Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Miniräknaren; parenteser?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-12 23:49

Kanske jag som är dum i knoppen, men jag förstår mig inte riktigt på den nya miniräknaren i iPoden. Vilken standard går den efter? Parenteserna till exempel vill jag ska fungera precis som min vanliga gymnasieminiräknare från Texas Instruments.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-14 00:18

Miniräknaren; parenteser?

Hur gör jag uträkningar som denna på nya 2.0 programvaran:

55+((69*5)/(7+6))*97

?

Är det inte meningen att parenteserna ska fungera som på min Texas miniräknare (ja, mina mattekunskaper sträcker sig bara till årskurs 1 på gymnasiet, börjar årskurs 2 nästa år vilket min ålder troligtvis skvallrar om).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-14 00:22

Eller är det så att allt fungerar som vanligt, men att man inte kan se parenteserna? Jobbigt isåfall, för jag är ju van vid att man ser precis allt man gör och att man får svar genom en enter-knapp.

du undrar alltså om den kan räkna som man bör? Alltså om den läser vänster till höger eller om den följer mattereglerna?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-14 01:20

Nej, varför den inte skriver upp parenteserna och alla tal jag vill ha i formeln som en, ja, formel.

Jag har bara använt en helt vanlig Texas instruments förut, mer avancerat har det inte blivit än. Jag vill helt enkelt att miniräknaren på iPoden ska bete sig som den.

Som det är nu, kanske jag vill skriva upp denna formel:

(2*2+3*5)/2

Jag kan ju knappa in detta:

1. Parantes (
2. 2*2+3*5
3. Parantes )
4. /2

Jag får ju visserligen önskat svar, men det kommer ju inte upp någon parantes på själva "miniräknarfönstret", bara siffror.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-14 01:21

Sen, den som flyttade tråden; varför? Detta handlar ju inte om något program jag "fyllt" min iPod med, utan standardprogram.

Vill veta inför framtiden vad som ska skrivas vart.

Kanske JAG some dum i knoppen nu, men vart i h-vette hittar ni ens parenteserna i 2.0 ans miniräknare:confused: !

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-14 02:25
Ursprungligen av TheFlipp:

Kanske JAG some dum i knoppen nu, men vart i h-vette hittar ni ens parenteserna i 2.0 ans miniräknare:confused: !

Vrid på iPhonen så ser du dom.

//Rob

COOLT:D hade jag ingen aning om:P

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-14 03:35

Jo, kan hålla med om att det är lite jobbigt att själv hålla koll på alla parenteser, men å andra sidan är ju kalkylatorn på mobilen väl mest tänkt att användas för snabba uträkningar när man är i en butik eller så. Behöver du räkna "riktig" matte är det nog bättre att hålla sig till en gammal hederlig miniräknare.

Men det hade varit jäkligt nice om de kunde porta Grapher till iPhonen

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-07-14 11:51
Ursprungligen av shandar:

Jo, kan hålla med om att det är lite jobbigt att själv hålla koll på alla parenteser, men å andra sidan är ju kalkylatorn på mobilen väl mest tänkt att användas för snabba uträkningar när man är i en butik eller så. Behöver du räkna "riktig" matte är det nog bättre att hålla sig till en gammal hederlig miniräknare.

Men det hade varit jäkligt nice om de kunde porta Grapher till iPhonen

Inte så ofta man behöver räkna med trigonometri i en butik

Ursprungligen av shandar:

men å andra sidan är ju kalkylatorn på mobilen väl mest tänkt att användas för snabba uträkningar när man är i en butik eller så.

Då kan man ju undra varför de lagt till en "scientific calculator" om tanken är att den bara ska användas till snabba uträkningar.

Ursprungligen av daniel-san:

Då kan man ju undra varför de lagt till en "scientific calculator" om tanken är att den bara ska användas till snabba uträkningar.

Passar mig perfekt, men jag jobbar ju som "scientist" så jag får nog ganska mycket nytta av den.

så det är enbart det estetiska du klagar på? jag har hållt på en del med universitetsmatte och är glad att inte se alla parenteser, får nog av dom i långa ekvationer som består av 70% parenteser men använd du din Ti om du vill se parenteser

1
Bevaka tråden