Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3G: kan inte ta emot samtal när jag surfar med EDGE

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

är det någon annan som har problem med o ta emot samtal när man surfar (edge) samtalet vidarekopplas till telefonsvararen på en gång. Detta gäller endas när telefonen "laddar ner sidan" och inte när sidan är färdigladdad... någon lösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 18:10

2,5 G stöder inte detta, samtal/data samtidigt. Koppla över till 3G så ska du se att det funkar.

HAHA är det sant?`i vilken annan telefon som helst så avbryts nedladdningen och samtalet kopplas fram,

Om inte detta funkar utan det känns det lite pinsamt Då vet man aldrig om man får samtal om man surfar på 2g nät mycket.

har testat o ringa till mig själv ett par gånger och det stämmer fan asså!! surfar man på 2g så kopplas samtalen inte fram!!!!! hahaha, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta,

Detta måste vara en bugg. En buggrapport bör skrivas till Apple.

då har ni inte varit vakna de senaste året... har alltid varit så med iphone. gprs/edge går ju över vanlig tele vilket betyder att de är upptaget...

Aha...men då är det ju uselt av Apple...när andra lurar fixar biffen. Verkligen uselt bortom alla bortförklaringar.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

då har ni inte varit vakna de senaste året... har alltid varit så med iphone. gprs/edge går ju över vanlig tele vilket betyder att de är upptaget...

Ursprungligen av Zimmerman:

Aha...men då är det ju uselt av Apple...när andra lurar fixar biffen. Verkligen uselt bortom alla bortförklaringar.

fixar dom verkligen de? jag har för mig folk skrev i höstas att de inte gick även med andra gprs enheter... jag har inte provat själv så jag vet inte. någon som provat?

Phat^Trance påstår det. Om han ljuger så har jag ingen aning hur andra nallar beter sig i detta avseende.

För mig personligen är det verkligen inga problem. Nu har jag en ultimat ursäkt när jag avvisar samtal direkt till svarare (vilket jag gör ganska ofta): Jag surfade.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

fixar dom verkligen de? jag har för mig folk skrev i höstas att de inte gick även med andra gprs enheter... jag har inte provat själv så jag vet inte. någon som provat?

Ursprungligen av =JoNaZ=:

fixar dom verkligen de? jag har för mig folk skrev i höstas att de inte gick även med andra gprs enheter... jag har inte provat själv så jag vet inte. någon som provat?

ALLA telefoner (iallafall de i sverige o europa) pausar nedladdningen av en sida när någon ringer när du är i 2.5g eller 2g nätet...

näh, den här luren kommer o hamna på blocket imorrn. Kommer o gå tillbaka till min N95a
förresten, kan jag sälja min iphone utan ab till någon annan som har ett telia abonnemang? blir det strul med ev aktivering eller liknande?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-14 20:15
Ursprungligen av Phat^Trance:

ALLA telefoner (iallafall de i sverige o europa) pausar nedladdningen av en sida när någon ringer när du är i 2.5g eller 2g nätet...

näh, den här luren kommer o hamna på blocket imorrn. Kommer o gå tillbaka till min N95a
förresten, kan jag sälja min iphone utan ab till någon annan som har ett telia abonnemang? blir det strul med ev aktivering eller liknande?

Detta inträffar enbart på EDGE, du har väl 3G täckning där du bor?

Är det verkligen en så big-deal att du måste sälja din iPhone...

Ursprungligen av Jetwash:

Detta inträffar enbart på EDGE, du har väl 3G täckning där du bor?

Är det verkligen en så big-deal att du måste sälja din iPhone...

3g täckning finns här men telefonen väljer alltid GSM,. ännu en sak som irriterar mig väldigt mycket, hos dom flesta telefonerna så kan man ju o välja o låsa telefonen till UMTS men iphonen verkar gå på DUAL MODE versionen vilket väljer det bästa nätet vilket verkar vara gsm här.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

då har ni inte varit vakna de senaste året... har alltid varit så med iphone. gprs/edge går ju över vanlig tele vilket betyder att de är upptaget...

Alla sitter inte med en USA importerad iPhone som kanske du gör

  • Medlem
  • 2008-07-14 19:16

Jag skulle bli vansinnig om jag höll på att ladda ner någon "stor" fil och det bröts för någon ringde mig...

  • Medlem
  • 2008-07-14 19:36

Det förklarar att samtal kopplas direkt till svararen rätt ofta. Det är ju inte helt ovanligt att mailen hämtas t ex. Typ var tionde minut.

Knepigt läge, å ena sidan vill jag inte bli onåbar om jag surfar men jag vill inte att t.ex. ett bankärende ska bli avbrutet för att någon ringer.... Eller ett program slutar laddas hem, eller ett album från iTunes avbryts osv.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-14 19:44
Ursprungligen av Andreas Th:

Knepigt läge, å ena sidan vill jag inte bli onåbar om jag surfar men jag vill inte att t.ex. ett bankärende ska bli avbrutet för att någon ringer.... Eller ett program slutar laddas hem, eller ett album från iTunes avbryts osv.

iTunes nerladdningar kan brytas och upptas. Även brytas i telefonen och återupptas i datorn. Däremot kräver iTunes music store Wifi i iPhone 2.5G.

