Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går inte att avsluta Skärmsläckaren

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta borde vara rätt tråd för min fråga.

Jag gör en del animerade filmer på Blender och renderingen kan ta flera timmar.

Eftersom jag förinställt min iMac Leo på att skärmsläckaren skall släckas ner efter 15 minuter så stoppas animeringen i samma stund.
Det vore ju perfekt om iMac kunde arbeta medans man sover.
Jag gick därför in på "Systeminställningar " Skrivbord och Skärmsläckare, drog upp vredet så långt det gick åt höger till Aldrig. Det ändrade ingenting. Se skärmdump.

Jag klickade då på Aktiva Hörn och stängde av skärmsläckarens 4 hörn. Fortfarande släcks skärmen ner efter 15 minuter.

• Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2008-07-12 22:04
Ursprungligen av Kalle Silver:

Detta borde vara rätt tråd för min fråga.
Eftersom jag förinställt min iMac Leo på att skärmsläckaren skall släckas ner efter 15 minuter så stoppas animeringen i samma stund.
Det vore ju perfekt om iMac kunde arbeta medans man sover.
Jag gick därför in på "Systeminställningar " Skrivbord och Skärmsläckare, drog upp vredet så långt det gick åt höger till Aldrig. Det ändrade ingenting. Se skärmdump.

Jag klickade då på Aktiva Hörn och stängde av skärmsläckarens 4 hörn. Fortfarande släcks skärmen ner efter 15 minuter.

Har du kollat System Preferences --> Energy saver? Borde rimligtvis heta systeminställningar --> energi.. nånting, på svenska. Där kan du ju ställa in att skärmen släcks ner vid inaktivitet. Kolla så inte det är det som är inställt på 15 minuter.

Konstigt dock att renderingen stannar när skärmsläckaren går igång..

Jonasn,

Tack snälla. Jag gick in som du föreslog på" Strömsparare " och där fanns två vred som gick att ställa in på ( Aldrig) det löste förmodligen mitt problem. Jag fick en varningstriangel om att skärmen kommer att hålla kortare tid om den inte får vila.

Trots att jag har haft viloläge på min Mac så har jag alltid stängt av den över natten. Man renderar ju inte varje dag så man kan ju gå in och aktivera viloläget när man vill.

Jag trodde också att Mac-en jobbade fast den låg i viloläge, men det gör den inte.
I går kväll hade jag ett animerat objekt på 150 frames, när 20 var nerladdade gick jag och lade mig. I morse när jag klickade igång Mac-en så hade den laddat ner ytterligare 10 frames. det var vad den hann med på de 15 minuter som fanns innan den gick i viloläge.

Sånt är livet.

Tack i alla fall.

• Medlem
  • 2008-07-13 11:09
Ursprungligen av Kalle Silver:

Jonasn,

Trots att jag har haft viloläge på min Mac så har jag alltid stängt av den över natten. Man renderar ju inte varje dag så man kan ju gå in och aktivera viloläget när man vill.

Jag trodde också att Mac-en jobbade fast den låg i viloläge, men det gör den inte.

Jag känner att det har blivit lite begreppsförvirring..

Macen har några olika åtgärder vid inaktivitet. Skärmsläckare och att stänga av skärmen ska ju inte påverka datorns övriga aktivitet, då ska den fortsätta jobba som vanligt utan att det syns på skärmen.

När datorn går i viloläge sparar den det du jobbar med i internminnet och går sedan i dvala. Du kan snabbt väcka den ur viloläget och fortsätta jobba. Nackdelen med viloläget är att om det blir ett strömavbrott försvinner det du har i minnet. Dessutom drar det lite ström, så är det en laptop som inte har strömsladden inkopplad kommer batteriet att ta slut förr eller senare. Innan batteriet tar slut sparar dock datorn ner det den har i minnet till disken så att det inte försvinner.

Sen kan du ju även "logga ut automatiskt vid inaktivitet", och då avslutas alla program och användaren loggas ut.

Jonasn, tack för värdefulla tips. Jag har en stor IntelMac Leopard stationär.

I går kväll efter att du lärt mig hur man avbokade "skärmvilaren " så,stängde jag av den.

Jo jag visste att Macen lagrar, men jag undrar om den arbetar. I mitt fall gjorde den tydligen inte det i går med det vi pratade om. Mac var i viloläge i ungefär 6-7 timmar och borde ha arbetat sig igenom de 150 frames som var kvar på min rendering men endast 10 hade hunnit med innan vilolägesfunktionen tog över. När jag vaknade nästa morgon fick jag fortsätta där jag slutade.

Det vore toppen om den kunde arbeta i viloläge.

Jag vet när jag använder både vatten, glas, konstiga Yaf Ray effecter och för många färger, så storknar min Mac och det kan ta en hel dag att få över objektet från Blender till en film, trots att filmsnutten inte är längre än några minuter lång.

Proffsen har säkert snabbare lösningar.

Tack , och ha det bra

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-14 06:52

I viloläge arbetar inte Macen, då vilar den.
Räkna inte med att den ska pyssla med renderingar i viloläge.

Man lär så länge man lever.

Här har vi svaret, iMac arbetar även om skärmen är vilande, det är en installationsfråga.
Jag hade båda vreden ställda på 15 minuter.

Hade jag ställt vredet i vila datorn på" Aldrig " så hade den förmodligen funkat.

Eller??

• Medlem
  • 2008-07-15 18:35

Jepp, det var det jag försökte förklara här ovan. Jag antar att det kan kännas ologiskt att skilja på när skärmen vilar och när datorn vilar när datorn sitter i skärmen..

1
Bevaka tråden