Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar iPhone 3G med Halebop?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-24 00:51

Jo den reglen verkar gälla alla modernare telefoner. Men många hävdar att Iphone enbart är låst till Telias nät precis som äldre mobiltelefoner. Och därför borde också Halebop fungera.

Vore evigt tacksam om någon kunde prova med ett nyare Halebop kort i en iPhone.

Samma här! Skulle vara fint och veta om det gäller iphone!
Ska kolla runt med kompisar som lirar iphone=)

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-24 17:59

Hittade den här tråden:
Halebop + iPhone 3G - iPhoneinfo.se - iPhoneforum i Sverige

Tydligen ska det tom gå att aktivera med Halebop. Det lutar åt att gå ner till Telia imorgon och köpa sig en tidig Julklapp.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-24 18:06
Ursprungligen av MrCabelguy @ iPhoneinfo.se:

Jag köpte en Iphone 3G 8GB i veckan och så beställde jag även ett RebelSim som jag fick igår så då satt jag i RebelSim och startade upp telefonen och det funkade sen hade jag inte mer tid att greja för jag skulle på fest.
I dag hittade jag detta inlägg om Halebop och då tänkte jag testa så jag tog ut RebelSim och stoppade bara i mitt Halebop kort och det fungerade faktist det var positivt.
Jag trodde aldrig det skulle funka för jag hade nyligen en SonyEricsson P1i som var operatörslåst till Telia och den funkade inte med Halebop i utan att låsa upp den.
Det enda som jag har problem med nu är att jag har inte fått igång 3G ännu för ikonen 3G har inte kommit fram.
Jag har iofs dålig 3G teckning hemma men med SonyEricsson hade jag täckning ibland hemma men Iphone har sämre täckning har jag läst så kanske hoppar det igång när man kommer till stan.
Jag har ändrat på inställningar i Inställningar/Nätverk/Mobilt datanätverk på APN har jag halebop.telia.se

Daterat första November.

Ursprungligen av MrCabelguy @ iPhoneinfo.se:

Jajjamänsan det fungerar jag har ett Halebop Kontantkort i min och nu äntligen har 3 G hoppat igång.
Jag hade ett kontantkort förut med 2 G så jag beställde ett 3 G kort från Halebop och det aktiverade jag i en annan 3 G telefon.
Jag visste faktist inte att det skulle fungera med Halebop så jag hade beställt hem ett RebelSim som jag körde med först sen så såg jag något inlägg på forumet att det fungerade och det gör det verkligen så mitt RebelSim ligger i skrivbordslådan.

Daterat 12 November.

Det låter som om han har ett nytt Halebop sim och det fungerar!

Senast redigerat 2008-11-24 18:28

ojojoj, shit nu blev man ju inte mer sugen eller nåt! haha, ska dubbel kolla med min polare om jag träffar honom idag... han har iphone=)
Skriver när jag vet=)

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-26 04:13
Ursprungligen av wilhelmsson:

ojojoj, shit nu blev man ju inte mer sugen eller nåt! haha, ska dubbel kolla med min polare om jag träffar honom idag... han har iphone=)
Skriver när jag vet=)

Inga nyheter? Skriv gärna hur gammalt kortet är eller vad det står på det så kan man jämföra

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-25 14:11

Jag står i startgroparna att gå och köpa nu alltså!

"Fördelen" med erbjudandet är att man inte behöver punga upp med ett par tusen vid köptillfället

Har synat MrCableguy's inlägg.

Tydligen kör han med ett Halebop simkort som han fick 080930

Och Testat i 2 telefoner bla en Iphone 16GB köpt ca 081106
(Aktiverad med Halebop)

Senast redigerat 2008-11-25 15:54

tyvärr, han glömde sin öppnare! hum, mitt kort är från maj juni något, bytte dock från abonnemang för en månad sen!
Återkommer!!

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-26 19:40

Okej jag väntar på en bekräftelse sedan går jag och köper lur Jag var inne hos Telia igår och frågade om jag fick prova med mitt Halebop kort, haha det fick jag inte!

Ska bli kul att se om det fungerar för dig!

Det är alltså ett Halebop Kontant, köpt maj-juni iår? och omgjort till abbonemang för en månad sedan?

Mitt är nog ungefär precis ett år, Halebop kontant.

haha den tanken har även slagit mig=) hum, det var kontant innan maj-juni, abonnemang och nu kontant.. Kommer inte ihåg om jag fick ett nytt kort vid anskaffningen av abonnemang men tror det.. Annars så köpte jag kontant kortet hösten 07, alltså ungefär ett år gammalt om jag inte fick ett nytt i maj-juni!

