Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lekte Fantom-G idag

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag tror det är första gången jag postar här (men har läst inlägg sen massa år tillbaka) och jag tänkte att jag ska börja med en hel hög av vemod och ångest! För idag provspelade jag en Roland Fantom-G6 och en Fantom-G8.

Jag har precis spytt galla över min polare över MSN och den sammanfattar en hel del väldigt känslosamt, så jag klistrar in det här. Eller ja, mest för att jag är lat.

[16:37] matteliti desu!: sådär
[16:37] matteliti desu!: nu har jag spelat på en roland fantom-g6 i en timme
[16:37] matteliti desu!: och försökt göra lite musik på den
[16:37] matteliti desu!: vilket var helt jävla omöjligt
[16:38] matteliti desu!: en sequencer med mus där man i pianorollen inte kan välja not med musen, utan "scrollar" mellan alla noter med ett hjul, och sedan trycker på knapparna på skärmen "move", "delete", etc, för att t ex flytta noten, och då få upp en dialogruta som frågar hur mycket jag vill flytta den.... inte så jävla bra work flow!
[16:41] r3tex: kan tanka mig
[16:41] r3tex: kunde man inte koppla dit mus etc..
[16:45] matteliti desu!: jo, men musen kunde inte styra allt
[16:45] matteliti desu!: man kunde dra i reglar
[16:45] r3tex: aha
[16:45] matteliti desu!: men inte flytta noter
[16:45] r3tex: jag misstankte att den skulle vara omstandig
[16:45] matteliti desu!: höger musknapp var inte kontextuell meny, utan man fick upp en meny med massa helt ointressanta grejer som lika gärna kunde legat på nån knapp, och istället populera höger musknapp med saker som hjälper i arbetet hela tiden
[16:46] matteliti desu!: jao, har haft sådana synthar förr, sålt allihop just p g a att de inte är tillräckligt lätte att jobba med.. datorer är mycket lättare
[16:46] matteliti desu!: hoppades att det hade kommit längre nu, men.. ne..
[16:46] matteliti desu!: det va fortfarande 1351 olika "sidor" med information, och navigeringen mellan dem var helt ologisk och det var inte alls tydligt vad som låg var och vad som kontrollerade vad
[16:47] matteliti desu!: en sequencer med lista på tracks
[16:47] matteliti desu!: tog mig en bra stund innan jag hittade mixern
[16:47] r3tex: heh
[16:47] matteliti desu!: när jag väl hittat den (en omärkt knapp längst upp i menyn, mustryck) så var det 5 olika mixrar!
[16:47] r3tex: jag hittar fler o fler grejer i Reaper som jag gillar!
[16:47] r3tex: den komme med 7 inbyggda plugins
[16:48] matteliti desu!: en för audio, en för internal, en för external, en för exp1, en för exp2, osv
[16:48] r3tex: undrar vilka som anvander det i verkligeheten
[16:48] matteliti desu!: och lägga effekt på ett audiospår borde ju va enkelt? eller? nej nej.. jag lyckades navigera mig dit på nåt sätt och jag minns inte hur.. det gick inte bara att titta på inserteffekterna i mixern, välja en och trycka enter..
[16:48] matteliti desu!: folk som bara spelar
[16:48] matteliti desu!: musiker
[16:48] matteliti desu!: inte producenter
[16:48] r3tex: mm
[16:49] matteliti desu!: alting va så jävla cp.. fan, jag blir irriterad, hur svårt är det liksom? det är ju bara att kopiera mixern i cubase och vips så är de klara
[16:49] matteliti desu!: som reaper-folket har gjort
[16:49] r3tex: yepp, dot mess with stuff if it works
[16:50] matteliti desu!: och varför kunde jag inte bara få se inserteffekterna i mixern, bara dubbelklicka på den med musen för att få upp den? högerklicka för att få upp en meny där jag kan välja en ny, eller ta bort den som finns, osv.. som i vanliga musikprogram liksom
[16:50] r3tex: det kanske bara var en saljpunkt
[16:50] r3tex: inte menat att vara anvandbart
[16:51] matteliti desu!: istället måste jag leta reda på "part effect" för den kanalen, gå till routing, där ser jag kopplingsschema och två multieffekter, och där kan man trycka enter på effekten? nej! jag kan välja effekt, men inte komma åt inställningarna.. efter det måste jag navigera till en ny sida, mfx1, och DÄR kan jag ändra inställningarna.. men vad hände nu? jag ändrade på inställningarna och nu ändrades massa saker i låten.. jaha.. massa spår som delar på mfx... GAH
[16:51] matteliti desu!: idioter
[16:52] r3tex: du ska inte ha den langre?
[16:52] r3tex: ;D
[16:52] matteliti desu!:
[16:54] matteliti desu!: liksom, kopiera reaper! ett spår = en channel strip .. input = xlr/synth/expansion/external, etc.. två sends, insertkanaler .. automatisera parametrar till de effekterna, samt inputkällan, solo, mute, automation-read/write, KLAR
[16:54] matteliti desu!: grr
[16:54] matteliti desu!: jag vill designa en synth
[16:55] matteliti desu!: det gick inte ens att solo:a kanaler! bara mute.. den klarar 36 midispår och 24 audiospår tror jag.. om jag använder alla och vill höra en så måste jag muta 59 kanaler? vilket innebär att klicka sig mellan varje kanal med pilknappar
[16:56] matteliti desu!: vad händer om man navigerar till en mute-knapp i mixern och trycker enter? jo, då får man upp en dialogruta där man kan välja mellan "mute" eller "on" ...... WTF
[16:57] matteliti desu!: i sequencern gick det inte att skapa clips, och sen fylla dem med noter.. man var tvungen att köra "rec" så länge som man ville att clipet skulle vara långt... råkade man spela in för länge? tråkigt, hittade inget sätt att korta ner clip på
[16:58] matteliti desu!: trumexpansionen va ju för övrigt inte i närheten av addictive drums, bfd, dfh eller nån sån
[16:59] matteliti desu!: dessutom inga tunga trummor, i varken synthen eller trumexpansionen, fanns en patch som va lite vettig, men fortfarande inte i närheten
[16:59] matteliti desu!: bara massa jävla pop, jazz, brushes och blä blä blä URK
[17:01] matteliti desu!: men det är bra, nu slapp jag spendera 21k
[17:06] matteliti desu!: masteringeffekten va inte mycket att ha heller, man fick en multibandskompressor.. "sweet, va finns det mer än den?" ... ehm, nej just det, det fanns inget mer. man kunde ju stänga av den iaf! med en knapp... tryck enter så kommer dialogrutan upp "on/off" .. tack roland. sjukt bra.
[17:07] r3tex: hehe

