Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort program!!!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-03-07 16:57

Hur rensar man datorns Hd på mac??? Finns det någon programhanteraren som det finns på Win??? Jag har installerat många progg på min iMac, och nu vill jag ta bort vissa...

Mvh Johan

• Medlem
  • 2003-03-07 17:20

Ta ett fast tag runt mappen programmet ligger i, och dra den till papperskorgen. Om du misstänker att programmet spritt filer lite här och var, kan du ju göra en sökning, men det är inte nödvändigt.

• Medlem
  • 2003-03-07 18:31

Om programmet du vill ta bort inte har en "Uninstaller" då är det så enkelt som i föregående inlägg.

• Medlem
  • Partille
  • 2003-03-07 19:17

OBS! Uninstallers är oftast samma som installern, fast man väljer uninstall efter att man startat installern.

Puuhhh! Does it make any sence ???

"Spring Cleaning" från Aladdin Systems är också bra, men den kostar ju pengar. Den rensar bort allt som har med oönskade program att göra, dessutom cookies och massa onödiga cache-filer.

EDIT: skrev fel

[ 07. mars 2003, 19:42: Meddelandet ändrat av: Nurell ]

• Medlem
  • London
  • 2003-03-08 16:42

Hoppas ingen tar illa upp men det här problemet stöter jag ganska ofta på i min mission att få folk att köpa mac istället för PC. Ta min mamma tex, när hon ska installera ett spel där det i instruktionerna står "kopiera den här mappen till din hårddisk", som i mitt tycke är det absolut enklaste man kan göra, så låser hon sig totalt. "Hur gör man då?"

Folk som tidigare har haft PC krånglar ofta till det och tror att det är jobbigt och komplicerat, vad tyder det på??

-bara lite funderingar efter att ha läst ovanstående inlägg

• Medlem
  • 2003-03-08 16:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jb:
Hoppas ingen tar illa upp men det här problemet stöter jag ganska ofta på i min mission att få folk att köpa mac istället för PC. Ta min mamma tex, när hon ska installera ett spel där det i instruktionerna står "kopiera den här mappen till din hårddisk", som i mitt tycke är det absolut enklaste man kan göra, så låser hon sig totalt. "Hur gör man då?"

Folk som tidigare har haft PC krånglar ofta till det och tror att det är jobbigt och komplicerat, vad tyder det på??

Det är svårt att inse att det kan vara så enkelt om man hela livet har blivit lärd att gå den krångliga vägen.

En polare berättade nyligen för mig att hans pappa bytt PC. Den gamla var inget att ha kvar och dessutom hade han förstört installation med "en massa dumheter".

"Vad gjorde han då då? frågade jag

"Han kastade bl a programmen in papperskorgen när han skulle ta bort dom"

"Han kanske skulle köpt en Mac" sa jag

Men jag tycker ändå det ligger något i problematiken.
Vi har diskuterat det förr här på 99mac och nu börjar det vi en gång till.

Alla program strör ju lite filer om sig, även om det i de flesta fall bara rör sig om preferensefiler. Sättet att slänga program på på macen är ju jättebra men de kunde gjort det smartare. När ett program slängs borde systemet fråga;
- Vill du slänga programmet?
- Vill du slänga programmet och alla tillhörande filer?

Det skulle defenetivt varit ?the mac way?

• Medlem
  • 2003-03-08 17:36

Jag har nog slängt mellan 500-1000 program (jepp jag installerar program nästan varje dag) och nån enstaka gång har jag fått logga in som root för att slänga nån kext.

Klart dom flesta program skriver en prefil, men låt den ligga kvar den gör ingen skada..

oftast på mac..

Installera program: dra programmet dit du vill ha det.
avistallera program: släng fanskapet i papperkorgen

[ 08. mars 2003, 17:37: Meddelandet ändrat av: nixon ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jb:

Det är för att windows människor är vana att inte läsa instruktioner. "Nästa, nästa, nästa, nästa! *click* *click* *click* " Så har man samtidigt gått med på att sälja sin själ till microsoft, installerat programmet på tre olika ställen och skickat hela sin datorinformation till några spammers.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-08 18:18
Citat:

citera:Hoppas ingen tar illa upp men det här problemet stöter jag ganska ofta på i min mission att få folk att köpa mac istället för PC.

Låt dem köpa PC. De inser snart sitt misstag så snart det börjar att krångla och de måste installera om hela skiten efter ett par månader.

[quote]citera:Ta min mamma tex, när hon ska installera ett spel där det i instruktionerna står "kopiera den här mappen till din hårddisk", som i mitt tycke är det absolut enklaste man kan göra, så låser hon sig totalt. "Hur gör man då?"

Öh... "Kopiera den här mappen till din hårddisk" betyder ungefär att man ska kopiera mappen till hårddisken.

Citat:

Jo, det är jobbigt när det är enkelt. Men jag tycker inte att Mac OS X är särskilt mycket enlare än Windows 2000. Båda är komplexa system med tiotusentals filer.

Apple borde kanske ha gjort tre OS byggda på samma grund: Mac OS X, för företag med egen IT-avdelning/Mac-guru, Mac OS Y, en serverversion för multiprocessorsystem och Mac OS Z, ett idiotenkelt system för hemanvändare.

Måhända att OS X är komplext och innehåller massor av filer med konstiga namn, precis som Windows. Men det är ju ändå enkelt att installera/avinstallera program. Drag och släpp nästan jämt.

• Medlem
  • 2003-03-10 19:17

Windoz vs Mac, Adding/Removing.

Kolla här!!!

Visst kan man bara dra ur sina program ur programmappen, men det ligger ju lite plistfiler och skräpar här och var.
Jag brukar använda Sök, och programmets namn, och på så vis få städat lite.
Vad jag inte hittar är ju de ev osynliga filer som kan finnas, men det finns ju verktyg för det med.

Men oftast är det ju obetydliga grejer som inte stör eller tar plats, så varför bry sig.
Men Preferensmappen är ju bra att tukta ibland.

1
Bevaka tråden