Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Presetljud 52 på MC-303

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har lagt undan TB-303 och MC-202 för denna månaden och fokuserar på MC-303 istället.
Världens kanske mest hatade maskin? Jag har inte använt min egen på en tio år..

Lyssna på preset nummer 52 på den maskinen, ni som har den.
Det är ju EXAKT samma ljud som på remixen av Maurice Joshua's legendariska "This Is Acid"!

Lite märkligt ändå med tanke på att remixen släpptes 1989 och MC-303 1996 om jag inte minns fel.
Har de som gjort ljud till MC-303 samplat från Maurice eller hur ligger det till?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-07-10 23:20

YouTube - Classic House-Maurice Joshua (This is Acid)

Det ljudet? Jag tror mig ha hört det i fler groovelådor än mc-303 dock. Men bra fråga!

Ja, precis det ljudet!

Jag spelade in en snutt från låten och sedan när jag spelar ljudet på MC-303:

http://www.repeatle.com/temp/ThisIsGroovebox.mp3

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-10 23:30

Hmm.. glöm inte Altern8. Många av deras låtar är ju från den härliga tiden med just det ljudet!

YouTube - Broadcast Yourself. <-- många goda klassiker imho

outshape: Kan du inte sampla av ljudet och lägga upp här? SKulle vara gott att stoppa i min E-mu-sampler.. Hmm.. det var även några ljud kring 52 som var lite skoj.. om du har lust.

Skall fixa!

Nä, Altern8 glömmer jag verkligen inte! Jag hade äran att spela på samma ställe som dem i Tokyo för ett par tre år sedan. Fy faaaaa*n vilket bra set de körde. Ungefär bara gamla hits hela tiden, hehe.
Har inte tänkt på det ljudet i deras låtar men har inte lyssnat på ett tag.
Senast idag fick jag benen avslagna av 808state, trots att jag lyssnat på dem alldeles för mycket i perioder. Shit vad det finns mycket bra gammal dans. En vän och jag hittade en sida där man kunde se spellistor för gamla chill out zone och party zone. Jag skulle älska att ha en månad då MTV bara spelade sånt de spelade kring 1992-1993. Börjar väl bli gubbe och nostalgisk antar jag. Skönt att man inte är ensam iallafall.

Det där Youtubeklippet som PF (tror jag?) tipsade om angående Inner City's Good Life och Ensoniq Mirage var också riktigt fint!

Här är ljudet i C, fyra olika oktaver:
http://www.repeatle.com/temp/groovebox52.wav

Det brusar och har sig. Reverbet kan jag inte få bort. Tror inte det går när man kör Grooveboxen som ljudmodul. I setupen jag har nu styr jag MC-303an från MIDI i Live.
Om du vill ha ljudet torrt kan jag fixa det imorgon. Jobbar på en låt nu där jag styr MC303an frpn Live och vill inte gå ur det läget just nu.

Om nån har Mirage skulle jag gärna ha ett par presets därifrån.

Vad finns det för presets i övrigt som är kul ur ett historiskt perspektiv?
Denna låten har ett originalljud från JV-1080/XP-50 som jag kände igen första gången jag hörde låten:
YouTube - Wamdue Project 'King of My Castle'
Kommer in efter ungefär fyra sekunder. Atonalt ljud.

Ursprungligen av outshape:

Om nån har Mirage skulle jag gärna ha ett par presets därifrån.

Det kan ordnas. Fast i ärlighetens namn så är Miragen betydligt roligare att använda som sampler! Vad den gör med transponerade loopar är helt magiskt...

Nostalgiskt kul tråd förresten

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-07-12 19:23
Ursprungligen av outshape:

Här är ljudet i C, fyra olika oktaver:
http://www.repeatle.com/temp/groovebox52.wav

Det brusar och har sig. Reverbet kan jag inte få bort. Tror inte det går när man kör Grooveboxen som ljudmodul. I setupen jag har nu styr jag MC-303an från MIDI i Live.
Om du vill ha ljudet torrt kan jag fixa det imorgon. Jobbar på en låt nu där jag styr MC303an frpn Live och vill inte gå ur det läget just nu.

