Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sälja Virusen och köpa reason i stället?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har efter efter långt övervägande bestämt mej för att göra något riktigt radikalt,nämligen sälja min Virus Ti,samt byta min pc och cubase mot en Imac och reason.Gör jag rätt tycker ni eller kommer jag att ångra mej bittert i efterhand?Vilket midiklaviatur tycker ni att jag ska välja,vilket klockar bäst med reason?Funderar på Korg Kontrol49 men det är rätt dyrt!

Jag skulle säga att det beror helt på vad man är ute efter. Själv är jag en person som håller på och gå åt andra hållet delvis - mjukvara till hårdvara. Det viktigaste är att man hittar en lösning man gillar, och framför allt, tillåter sig själv att experimentera.

Reason är ungefär samma sak på PC och Mac, så tanka hem demoversionen och känn på det. Visserligen har det en del begränsningar, men det är alltid något. (Jag tänker inte förespråka piratkopiering här, så det så!)

Dessutom, vad vill du ha för din Virus om du bestämmer dig för att byta?

Jag gjorde något liknande för ett halvår sedan. Jag sålde det mesta av min hårdvara och köpte en Imac och Logic Pro. Hittills har jag inte ångrat mig.

Ett tips: Köp "begagnad" mjukvara. Jag har sett både Logic och Reason begagnat flera tusenlappar under nypris. Ytterligare ett tips är att ta en titt på Logic.

• Medlem
  • 2008-07-11 09:20

Kan bara säga att jag ångrade mig. Gillar man hårdvara e steget rätt stort till att bara köra mjukt. Köpte på mig en MD o en Pulse igen o kör sampler i datorn.
Tycker reason e sjukt kompetent o prisvärt, särskilt begagnat.

Jag gjorde i princip som du tänker göra Nicko35, för ett par år sedan.
Sålde ALL hårdvara och började om "från början".
Köpte en då stabil laptop, USB klaviatur, USB ljudkort (med 4 utgångar), USB controller.

På sista åren har jag dock gått och köpt hårda leksaker igen.
Fast det är mest mixerbord, effekter och filter.
Hade det varit idag så hade jag nog kört Ableton istället eller liknande prylar istället för Reason.

geminister är inne på ett bra och sunt spår:
"Det viktigaste är att man hittar en lösning man gillar, och framför allt, tillåter sig själv att experimentera."

Följ och gör vad du känner för, helt enkelt.
Lycka till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 12:02

Instämmer med tidigare talare. Är själv hårdvarunisse som kör mer och mer mjukvara på sistone, kör Live och Cubase4 med lite blandad smått å gott i plugg-väg. Personligen skulle jag kunna tänka mig Reason som komplement till Live på laptopen, men inte enbart Reason. Skulle känas allt för begränsande att inte kunna spela in audio och att inte kunna addera pluggar. Faktum är att med lives routingmöjligheter och ett par bra VSTi:er så känns live inte så värst intressant för min del. Men, givetvis, det ger mycket för pengarna, och smaken är ju som bekant olika, så. Men, som sagt, testkör Reason-demo lite först, eller se om du kan få en demokväll hemma hos någon välbevandrad reasonist.

Justja föresten, Cubase funkar f ö finfint på mac oxå (förutsatt då att den är rimligt ny version, så den är Intel-kompatibel). Så, behåll cubase och rewire:a in Reason vetja.

Vad är orsaken till att du vill byta? Det finns de som gör musik med enbart hårdvara, enbart mjukvara, eller en blandning däremellan, så valmöjligheterna finns ju där. (För min del kör jag i princip bara mjukvara numera, kan inte säga att jag saknar hårdvara.)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-11 14:36

Precis, håller också med - jag är ju utpräglad Reasonist men det är mitt individuella val, passar inte alla. Känn på grejerna först, testa om det verkar rätt för dig. Börja inte med att göra stora omflyttningar, inköp & försäljningar; börja med att laborera och leka. Den modell man hittar för att få utlopp för sin musikaliska kreativitet kan ta många år att forma fram.

1
Bevaka tråden