Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ladda ned gratisprogram utan Visakort

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-15 19:37

(Fortsätter i en separat tråd ifall nån mer undrar / inte gå offtopic.)

Har försökt ladda ned några gratisprogram från App Store, men då måste jag registrera mig, (har redan ett apple-id, men inga betal-uppgifter registrerade) och då måste jag välja mellan Visa, Mastercard och american express. Problemet är att jag inte har nåt av dessa utan ett Maestro från Swedbank... Skiter det sig alltså? Kommer jag inte kunna ladda ned några gratisprogram bara för att jag inte har Visa/mastercard/american express? Det känns ju ganska frustrerande...

En annan fråga, om jag köper ett sånt där iTunes presentkort, kan jag använda det i App store också eller bara i iTMS?

Har märkt detta med. Konstigt att det ska behövas för freeware program.

Presentkort fungerar i AppStore.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-15 23:11
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Presentkort fungerar i AppStore.

Okej...då kan jag alltså köpa program utan att byta kort, men inte ladda ner de som är gratis? Hehe

Okej...då kan jag alltså köpa program utan att byta kort, men inte ladda ner de som är gratis?
Ja, det är himla märkligt.
Men du kan i alla fall använda ditt presentkort till att köpa tex program från AppStore som ligger i iTunes. När jag har laddat ned gratisprogram från min iPod Touch har de faktiskt inte alltid frågat efter mitt kontonamn och lösenord men vet inte om det fungerar så från din iPhone eller iPod Touch också...

det är för mig ganska uppenbart varför Apple har gjort så här.

Om Apple bara hade gjort att om man Inte registrerade sitt visa kort så är chansen mindre att man köper program på appstore ...

men om man tvingas registrera visa kort för att få möjligheten att ladda ner gratis program på appstore så är också chansen störe att man gr ett impuls köp och köper något "köp" spel på AppStore .

Apple tjänar ju bara pengar på AppStore med köp programmen och gratis programmen är ju bara för att locka in nya besökare/kunder ...

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-19 00:01
Ursprungligen av gotfredsen:

men om man tvingas registrera visa kort för att få möjligheten att ladda ner gratis program på appstore så är också chansen störe att man gr ett impuls köp och köper något "köp" spel på AppStore .

Ja då blir det ju lätt hänt att man trycker på "köp" på några enstaka låtar också.
man har ju ändå lagt till uppgifterna och så tänker man... 9kr hit o dit... ähhh...

Tycker detta är riktigt nedrigt! Jag vill inte lämna ut mitt kreditkortsnummer hit & dit. =(

  • Medlem
  • 2008-07-19 01:10
Ursprungligen av drifter7508:

Tycker detta är riktigt nedrigt! Jag vill inte lämna ut mitt kreditkortsnummer hit & dit. =(

Hit och dit? Vad ska du med ett kreditkort till om du aldrig använder det? Så fort du handlar nånstans ger du ju bort ditt nummer. Jag litar mer på Apple än på restaurangen på hörnet.

Ursprungligen av Baron:

Hit och dit? Vad ska du med ett kreditkort till om du aldrig använder det? Så fort du handlar nånstans ger du ju bort ditt nummer. Jag litar mer på Apple än på restaurangen på hörnet.

japp, och så kan du ju skydda dig på annat sätt. Inte ha någon kredit samt föra över pengar till kontot som du ska använda.
Om du har ett visa krot med 10 000 kredit samt låter din lön på 50 000 i månaden gå in på samma kontot, ja då förstår jag att du är orolig för folk kommer åt dina pengar. Men har du ingen kredit och några hundralappar på kontot så förlorar du inte så mycket ifall någon skulle komma över ditt kort.

Så typiskt för amerikanska företag.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-19 13:58

Jag förstår ju på ett sätt att de vill få en att registrera sig "från början" så det kanske blir ett och annat impulsköp. Men det suger ändå. Om jag hade Visa/Mastercard så skulle det ju inte vara nåt problem, men nu har jag ju inte det och det känns lite onödigt att skaffa ett bara för det här.