Frågan är om jag måste aktivera halebop kortet i iphonen eller om det fungerar direkt.. Tror inte min vän är så sugen på att fixa och trixa! :S

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-27 00:03

Okej men då är ditt kort iaf lika gammalt som mitt Det ska väll bara vara att sätta i kortet! Aktiveringen är väll bara när telefonen är ny? för att aktivera mjukvaran?

OM jag köper så blir det att aktivera med telia och hela proceduren. Sedan sätter jag i och kör med halebop kortet OM det fungerar...

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-30 18:43

Inga iphone experiment i helgen wilhelmson?

har inte varit hemma i helgen, han skulle ta med öppnar i veckan sa han.. hålle rtummarna!

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-30 19:24

Okej! ta med sig öppnare det låter farligt Jag håller också tummarna!

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-08 08:27

fortfarande ingen halebop iphone?

tjena, jag orkade inte vänta på att min polare skulle få med öppnaren så jag köpte en med telia!
Ska försöka orka testa med någon kompis!

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-08 19:37

Okej begäret tog över! Det lutår åt samma sak för mig faktiskt. Fungerar det så fungerar det... Fungerar det inte kan det bli rebelsim eller helt enkelt köra med Telia.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-12-09 01:30

Är det inte bara att beställa ett Halebop kontantkort, det kostar väl inget? Bara att kasta efter testen.... om man känner någon som har en iPhone att testa med

Teliia överför ditt nummer under dagen, jag gick utan telefon i en timma, hade halebop och bytte till telia under iphone köp.

Fast nu är det så att jag vill inte använda Telia utan jag är nöjd med mitt Halebop.

Jag hade först tänkt köpa telefonen och jailbreaka den direkt. För jag kommer flytta utomlands inom några månader och stanna borta ett tag, det gör att jag kommer köpa ett kontantkort för det landet jag är i och då måste jag ha en telefon jag kan använda vilket kort jag vill i.

Men om jag kan använda mitt Halebop simkort i en Telialiåst telefon så slipper jag bry mig i allt vad som har med jailbreakning att göra fram tills att jag flyttar.

• Medlem
  • International user
  • 2009-07-15 12:16
Ursprungligen av jens__E:

Fast nu är det så att jag vill inte använda Telia utan jag är nöjd med mitt Halebop.

Jag hade först tänkt köpa telefonen och jailbreaka den direkt. För jag kommer flytta utomlands inom några månader och stanna borta ett tag, det gör att jag kommer köpa ett kontantkort för det landet jag är i och då måste jag ha en telefon jag kan använda vilket kort jag vill i.

Men om jag kan använda mitt Halebop simkort i en Telialiåst telefon så slipper jag bry mig i allt vad som har med jailbreakning att göra fram tills att jag flyttar.

Jailbreak är inte samma sak om att låsa upp operatörslåset.

Har du inte läst igenom tråden? Vad jag minns så har jag skrivit att både Telia och Halebop bekräftat för mig att jag sedan 2 år(kanske mer) inte kan använda halebops simkort i Telia låsta telefoner.

Som BlackSmp skriver så fungerar visserligen äldre (väldigt gamla) halebop simkort fortfarande i Telias telefoner.

Du kan visserligen låsa upp Telias telefoner, som iphone(står om detta i en annan aktiv tråd) där du kan låsa upp Telias iphone efter ett år.

Ursprungligen av zappee:

Jailbreak är inte samma sak om att låsa upp operatörslåset.

Det vet jag, men som jag har förstått så måste man jailbreaka för att kunna låsa upp operatörslåset. Eller har jag missuppfattat allt?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag skulle säga att det är lite riskabelt. Vi provade visserligen för två dagar sedan med yngsta grabbens flickväns Halebop SIM kort i min Telialåsta iPhone och det fungerade utan problem men jag har hört ett rykte om att nyare SIM kort (och du lär ju få ett nyare kort om du ska uppgradera) kan vara problematiska. Jag kan vare sig bekräfta eller dementera detta rykte.

Men som sagt... ditt gamla 2G SIM kort fungerar nog direkt. Det skulle jag nästan ta gift på...:)

Däremot är det som Zappee säger. Jailbreak och operatörsupplåsning är inte samma sak. Eftersom jag aldrig har haft behov av låsa upp operatörslåset så har jag inte koll på läget där men det finns en stor risk att de nyare telefonerna (med en viss version av basbandsprogramvaran) inte går att låsa upp även om de går att jailbreaka.

