Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Småtrasig jx-8p

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-12 16:32

Hej,
jag har nyligen köpt en jx-8p (eller egentligen två, fick med en trasig reservdels som bonus, som verkar komma till användning nu...). Gav tusen spänn så att den är lite sliten känns okej.
Den har olika lägen av polyfoni, men problemmet är att visa toner dör i en del av lägena. Det blir inte helt tyst, men väldigt, välidgt svagt och mkt brus (lite som att man hade rattat in noise med flit låter det som, oavsett ljud man väljer).

Den har sex olika lägen. Två lägen av sex rösters polyfoni ("poly"). Där fungerar de flesta tonerna, men vissa dör. Ibland kan en tanget fungera ett tag och lägga av. Märkte också att om man spelar snabbt mellan två toner så kan en tyst börja låta. Det kommer och går alltså.

Två lägen med två röster per ton ("unison"), där fungerar alla toner.

Två monofoniska lägen ("solo"), där fungerar den i ena läget, medans alla toner är trasiga (alltså låter väldigt svagt) i det andra. Det som fungerar har alla sex röster kopplad till en ton, medan läget som inte fungerar har en röst per ton.

Vad tror ni att felet kan vara?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-12 16:39

Klassiska:

1. Se till att du har stabil spänning, se över elektrolyterna i nätdelen.

2. Gör rent klaviaturet(kontaktytorna osv)..

Sedan kan man börja leta mer fel.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-12 17:09

att "vissa" röster dör ibland beror nog på att jx8pn cyklar rösterna för varje anslag i polymode1. troligtvis har du någon eller några röster med död vca och/eller filterhybrid.

Jag kan fö alltid köpa klaviaturet från reservdelssynten

http://www.99.se/syntar-s-nt/246749-n-n-fixa-dit-nya-tangenter-p-min-jx-8p.html

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-12 17:52

Tack för svaren. Klaviaturen tror jag är utesluten som bov, då borde den ju strula i alla lägen. Har testat att köra den med midi, med samma problem. Har rengjort klaviaturet också.

Jag är inte så elkunnig, elektrolyterna i nätdelen låter lite över min nivå. Får nog ta hjälp för det.

Vet ni om man kan testa olika röster för sig? Det vore ju ett bra sätt att felsöka.

Deadbeat: jag såg att du behövde ett klaviatur. Men inget av det jag har är i särkilt bra skick. En tanget är trasig på den fungerande synthen, så jag funderar på att byta klaviatur mellan dom.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-12 18:26

Hittade en servicemanual som pdf, där fanns det ett sätt att köra rösterna var och en för sig. Man hör då att en låter dåligt och de andra låter bra. Gjorde ett ljudklipp. Är det någon som utifrån detta kan göra en gissning av vad för sorts fel det är?

testjx8p.mp3 - 0.25MB

Eftersom jag har en reservdelssynth så borde jag väl (eller någon elkunnig tjomme jag tjatar åt mig hjälp av) bara kunna byta ut det som är trasigt med den rösten?

Senast redigerat 2008-07-12 18:42
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-12 18:45

Har lyssnat och förutsatt att du spelar upp rösterna i ordning låter det som du har nånting trasigt på röst1.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-12 19:11

Ja, det glömde jag att skriva, det var väl den slutsatsen jag också kunde dra. Eftersom det är röst A som låter konstigt förklarar det också varför det monofoniska läget som bara använder en röst låter konstigt (utgår från att det läget använder sig av den första rösten), men det läge som använder alla röster låter bra.

Frågan är vad som är fel på den rösten?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-12 19:13

Var hittade du service-manualen? Försökte leta upp en att titta i, men hittade inget... Jag har jobbat med både Juno-60 och Juno-106 och inbillar mig att JX8p inte skiljer sig så mycket....

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-12 19:30

Här fanns det ett gäng rolandmanualer: Index of /manuals/Roland

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-12 23:32

Har kollat på schemat lite nu och mitt råd är följande:
Kör test-mode men dra upp resonansen på 100% och testa om du har ett sjungande filter på alla röster - om det stämmer kan vi i alla fall utesluta att VCF/VCA-hybriden IC59, IR3R05, är trasig. Vet inte om IC62a (sawtooth gen) eller IC63 kan ge upp på JX8p, men testa dom var för sig genom att välja saw eller squ som waveform.
Hoppas detta hjälper en bit på väg...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-13 01:11

Testa med full resonans och svepte över alla röster. Man hör att filtret jobbar över den trasiga rösten också. Själva svepet låter likadant.

Testade alla olika vågformer, när jag lyssnar i lurar så hör jag en svag ton från alla. Skillnaden är att det blir så mycket svagare mot de andra rösterna. Även noise som vågform blir svagare.

Jag är ju verkligen novis på detta, men börjar tänka att det kanske är någonstans i den första röstens kedja som signalen blir för svag? Bruset borde väl komma från att den svaga signalen förstärks.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-13 13:30

Hur trasig är den andra, riktigt trasiga då? Kanske funkar att koppla upp dem över MIDI och låta dem göra någonting ändå, som de är.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-13 16:25

Skulle tippa på att IC60 på röst1 är trasig, den verkar sköta om DCOmix/crossmod.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-13 19:45

Den riktigt trasiga har den förra ägaren klippt av strömkabeln på... Det känns som en markering. Men det kan ju hända att det finns vissa grejer som funkar bra i den. Den hade ett fräschare tangentbord, det andra hade några sprickor och en död tangent, så jag kunde plocka över det i alla fall.