Ursprungligen av Jetwash:

iTunes nerladdningar kan brytas och upptas. Även brytas i telefonen och återupptas i datorn. Däremot kräver iTunes music store Wifi i iPhone 2.5G.

Okej det var ju bra, ta bort iTunes ur min lista då
Fast typ bankärenden kvarstår... Fast det kanske mans ska sköta på sin dator då.
Fortfarande kluven.

Jag har en iPhone första generationen med T-Mobile i Tyskland och för mig funkar det bra att ta emot samtal när jag surfar eller laddar ned ett mail eller vad det nu kan vara. Måste vara något med EDGE-nätet i Sverige sånt fall.

Phat^Trance / julius

Nu står verkligen ord mot ord Vem ljuger? Kan någon vassing ta reda på detta? Sanningen? Jag har svårt att tro att det har med luren att göra - måste nästan vara nätet det handlar om.

Ursprungligen av julius:

Jag har en iPhone första generationen med T-Mobile i Tyskland och för mig funkar det bra att ta emot samtal när jag surfar eller laddar ned ett mail eller vad det nu kan vara. Måste vara något med EDGE-nätet i Sverige sånt fall.

ni som har 3g versionen , testa själva o ringa upp er när ni surfar in på Aftonbladet: Sveriges nyhetsportal
det vitkiga är att sidan fortfarande laddas när ni ringer upp mobilen.

Jo, det stämmer - det funkar inte...man kommer till svarare. Men detta har jag aldrig betvivlat. Frågan är: Är detta en brist i iPhone? Eller i nätet (=Telia)?

Eftersom du säger att andra lurar fixar biffen så menar du att det är iPhone som brister.
Andra säger att detta är en begränsning i protokollet Edge - m.a.o. så funkar det INTE heller med andra lurar.
En tredje sitter i Tyskland med en iPhone 2.5 och allt är frid och fröjd - han/hon surfar och samtal kommer fram.

Så - hur ska vi ha det? Vem har rätt? Vem ljuger? Vem kan ta reda på fakta?

Ursprungligen av Phat^Trance:

ni som har 3g versionen , testa själva o ringa upp er när ni surfar in på Aftonbladet: Sveriges nyhetsportal
det vitkiga är att sidan fortfarande laddas när ni ringer upp mobilen.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-14 21:10
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, det stämmer - det funkar inte...man kommer till svarare. Men detta har jag aldrig betvivlat. Frågan är: Är detta en brist i iPhone? Eller i nätet (=Telia)?

Eftersom du säger att andra lurar fixar biffen så menar du att det är iPhone som brister.
Andra säger att detta är en begränsning i protokollet Edge - m.a.o. så funkar det INTE heller med andra lurar.
En tredje sitter i Tyskland med en iPhone 2.5 och allt är frid och fröjd - han/hon surfar och samtal kommer fram.

Så - hur ska vi ha det? Vem har rätt? Vem ljuger? Vem kan ta reda på fakta?

Har du testat när du surfat på 3G? Och ringt till mobilen.

Jag kan surfa och ta emot samtal (med Telia) så det beror inte på nätet.

Med Edge? Vi talar om Edge nu - inte 3G.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Jag kan surfa och ta emot samtal (med Telia) så det beror inte på nätet.

Ursprungligen av Zimmerman:

Med Edge? Vi talar om Edge nu - inte 3G.

Spelar ingen roll, Den (inte iPhone) går ned till EDGE om det inte finns 3G-täckning men det fungerar iallafall.

Tja, jag har inte utfört några tester direkt, men som sagt har jag inga problem med att ta emot samtal samtidigt som jag surfar så jag utgår från att det är Telias EDGE-nät som inte pallar biffen i det här fallet.

/Carl

Kan bekräfta att surfar man på EDGE med den gamla 2G-luren så hamnar inkommande samtal i svararen.

3G luren jag kör nu tar emot samtal som inget har hänt iom att jag kör på 3G. Vad som händer med samtalen om 3G-luren kopplar upp i GSM/EDGE kan jag inte svara på.

Bor man i teknologins bakvatten får man väl köra N95 då.

Det är inte 3G överallt ens i Sthlm's innerstad kan jag informera om. Är man ute och går/cyklar så är det faktiskt Edge lite då och då. Många lägenheter - min mitt på Södermalm t.ex. - ligger i 3G-skugga.
Ute i Skärgården är det också mycket Edge istället för 3G.
Att samtal kopplas till svarare när man surfar Edge ÄR ett problem och det ÄR skandal om det beror på iPhone.

Ursprungligen av Goflorp:

Kan bekräfta att surfar man på EDGE med den gamla 2G-luren så hamnar inkommande samtal i svararen.

3G luren jag kör nu tar emot samtal som inget har hänt iom att jag kör på 3G. Vad som händer med samtalen om 3G-luren kopplar upp i GSM/EDGE kan jag inte svara på.

Bor man i teknologins bakvatten får man väl köra N95 då.

Bevaka tråden