Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macoteket utsatt för upprepade inbrottskupper

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Trist att folk inte kan skilja på mitt och ditt. I natt utsattes Uppsalabutiken för ett inbrott där varor för betydande summor stals. Inbrottet var tydligen det fjärde mot kedjans butiker på kort tid.

Ursprungligen av Upsala Nya Tidning:

Det var strax före klockan tre på natten som okända gärningsmän tog sig in i gallerian Designtorget genom att krossa en ruta. Sedan krossade de sig vidare in i den aktuella datorbutiken, och där krossades ytterligare glas i montrar. Bland annat stals ett 20-tal bärbara datorer med tillbehör.

Tråkigt, tråkigt.

Mer att läsa:
Unt.se - Stort byte vid kupp mot datorbutik

/M

• Medlem
  • Borlänge
  • 2008-07-09 22:45

Känns lite creepy att det blir mer vågade stölder också... Jag kan "tolerera" om det är organiserat, planerat osv, men att folk blir mer vågade och bara storma rakt in känns lite creepy. Kan ju hände ens eget hus, att folk bara går förbi slår in dörren och tjoffar åt sig.. Inte så mycket som skiljer nu för tiden =(

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-09 22:53

Helt otroligt. Som jag har förstått det är det mycket små marginaler i branschen, och man undrar ju nästan vem det är som ska saluföra Macar om detta fortsätter.

BTW, fanns det inte något larmsystem på plats eller? De tog sig in i gallerian, som det finns flera butiker i, men ändå hann ingen vaktfirma komma på plats? Låter lite som ett insider-job för mig. Speciellt som det bara är Macoteket dessa idioter verkar råna.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-09 23:50
Ursprungligen av boris91:

Helt otroligt. Som jag har förstått det är det mycket små marginaler i branschen, och man undrar ju nästan vem det är som ska saluföra Macar om detta fortsätter.

BTW, fanns det inte något larmsystem på plats eller? De tog sig in i gallerian, som det finns flera butiker i, men ändå hann ingen vaktfirma komma på plats? Låter lite som ett insider-job för mig. Speciellt som det bara är Macoteket dessa idioter verkar råna.

Macoteket = störst med flest burkar på lager. Att reka butiken innan stängning är ju inte så avancerat.
Släng upp lite kameror och börja jämföra besökare 2-3 dagar bakåt så hittar man nog på de skyldiga. Om det inte är rena impulsbrott/chansningar.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-09 23:54

Knappast, låter snarare som en Mac-liga... man undrar nästan hur alla dessa datorer ska säljas vidare.

I ett annat land (tror jag). Hysta i bagageluckan och åk över gränsen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 17:34
Ursprungligen av bjelkeman:

I ett annat land (tror jag). Hysta i bagageluckan och åk över gränsen.

Behöver inte åka så långt. Finns massor med svenskar som är beredda att köpa stöldgods. Vidrigt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-27 01:24
Ursprungligen av acke:

Behöver inte åka så långt. Finns massor med svenskar som är beredda att köpa stöldgods. Vidrigt

Måste tyvärr instämma
Inget försvar för tjuvar, av något slag, men hade inte folk varit så heta på att köpa prylar "billigt" med eller utan konstiga förklaringar så hade det inte funnits så stor avsättning.

Har en morbror som fick inbrott i bilen och med det försvann stereon. Han svor, rättmätigt, ve och förbannelse över de som gjort det. Men sedan köper han utan att blinka en begagnad via en kompis på jobbet som hade en kompis som kunde fixa billiga bilstereo. På en fråga säger morbroder att han inte tror att det är stöldgods för jobbarkompisen inte "verkar vara så'n". Man kan slå sig för pannan för mindre.

Tillägg: Kompisen hade naturligtvis inte kunnat få fram något kvitto/garantisedel för den hade förkommit. Min kritik riktar sig inte mot folk som köper begagnat men det vore bra för oss alla om det skedde med bättre kontroll

Senast redigerat 2008-07-27 01:46

En sak jag inte förstår. Varför har inte macworld skrivit något om det? Var själv tvungen att ringa jobbet och höra hur det var med dem. Lät som om det var lungt nu men det känns ju så jävla onödigt.
Tycker verkligen att alla ska gå ut lite mer med det så att de som köper "nya" macbooks på blocket etc är lite mer skeptiska. Minns själv när jag funderade på en powerbook och såg en film där den låg bland 4-5 st powermac/macbook pro's i en slapp skinnsoffa i någon förort till sthlm. Var sjukt sugen på att slå till fram tills jag såg det klippet som säljaren själv hade lagt upp. Ush.

Smash-and-grab är väll inget nytt...

Undrar hur många reklambyråer i veckan som blir rensade på sina mac-datorer varje år..
det står det inget om i tidningarna heller...

Men det suger! Har själv varit med om det...

Men bakom rutorna. Inget galler av något slag? MacHuset i Jönköping har flådiga skyltfönster, men de skicka ner ett galler så meningen att krossa rutan försvinner, då de ska forcera nästa hinder.

till o med pressbyrån har högre säkerhet än det där..

hemsk samhälls-utveckling...

Vid det förra inbrottet stals enligt uppgift utrustning för över 500 000 kr - och så i natt skedde det igen: Inbrott i Macoteket i Uppsalas STUK-galleria. Underligt att ingen väktarfirma är på plats snabbare, det är ju mitt i stan för tusan.

Ny kupp mot dataaffär - sr.se

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-25 12:11

Tur man hann köpa MacBook Air:en där igår innan stängning då...

Jobbar vissa timmar i veckan i en kommunal byggnad i Göteborg. Där har det med jämna mellanrum varit datorstölder. Känner ganska många som blivit av med sina arbetsdatorer. Det har även varit inbrott i det rum jag använder trots att det syns utifrån att där inte finns någon dator. Sekreteraren låser in sin dator i ett stort bankfack på kvällen. Nya datorer "skräpas ned" (repas och målas på) så att det inte ska synas att de är nya.
Sjuk utveckling i samhället. Vet inte om man ska bli deprimerad eller arg.

1
Bevaka tråden