Jag tänker att jag ska låta någon lödkunnig plocka över från den andra synthen och se om det kan funka. Det är väl en hyfsat realistisk tanke? Om det är IC60 som är trasig så borde man väl bara kunna plocka den från det andra kortet?

Varför tror du att det är DCOmix som krånglar? Jag är ju novis på det här, men försöker komma in i hur man tänker...

Har ju ändå tänkt att använda den, köpte den främst för att göra stråkljud live och då är det oftast bara två-tre toner åt gången. Man kan höra ibland att en röst försvinner i unisonläget, men det är ju bara om man lyssnar aktivt efter det (vilket jag gör nu...).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-14 16:31
Ursprungligen av mörn:

Jag tänker att jag ska låta någon lödkunnig plocka över från den andra synthen och se om det kan funka. Det är väl en hyfsat realistisk tanke? Om det är IC60 som är trasig så borde man väl bara kunna plocka den från det andra kortet?

Varför tror du att det är DCOmix som krånglar? Jag är ju novis på det här, men försöker komma in i hur man tänker...

Jo...på sidan 8 i servicemanualen finns en överblick över flödes-schemat på röstkortet. Där ser man tydligt att DCO1 & DCO2 båda skickas in genom IC60 mix/crossmod innan de når filterdelen/vcan IC59. Och eftersom den (IC59an alltså) uppenbarligen fungerar och att DCOerna verkar skicka ut rätt vågform, om än svagt, är min gissning således IC60. Voila!

Skulle gärna ha hjälp till och kollat på synten/syntarna, men jag bor i Uppsala vilket är en bit från Götet tyvärr... kanske mr eller makari eller nån annan SASare från götet skulle kunna ta på sig detta? O:-)

Lycka till!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-14 18:07

Okej, det ser ju logiskt ut. Den där kedjan fattar till och med jag... Annars har jag rätt svårt att förstå hur man ska läsa sådana där scheman.

Jag känner en kille som kan hjälpa mig med lödandet. Tänkte först testa att över main boardet från den trasiga synthen till den aktuella synthen. Det kan ju hända att det bordet fortfarande är intakt, vet inte vad som är paj på den. Det borde väl vara rätt riskfritt att testa? Det ser i alla fall rätt enkelt ut...

Tack för all hjälp, det vore väldigt roligt att få den att funka helt. Den låter väldigt bra förutom den försvunna rösten.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-14 12:53

Om du nu gett så minimalt som 1000:- för bägge så är det ju värt att lämna in dem på reparation hos magikern Lasse på JAM i Stockholm. Det är ju värdelöst att en synt ska pensioneras bara för något kanske hyfsat bagatellartat fel, för en reparatör.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-14 13:37

Jo, tänker helt klart fixa den. Men det blir ju trist om man måste lägga ner så pass mkt pengar att klippet inte längre är ett klipp...

Jag tänker att om man vet vad som är fel och dessutom har de komponenter som behövs så kanske det går att komma undan billigt. Bor i Göteborg så den där Lasse är ändå utesluten...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-14 19:24

Det verkar som att det funkar!

Testade i en halv minut, sedan blev jag tvungen att stänga ner eftersom det kändes så upplagt för ett bakslag... Får se hur länge det här håller i sig. Den här scenariot är så vanligt, plötsligt fungerar allt - för att gå sönder i nästa sekund. Ska skruva fast det ordentligt nu och knacka i trä och så vidare.

Jag såg att det andra kretskortet hade lödningar gjorda i efterhand på baksidan av kortet, så det kanske har varit trasigt förut. Det syndes även på skruvarna att det hade plockats ut förut. Den förra ägaren kanske blandade ihop vilket som var paj.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-14 22:42

Grymt! Enkel lösning på problemet! Tur att du hade två!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-15 00:44

Har hunnit spela lite till, gått ut en sväng och kollat igen. Den verkar funka. Tycker till och med att den startar upp snabbare... LIte välvillig placebo. Önskar man alltid kunde köpa dubbelt av allt, det sparar ju mkt problem. Nu har jag ju en reservdelsbank att plocka av när den börjar krångla igen.:)

Nu är det bara aftertouch-meket kvar, sedan får man väl börja att spela på den också...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-15 11:15

Kan mkt väl tänkas att den startar snabbare för den gör ju en koll av oscillatorerna (eller något sådant) innan start - har inte lekt med JX8P på många år så jag minns inte helt, men den räknar väl upp till 12? Eller ned från...? Nåväl. KUL ATT DU FICK LIV I DEN! Nu är det bara en till synt att fixa till, eller hur!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-15 12:46

Ja den räknar neråt, för raketuppskjutningskänslan. Måste ju fixa aftertouch, sedan kanske man ska börja kolla på den andra...

När jag ändå tömmer den här kunskapsbanken: har jag missuppfattat att DC02:s nivå ska kunna styras av valfri envelope? Använder jag inverterad ADSR så märker jag en effekt, men inte i vanligt läge. Annars funkar bägge envelopes till både pitch, filter, och vca.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 12:27

Trasig aftertouch på vissa eller alla tangenter är en klassiker på JX8P och JX10. Konstigt då Roland alltid haft bra kvalitet på deras keybords.

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-15 12:49

Nu fattade jag hur man gör, man måste ställa dco2s level på 0 för att styra med envelope. Kunde ha nämnts i manualen tänker man...

1
Bevaka tråden