Om nån har Mirage skulle jag gärna ha ett par presets därifrån.

Vad finns det för presets i övrigt som är kul ur ett historiskt perspektiv?
Denna låten har ett originalljud från JV-1080/XP-50 som jag kände igen första gången jag hörde låten:
YouTube - Wamdue Project 'King of My Castle'
Kommer in efter ungefär fyra sekunder. Atonalt ljud.

Kunde du dra ner en torr variant? Vore grymt om du kunde lägga upp!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-10 23:53

Så nästa släpp blir nåt i den här stilen då?
http://www.synthmania.com/Roland%20MC-303/Audio/B-26%20House%20Pattern%2018.mp3

Ljudet används föressten också i U96 "Das Boot", låten som fick mig att börja lyssna på techno.

  • Medlem
  • 2008-07-11 15:01

Glöm inte att göra släpiga eller hurtiga breaks genom att skruva attack och decay på 303:ans trummset Sen kan man ju flasha till det via sysex och köra två trumset samtidigt på separata kanaler

Visst var det så att innan mc-303 fanns det bara techno men efter mc-303 kom techno-house, techno-dub, techno-etno osv?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-11 16:43
Ursprungligen av toby1:

Visst var det så att innan mc-303 fanns det bara techno men efter mc-303 kom techno-house, techno-dub, techno-etno osv?

japp, precis så var det.:cool:

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-11 15:13

saknar min mc505 för just dendär typen av ljud, haha ....

undrar vad det är för synt från början som råland samplade, och dave clarkes red 2 chords ... klassiskt ...

jag laddade ner ljudklippet och har lekt runt i kontakt med den, strålande, tack outshape!

Det är ju föresten exakt samma ljud som Todd Terry använde för sin Black riot - A day in the life 1988 YouTube - Classic House - Black Riot ... A Day In The Life

A Day In The Life är skitbra! Hade glömt den lite igen men så fort jag hörde två sekunder av den mindes jag och blev på skitbra humör, tack!

Jag gjorde en låt nu med det ljudet i. Dock inte lika uppenbart som i ovan nämnda låtar, hehe.

http://www.99.se/egen-musik/246710-l-t-p-dag.html#post1566580

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-07-11 21:05

Grejen med Rolands grooveboxar är ju att de är som en best of av alla deras presets sedan tidigare. Jag har hittat flera D-50, och JD-800 ljud i Grooveboxen. Tror nog att de gjort pcm-samplingar av mycket mycket fler syntar än så. Att äga en groovebox är rätt smart om du vill ha ett "klassiskt" bibliotek. Trumseten är ju även samplade 909'or och 808'or osv också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 00:17

Åh. Minns att ljudet florerade i en del gamla Amiga-moddar när det begav sig.

  • Medlem
  • 2008-07-12 00:38

har alltid haft en viss hatkärlek till den där maskinen och dess koncept, ljud och existens. under en viss tid i mitt liv var den där maskinen och en tältsäng det enda som höll mig levande och jag minns att jag spottade ur mig hundratals spår med enbart den lilla silverfisken. om jag till en början tyckte att den trilskades i upplägg och funktion upptäckte jag snart att jag inte ens tänkte på vad jag gjorde när jag satt med den. den gick att smälta in och hade nåt som man kunde jobba med. den var lite som sin större lillebror...

den sög också... men det gjorde inget. det var nåt som hände precis under den tiden när den maskinen kom som också sög lika mycket, den var ett barn av sin tid. jag sålde min efter många års trogen tjänst. motvilligt men befriande minns jag att det var att lämna över den till någon annan. någon som säkert kom att hata och älska den lika mycket som jag gjorde.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-12 11:22

YouTube - Hithouse - Jack To The Sound Of The Underground om man nu ska leka house.. finns pianoljudet i MC-303an(haft 2 stycken.. men minns inte)?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 16:55