Sådärja.
Det fanns tusen grejer till jag störde mig på, men en sak jag gillade var ljuden! Lät grymt bra! Men som DAW och sequencer var den verkligen helt värdelös jämfört med vad varenda musikprogram på marknaden erbjuder.

Urk, jag blev lite besviken tror jag. Tänkte nästan köpa en.

Jao, fast jag klarar mig med Logic Men hade varit gött att köra hårdvara endast igen. Var en massa år sen jag sålde av allt nu och det börjar vattnas.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-10 17:34

Maila chatten till Roland Scandinavia.. så kanske de kan ordna det i en OS_uppdatering..

slakker: hehe lol usch nu blev jag trött lolol cs

Efter lite dekryptering så var det intressant läsning, och på något sätt fick jag igen bekräftat att det verkar vara svårt att göra gränssnitt som fungerar stand-alone för avancerad musikutrustning.

Det behöver ha datorlik kapacitet - men inte kräva datorvana. Någonstans i den processen blir det för mycket kompromiss, så att gränssnittet blir komplext för en användare som primärt kommer från musikerhållet, och frustrerande klumpigt och naivt för en datorvan musiker som förväntar sig liknande normer i gränssnittet som på datorer idag.

Det känns som att skärmen som inmatningsmedium inte riktigt är den universallösning man alltid trott...

Handen på hjärtat, vem sitter å gör hela produktioner på synten? För mig är det iallafall helt ointressant hur gränssnittet på synt-seken är. Vill jag ha en stor midikomposition kan jag lika gärna göra den i Cubase och spela upp den med Fantomen. Så kommer jag alltid att jobba, så workflowet i en onboard seke skiter jag grymt i.

Hela grejjen med onboardseke är väl att man ska kunna "skissa" på låtar och idéer rätt intuitivt.
Grovarbetet måste ju ändå ske externt.

Så länge ljuden är bra, navigeringen, minnet, splittar/layers funkar klockrent så anser jag nog att det är en bra maskin ändå.

Jag känner en del folk som gladeligen skulle vilja kunna gå från skiss till produktion på sin workstation, utan att behöva blanda in dator, av olika skäl.

Det är väl det som är konceptet man lockar med när det gäller workstations i denna prisklass?

Det var ju just därför jag var intresserad av den, för att de marknadsförde den som att den skulle klara allt. Och kraven är egentligen skitenkla, och alla musikprogram, DAW:s, riktiga mixerbord, etc, ser likadana. Allting är streamlinat, vi har AUX:ar, bussar/VCA:er, ingång med gain, regel, PFL/AFL, etc, etc. Man behöver snabb access till effekterna, man vill se visuellt vad som spelas upp, vilka resurser som används. Man vill kunna editera spår snabbt och enkelt. Visst, det är några tekniska termer, och det är inte gränssnittsdesign för mormor vi pratar om, men för den som inte är intresserad av produktion så kan man gladeligen hoppa över allt detta och bara spela. Den som är van vid produktion behöver alla dessa saker (såvida man bara jobbat med Reason och Fruity Loops hela livet ). Det enda de fixat, i princip, är en väldigt rudamentär arranger-fönster där man kan flytta runt alla sina inspelningar grafiskt. Men thats about it. Att man inte ens kan dra i noterna i piano roll-vyn med musen är för mig ett mysterium och får mig att undra om Roland överhuvudtaget är intresserade av den målgruppen som de försöker inrikta sig mot. Ingenjörerna och PR-folket borde ha sig ett snack. Eller så kan de helt enkelt inget om DAW:s/sequencer utöver det de designat själva, och då är det ju underkänt då också.

Summan av det hela: jag blev jävligt förvånad. Jag trodde att de kunde sin skit vid det här laget. Antingen har hela musikvärlden och deras upplägg fel och Roland rätt. Eller inte. Får ta en titt på Oasys och M3. Kommer det nån Fantom G Rack?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 18:06
Ursprungligen av mattias800:

"Den som är van vid produktion behöver alla dessa saker (såvida man bara jobbat med Reason och Fruity Loops hela livet ). "

Vad är det där för översittarstil? Det finns gott om folk här på forumet som använder Reason och FL. Uppenbarligen så är Rolands Fantom-G synt för avancerad för dig.. jag är övertygad om att det finns gott om folk som bemästrat den. Det är bara en vanesak IMO, jag har inte provat på någon workstation som är lätt att sätta sig in i på direkten.. men ge det ett år eller två så ska du nog se att du kan använda den.

Sen att du gick på Rolands marknadsföringsknep bevisar bara hur bra dom kan sin grej

1
Bevaka tråden