Tackar!
Ja som det ser ut nu så får jag ju jailbreaka och ta bort operatörslåset och sen använda ett nytt halebop 3g kontantkort.

Vad är basbandsprogramvara?

Har du inte läst igenom tråden? Vad jag minns så har jag skrivit att både Telia och Halebop bekräftat för mig att jag sedan 2 år(kanske mer) inte kan använda halebops simkort i Telia låsta telefoner.

Som BlackSmp skriver så fungerar visserligen äldre (väldigt gamla) halebop simkort fortfarande i Telias telefoner.

Du kan visserligen låsa upp Telias telefoner, som iphone(står om detta i en annan aktiv tråd) där du kan låsa upp Telias iphone efter ett år.

Ja jag har läst tråden. Men eftersom nästan alla säger olika så är det ju bra att fråga igen, och nu har det ju gått några månader sedan tråden startades så nu tänkte jag att det kanske fanns ett säkert svar på hur det ligger till.
Mitt simkort jag har nu är väldigt gammalt kan inte minnas att jag har fått något nytt sedan jag skaffade det och jag började använda Halebop för ungefär 5 år sedan.
Men fungerar det med ett 2g kort i en 3g telefon?

Nu har jag inte möjlighet att ha den operatörslåst i ett år då jag kommer flytta utomlands i oktober och vara borta i minst sex månader.

• Medlem
  • International user
  • 2009-07-15 19:06

Det vet jag, men som jag har förstått så måste man jailbreaka för att kunna låsa upp operatörslåset. Eller har jag missuppfattat allt?

Ja, det måste du.

Jag skulle säga att det är lite riskabelt. Vi provade visserligen för två dagar sedan med yngsta grabbens flickväns Halebop SIM kort i min Telialåsta iPhone och det fungerade utan problem men jag har hört ett rykte om att nyare SIM kort (och du lär ju få ett nyare kort om du ska uppgradera) kan vara problematiska. Jag kan vare sig bekräfta eller dementera detta rykte.

Men som sagt... ditt gamla 2G SIM kort fungerar nog direkt. Det skulle jag nästan ta gift på...:)

Däremot är det som Zappee säger. Jailbreak och operatörsupplåsning är inte samma sak. Eftersom jag aldrig har haft behov av låsa upp operatörslåset så har jag inte koll på läget där men det finns en stor risk att de nyare telefonerna (med en viss version av basbandsprogramvaran) inte går att låsa upp även om de går att jailbreaka.

Jag skaffade Halebop för några månader sen och kör med det kortet i en Telialåst telefon. Det funkar alldeles utmärkt. Något annat är rent struntprat. Det enda är att Telia-tjänster finns kvar i telefonen.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Jag skaffade Halebop för några månader sen och kör med det kortet i en Telialåst telefon. Det funkar alldeles utmärkt. Något annat är rent struntprat. Det enda är att Telia-tjänster finns kvar i telefonen.

Jag har testat med 4 nya halebop kort och även pratat med Telia och Halebop, då var detta iofs i 2G'n. Men enligt Telia och Halebop så SKA inte halebop kort fungera i Telia låsta telefoner sen nyår 2 år tillbaka..

Skönt dock för dig att det fungerar!

Jag har testat med 4 nya halebop kort och även pratat med Telia och Halebop, då var detta iofs i 2G'n. Men enligt Telia och Halebop så SKA inte halebop kort fungera i Telia låsta telefoner sen nyår 2 år tillbaka..

Skönt dock för dig att det fungerar!

2G´n har väl inte sålts i Sverige, så det är ju inte så konstigt att den inte klarar Halebop eller för den delen Telia. En Teliaköpt iPhone 3G funkar med Halebop. Sök i forumet så hittar du säkert fler poster i forumet som säger samma som mig.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

2G´n har väl inte sålts i Sverige, så det är ju inte så konstigt att den inte klarar Halebop eller för den delen Telia. En Teliaköpt iPhone 3G funkar med Halebop. Sök i forumet så hittar du säkert fler poster i forumet som säger samma som mig.

Nej det har den inte.
Möjligt, i vilket fall så har jag pratat med både telia och halebop som sagt var tre gången. Och de nekar till att detta scenario ska fungera.

Kan vi vända på frågan... Är det någon som har provat om Teliakort fungerar i en Halebop iPhone?

Bevaka tråden