Roland hade ju en glansperiod att rata gamla grejjer och sen dök nån profet upp och sa ÄH vi emulerar! (det var då jag pekade fingeR och gikk,har inte återvänt sedan dess)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 17:31

saddox: Pianoljudet där är nog från en D-50 eller D-10.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 17:50

Jag tycker det låter som synthen på bild + ett till ljud i lager

otroligt bra i alla fall, blev tvungen att göra en dänga nu

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-12 18:12

encore: Hmm.. då kanske man ska utforska ens D-110 lite mer..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-13 13:41

Det är rimligt att tro att samplingen faktiskt är lyft från skivan - Roland hade nog någon skivsamlande techno-entusiast från Tyskland / (något säger mig något i stilen Ueberschall?) till hjälp när de gjorde samplingsbibliotek med "de rätta ljuden" till JVs Dance-expansion och även andra produkter från samma era - MC-303 kom väl något år efter Dance-expansionen t ex. Expansionskortet drogs ju senare tillbaka då det innehöll för många stölder, bland annat finns gruppen Telex balla, rätt flitigt avsamplade tågvissla med.

Jag hade JV-1080 med dansexpansionen. Minns tågvisslan! Starten på Moscow Disco, den ligger ju helt ren. Samma egentligen med This Is Acid, ljudet ligger ju helt rent emellanåt.

Ljud nummer A01 på MC-303 låter förresten skrämmande likt ett ljud i LFO's intro till skivan Frequencies. Fin text i den låten också, förresten.

Här är This Is Acid-ljudet utan reverb. Lade med ytterliggare några bra MC-303ljud i C i filen:
http://www.repeatle.com/mc/misc_mc303_C.wav

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-07-13 20:14
Ursprungligen av outshape:

Jag hade JV-1080 med dansexpansionen. Minns tågvisslan! Starten på Moscow Disco, den ligger ju helt ren. Samma egentligen med This Is Acid, ljudet ligger ju helt rent emellanåt.

Ljud nummer A01 på MC-303 låter förresten skrämmande likt ett ljud i LFO's intro till skivan Frequencies. Fin text i den låten också, förresten.

Här är This Is Acid-ljudet utan reverb. Lade med ytterliggare några bra MC-303ljud i C i filen:
http://www.repeatle.com/mc/misc_mc303_C.wav

Tack för det!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-14 15:32

Blev tvungen att lattja med Preset #52!

Oldskool Playskool - blev tvungen att lattja med samplingen förstås. En liten glad oldskoolhousevibe med massor av klinkelink...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-07-15 09:54
Ursprungligen av PF:

Oldskool Playskool - blev tvungen att lattja med samplingen förstås. En liten glad oldskoolhousevibe med massor av klinkelink...

[ATTACH]17091[/ATTACH]

Skönt Hardcastle-sväng där, PF !

Alla rackar ned på presets, men onekligen är det ofta kreativa presets som inspirerar till ny musik. Måste vara rätt speciell känsla att sitta som preset-makare i Japan och höra "sitt" ljud fronta någon ny listetta...

Se även Famous Sounds

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-15 11:27

Jo, fast med införandet av house- och technomusiken så vändes pannkakan och tillverkarna blev tvungna att lyssna på vad som skruvats fram på deras gamla instrument, hur lite de än ville. Och så började de sampla ljud här och där till bankerna. Korg var rätt tidiga med att förstå det hela; de hade 909-samplingar på T-serien har jag för mig.

Tack förresten!

Först är det pastisch-house å sen är det nog pastisch-hardcastle yes. Ett litet ljudtest som kanske får bli något mer genomtänkt en regnig å kall dag...

Galen sajt där förresten, men tyvärr är inte allt 100% korrekt.

Senast redigerat 2008-07-15 11:37
  • Medlem
  • 2008-07-15 18:23
Ursprungligen av PF:

Galen sajt där förresten, men tyvärr är inte allt 100% korrekt.

Vadå? Stämmer det inte att Tears For Fears använde en NED Fairlight på Shout?:p

Bevaka tråden