inte trodde jag hade en chans att landa... ser ut som familjen kommer bli Norsk från och med januari.

Ursprungligen av andas:

Jag har blivit erbjuden en postdoctjänst i Trondheim som jag inte trodde jag hade en chans att landa... ser ut som familjen kommer bli Norsk från och med januari.

Grattis! Tror du kommer trivas fint i den här byn. Eplehuset har två butiker och det finns gott om iPad minis i lager
Ett tips är att vara tidigt ute med att titta på bostad- det är en studentby priserna/utbudet är därefter.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-11-07 10:55
Ursprungligen av Mactastic:

Grattis! Tror du kommer trivas fint i den här byn. Eplehuset har två butiker och det finns gott om iPad minis i lager
Ett tips är att vara tidigt ute med att titta på bostad- det är en studentby priserna/utbudet är därefter.

Jag hade gärna varit ute i tid... tyvärr är inte min blivande arbetsgivare det. Tror dom vill att jag ska börja redan i januari. Det blir ingen vila över jul i år med andra ord. Men man ska inte klaga. Det kommer bli tre år av fantastiska möjligheter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-06 21:37

Grattis! Men vad är en postdoc?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-11-06 23:21
Ursprungligen av kenjon:

Grattis! Men vad är en postdoc?

I praktiken behöver alla som doktorerat meritera sig ytterligare genom postdoc-forskning/-studier för att vara konkurrenskraftiga på marknaden.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-11-06 21:42

post doctorate

Min nya bil har fjärr- och timerstyrd parkeringsvärmare. De andra på gatan fick skrapa rutor imorse. Min bil varm varm och skön.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-06 22:18
Ursprungligen av pmarriott:

Min nya bil har fjärr- och timerstyrd parkeringsvärmare. De andra på gatan fick skrapa rutor imorse. Min bil varm varm och skön.

Va har Apple släppt en bil, det har jag helt missat

  • Medlem
  • 2012-11-07 04:49

Inte glad kanske, men lättad. I detta nu verkar det som att Obama tar hem segern i presidentvalet.

Ursprungligen av Dalle:

Inte glad kanske, men lättad. I detta nu verkar det som att Obama tar hem segern i presidentvalet.

Tänkte just skriva samma sak även om jag brukar försöka avhålla mig från politik i forum som detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 07:04

Så jävla glad även om jag knappt törs säga det ännu, flera månaders problem med axlarna verkar äntligen bli bättre. Har fått kortisonsprutor i slemsäcken på axlarna vid upprepade tillfällen. Hoppas jag kan börja träna lite lätt inom ett par veckor

Till efter nyår så är du ute i god tid nu

Skicka ett PM om du behöver info eller så.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-07 22:00

Äntligen ny dator på jobb!

Bye bye, gamla skräp-Lenovo.

Välkommen, underbara MBP 15" med 8 GB RAM och 256 GB SSD!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-08 07:56

Den som ändå fick använda Mac på jobb....

  • Medlem
  • 2012-11-08 21:46

Efter att man har klantat sig och inte lyckats installera ML på min nya SSD pga nvram problem och EFI lösen, har jag äntligen löst problemet och återställt från time machine! Sjuuuuukt snabb :D.

Impulsköpte en iPad mini idag av någon konstig anledning. Hur som helst så är jag jäkligt glad över det nu!;)

Ursprungligen av Engalunda:

Impulsköpte en iPad mini idag av någon konstig anledning. Hur som helst så är jag jäkligt glad över det nu!;)

Jag hoppas inte att du är glad över impulsköpet. Gör du sånna ofta skall du nog tänka till. Kan sluta illa annars!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-15 13:16

Zlatan! Gåshud!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-15 17:02
Ursprungligen av AndyK:

Zlatan! Gåshud!

Kungen.

Tänk att det fortfarande, t o m trots gårdagens insatser, anser att Zlatan är överskattad. Sicka fubbickar.

Det är som att tala med en person som trots allt påstår att jorden är platt. Det är lika bra att låta bli att diskutera, de förstår inte bättre.

Dirigenten slår till igen; nästa planerade stopp av "livsviktig utrustning" - 4 Januari, 8 Tim.

6 personer inblandade än....

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-11-18 15:14

Köpte en Apple TV idag...:)

Ursprungligen av lasselu:

Köpte en Apple TV idag...:)

Mycket bra!

Impulsköp är generellt sett de jag är mest nöjd med. Impulsköpte en fabriksny Toyota Corolla en gång. Trevlig bil. 4 månader senare fick jag tjänstebil.

Ursprungligen av pmarriott:

Impulsköp är generellt sett de jag är mest nöjd med. Impulsköpte en fabriksny Toyota Corolla en gång. Trevlig bil. 4 månader senare fick jag tjänstebil.

När man ser på program som lyxfällan är det ju oftast folk som impulsköper på sig skit de egentligen inte behöver. Har man ekonomi att strö pengar om sig är det ju en annan sak, men för de allra flesta är det nyttigt att inte impulsa utan att tänka efter någon eller några gånger till.

Bevaka tråden