Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: Skapa bokmärke för HomeRun-inlogging!

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skapa en länk på din telefon och lägg den på "hemskärmen"

https://login.homerun.telia.com/sd/login?username=XXXX&password=YYYYY

Urlen: login.homerun.telia.com/sd/login?username=XXXX&password=YYYYY

där XXXX är din användare och YYYY är ditt lösenord

Då slipper du mata in användare och lösenord till Homerun när du kommer till en hotspot. Jag vill iofs hellre ha DeviceScape funktionalitet men tar detta i väntan på en bättre lösning

Senast redigerat 2008-07-11 12:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 12:24

Smart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 13:52

Hur lägger man en länk på hemskärmen?

  • Medlem
  • Falun
  • 2008-07-14 14:09
Ursprungligen av baller:

Hur lägger man en länk på hemskärmen?

Tryck på "+"-tecknet längst ner i Safari när du är inne på sidan och välj "Lägg till på hemskärmen".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 13:58

Själv så följde jag ett annat råd, la in en kontakt jag kallar Homerun och la till länken där istället.

Ursprungligen av Trineo:

Själv så följde jag ett annat råd, la in en kontakt jag kallar Homerun och la till länken där istället.

Men då måste du ändå fylla i uppgifterna manuellt på Telias login-sida?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 14:13

tack

Provade detta idag, men det fungerade inte.
Jag fick bara upp att sessionen hade avbrutits och när jag klickade på "logga in igen" kom jag bara till en blank sida där jag skulle fylla i mina uppgifter.

Någon får gärna skriva en App som automatiskt fyller i ens användarnamn och lösen hos Telia när man ska surfa via Homerun.

  • Medlem
  • 2008-07-16 00:17

Flyttar inlägg om uteblivet SMS med Homerun-koder hit.

Admin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 08:37

Vet ej, får ta och gå till hotellet här bredvid och testa... de har tydligen Homerun.

Nu har jag provat igen. Men när jag klickar på genvägen på skärmen öppnas en sida som säger att sessionen har avslutats. Är det någon som kan bekräfta att det verkligen fungerar?

Det funkar fin fint för mig.

Har lagt in länken igen. Ska leta upp en homerun hotspot och prova igen vid tillfälle.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-07-18 14:38

la till ett bokmärke förra helgen innan jag åkte in till telia, testade att öppna men det kom bara fram något felmeddelande från servern.. vetifan hur jag ska göra för att slippa skriva in uppgifterna manuellt hela tiden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 14:55

Telia tipsar själva om detta på sin hemsida

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Lite mer utförliga instruktioner, jämfört med första posten i denna tråd:

Citat:

För abonnemangen iMini/iMidi/iMaxi ingår fri datatrafik via EDGE/3G med respektive 100/250/1000 MB. När denna datatrafik är förbrukad gäller maxtaxa med 9 kr/dygn. Har du något av dessa abonnemang och surfar via Telias surfzoner och Telia Homerun kan du surfa obegränsat och kostnadsfritt.

Inloggningsuppgifer med lösen och användarnamn får du via sms och bekräftelsebrev.
För att förenkla inloggningen på HomeRun kan du spara uppgifterna som ett bokmärke på din dator och sedan synkronisera eller skriva in direkt i iPhone 3G. Spara länken nedanför som ett nytt bokmärke i iPhone 3G eller datorn: :
https://login.homerun.telia.com/sd/login?user...

Där du byter ut X med ditt användarnamn och Y med ditt lösenord (obs var noga med att skilja mellan stora och små bokstäver). Synkronisera, om du skapade bokmärket på datorn.

När du nu befinner dig i en HomeRun zon med din iPhone 3G och trådlöst nätverk är aktiverad kommer du att komma till Homeruns login-sida oavsett var du surfar. Istället för att skriva in lösenord och användarnamn öppnar du nu bokmärket du skapade innan. Du är nu inloggad och kan njuta av ännu större hastigheter än vad 3G kan erbjuda, speciellt nyttigt om man vill surfa YouTube eller andra dataintensiva tjänster.

  • Medlem
  • 2008-07-18 14:56

Underligt tips. Vad ska man då med lösenord till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 15:45
Ursprungligen av Baron:

Underligt tips. Vad ska man då med lösenord till?

Kanske så de begränsar det till bara de som betalar för tjänsten.
Kan tänka mig att det ligger en begränsning i det så att man bara kan vara inloggad mot en basstation åt gången.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2008-07-18 15:10

Så att inte kreti och pleti skall snylta bandbredd från dem?

Vore mycket bättre för mig som kund om alla homerun-nät anslöt till en central databas för att kolla användarnamn och lösen och att dom därmed kunde låsa nätverket precis som vilken basstation som helst.

Har man en gång varit uppkopplad mot en homerun-station så ligger den sparad precis som vilken annan WiFi-station som helst.

Om Telia dessutom kunde koppla samman alla homerun-stationer så att dom uppfattades som en och samma av min telefon, skulle jag bara behöva ange lösenordet en enda gång. Sedan skulle nätet hoppa igång per atuomatik så fort jag befann mig inom räckhåll. Precis som med vilken annan WiFi-station som helst.

