Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midimachine skickar ej midi.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-07-14 19:23

Tänkte kontrollera en Waldorf pulse från machinedrum. Kopplat Md midi ut till pulse midi in. pulse midi thru till datorns midi in. Jag har midi kanal 5 på pulsen o laddar in midimachine 5 i md'n. Knappar in lite i ett pattern o sen trycker play. I min värd skulle här pulsen börja hosta ur sig lite olud, men icke. Midi indikatorn på pulsen och på midi interfacet e o förblir släckta. Sätter jag däremot Md'n till att skicka sync så lyser midi interfacet iaf, så signalen går igenom. Sätter jag midikanal 1-4 på md'n o 1 på pulsen så sätter ju den igång lite så kopplingarna måste ju vara rätt. Som d känns så skickar alltså själva midimachinen ingen midi. Hur kan detta komma sig?

• Medlem
  • 2008-07-14 19:38

Däremot om jag skruvar på rattarna som skickar cc så lyser pulsen upp. D verkar alltså som om sequensern inte skickar ngn note on/off.

• Medlem
  • 2008-07-14 19:47

Det är inte så att den globala inställningen du kan göra med "map editor" är satt till "--" för allt? Sida 58 i manualen.

http://files.elektron.se/support/Elektron_SPS1_SPS1UW_Users_Manual_OS1.50.pdf

Det är det enda jag hittar som kan stämma in på det.

• Medlem
  • 2008-07-14 20:07

Det spelar ingen roll vilket läge jag sätter den. Om jag har den -- skickar MD'n ändå cc från midimachine'en o midiclocka. Pulsen reagerar bara på note on om Base Channel e 5-8 (eftersom pulsen har midikanal 5) o då e d ju inte från midimachine'en d kommer. Har förövrigt Md'n inställd på 1-4. Knepigt d här tycker jag.

• Medlem
  • 2008-07-14 20:18

Soft reset was the shit. Fast d verkar funka med midi ch -- Nåväl, nu funkar d iaf. Tack för hjälpen Janne.

• Medlem
  • 2008-07-14 20:14

Det skall ju INTE vara "--", utan på det "vanliga" sättet. Testat en soft reset?

• Medlem
  • 2008-07-14 21:00

Lurigt! Jaja. Nu funkar det i alla fall.

1
Bevaka tråden