Givetvis förstår jag att det finns en del tekniska hinder bakom detta. Men nog sjutton vore det bäst för mig som kund. Webbinloggning är av ondo!

  • Medlem
  • 2008-07-18 15:47

Jo, men vilket seriöst IT-företag ber sina kunder att skriva in sina inloggningsuppgifter i klartext som ett bokmärke i en mobiltelefon?

Ursprungligen av Baron:

Jo, men vilket seriöst IT-företag ber sina kunder att skriva in sina inloggningsuppgifter i klartext som ett bokmärke i en mobiltelefon?

Telia?

Ursprungligen av Baron:

Jo, men vilket seriöst IT-företag ber sina kunder att skriva in sina inloggningsuppgifter i klartext som ett bokmärke i en mobiltelefon?

De ber inte, de säger att jag kan göra så här om jag vill. Som jag ser det så är det ingen större skillnad mot att spara lösenordet i browsern som jag kan göra i IE och FF .

Ursprungligen av BlackSmp:

De ber inte, de säger att jag kan göra så här om jag vill. Som jag ser det så är det ingen större skillnad mot att spara lösenordet i browsern som jag kan göra i IE och FF .

Jo, det är en större skillnad. Om någon kommer åt din dator så kan hon inte få ut något lösenord från den; det syns inte i klartext. Om du går in på homerunhemsidan så syns det ju bara sådana där hemliga tecken istället för lösenordet. Om man sparar det i ett bokmärke däremot så syns det ju i klartext för alla och envar som vill ha tag på det. Det kallar jag en större skillnad.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-21 12:11
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Jo, det är en större skillnad. Om någon kommer åt din dator så kan hon inte få ut något lösenord från den; det syns inte i klartext. Om du går in på homerunhemsidan så syns det ju bara sådana där hemliga tecken istället för lösenordet. Om man sparar det i ett bokmärke däremot så syns det ju i klartext för alla och envar som vill ha tag på det. Det kallar jag en större skillnad.

Det är faktiskt ingen skillnad (mot FF iaf)
Prova att gå in under Verktyg / Inställningar / Säkerhet / Sparade Lösenord -> Visa Lösenord
Har man inte satt ett huvudlösenord i FF så kan man se alla sparade lösenord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 16:04

sant.

Men samtidigt är jag glad för att det är så enkelt så man slipper gå till nån inloggningssida varje gång.

Alltså, grejen är väl deras säkerhetsnivåklassificering av lösenordet för Homerun.

Eftersom lösenordet inte skyddar något viktigt utan endast används för att komma ut på nätet så har de (helt korrekt imho) gjort bedömningen att det det värsta som kan hända är att någon till surfar runt på samma konto.

Om lösenordet gick till någon tjänst eller skyddade hemligheter för någon så skulle det förstås vara en annan femma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 12:11
Ursprungligen av thevil:

Alltså, grejen är väl deras säkerhetsnivåklassificering av lösenordet för Homerun.

Eftersom lösenordet inte skyddar något viktigt utan endast används för att komma ut på nätet så har de (helt korrekt imho) gjort bedömningen att det det värsta som kan hända är att någon till surfar runt på samma konto.

Om lösenordet gick till någon tjänst eller skyddade hemligheter för någon så skulle det förstås vara en annan femma.

Så du menar att vem som helst (oavsett abonnemang), och som sniffat rätt på mitt användarnam och lösenord, kan surfa på alla Telias Wifi-punkter i mitt namn?

Användarnamn och lösenord skickas väl i klartext, så det borde vara ganska lätt att sniffa upp?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-21 12:12
Ursprungligen av kia2:

Så du menar att vem som helst (oavsett abonnemang), och som sniffat rätt på mitt användarnam och lösenord, kan surfa på alla Telias Wifi-punkter i mitt namn?

Användarnamn och lösenord skickas väl i klartext, så det borde vara ganska lätt att sniffa upp?

På fråga ett svarar jag: Ja
Och på fråga två svarar jag: Ja

Alltså. Telia är nog inte riktigt så bakom flötet som vi utmålar dem som här i tråden.

De har säkert sina skäl till att inte höja säkerhetsnivån för Homerun högre än den är idag.

Ett av skälen är säkert att du kan gå in i närmsta kafé och, hör och häpna, utan att visa legitimation köpa dig en uppkoppling på Homerun.

Vi blandar ihop äpplen och päron i samma äggkorg i den här tråden.

Inloggningen till Homerun är bara till för att göra det lagom säkert. Det är inte tänkt som något skydd alls, mer än att göra det så pass jobbigt att bryta igenom att det är enklare att gå och köpa en Homerun-biljett för 35 kronor i kassan.

Säkerheten är alltså bara till för Telia, inte för dig som användare. Om Telia istället kunde ställa in sitt nätverk så att det av sig självt kände igen en iPhone och släppte på den utan något inloggningsförfarande så skulle de säkert fixa det så. Det gör de säkert senare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 12:16

Slutsats: Följ inte Telias tips om att skapa ett bokmärke. Det värsta som kan hända är att någon gör olagliga saker i ditt namn. Eller/och surfar så mycket så att maxgränsen uppnås.

Bevaka tråden