Ursprungligen av ledin:

Jag förstår ju på ett sätt att de vill få en att registrera sig "från början" så det kanske blir ett och annat impulsköp. Men det suger ändå. Om jag hade Visa/Mastercard så skulle det ju inte vara nåt problem, men nu har jag ju inte det och det känns lite onödigt att skaffa ett bara för det här.

ta inte detta på fel sätt, men du är ung och kanske dags att skaffa ett kort nu?
Jag var 16 när jag skaffade mitt Visa-kort. Och nu har du ju en anledning att skaffa ett kort, förutom att du slipper kontanter då

Ursprungligen av poseidon84:

ta inte detta på fel sätt, men du är ung och kanske dags att skaffa ett kort nu?
Jag var 16 när jag skaffade mitt Visa-kort. Och nu har du ju en anledning att skaffa ett kort, förutom att du slipper kontanter då

På tal om det, funkar ett Maestro kort med iTunes Store?

Och jag tycker Apple gör fel i detta att man behöver kontokort, finns ju rätt många unga som köper tex iPod Touch etc.

ipod_lover:
Om du läser första inlägget står det att Maestro inte fungerar utan det är de tre andra korten som fungerar= Visa, MasterCard och American Express.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-19 23:10
Ursprungligen av poseidon84:

ta inte detta på fel sätt, men du är ung och kanske dags att skaffa ett kort nu?
Jag var 16 när jag skaffade mitt Visa-kort. Och nu har du ju en anledning att skaffa ett kort, förutom att du slipper kontanter då

Som jag sa, jag har ett Maestro-kort vilket inte funkar

Ursprungligen av ledin:

Som jag sa, jag har ett Maestro-kort vilket inte funkar

Oj, måste missat det Sorry...

Får nog bli presentkort här med då. Vad är den minsta valören man kan köpa? xD

Edit: Ser ut som 100 kronor.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-20 01:18
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Oj, måste missat det Sorry...

Får nog bli presentkort här med då. Vad är den minsta valören man kan köpa? xD

Edit: Ser ut som 100 kronor.

Så du har också maestro-kort? Hur har du då lyckats få ned gratisprogrammen?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-19 23:41

Btw, läste i en liknande tråd på macrumors att om man köper ett giftcard så går det att ladda ned även gratisprogrammen. Nån som kan bekräfta? Sneglar lite på FileMagnet och givetvis super monkey ball (grupptrycket blev för mycket) så det blir nog ett giftcard oavsett så småningom.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-12-13 22:33
Ursprungligen av ledin:

Btw, läste i en liknande tråd på macrumors att om man köper ett giftcard så går det att ladda ned även gratisprogrammen. Nån som kan bekräfta? Sneglar lite på FileMagnet och givetvis super monkey ball (grupptrycket blev för mycket) så det blir nog ett giftcard oavsett så småningom.

Med Gift Card kan du ladda ner allt som finns, gratis och betalt. Billigaste jag sett tillgängligt på Tradera är 135kr för ett $15 kort. Där behöver du inte kreditkort för att betala för gift card heller!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 01:08

Om ni har ett maestrokort kan ni väl också skapa ett e-kort på internetbanken. Tror det funkar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-07-20 08:28

läs första inlägget...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-20 13:11
Ursprungligen av frazze:

läs första inlägget...

Varför då?

Är riktigt arg på detta det är riktigt uselt tänk som för mig ja har inget av detta korten då kan ja inte ladda ner dessa saker det är uselt tycker jag.

  • Medlem
  • Vårgårda
  • 2008-07-20 12:47

App Store. hur funkar det?

Det finns ju ett par gratis program i AppStore som man kan ta ner. Men man måste ha ett konto, Och när man ska försöka skapa ett konto så ska man ange visa kort lr så. Eller så ska man ange faktura adress. hur funkar det liksom...
Det är väl ingen fara om man gör det? utan gör man de så kan man i alla fall ta hem de där gratis programmen? För man får väl ingen fakt hem sen...

och, Funkar det att ladda ner programmen om man inte har 3G tlf utan den tidigare modellen?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-20 13:16
Ursprungligen av bambi7:

Det finns ju ett par gratis program i AppStore som man kan ta ner. Men man måste ha ett konto, Och när man ska försöka skapa ett konto så ska man ange visa kort lr så. Eller så ska man ange faktura adress. hur funkar det liksom...
Det är väl ingen fara om man gör det? utan gör man de så kan man i alla fall ta hem de där gratis programmen? För man får väl ingen fakt hem sen...

och, Funkar det att ladda ner programmen om man inte har 3G tlf utan den tidigare modellen?

Tack på förhand!

Japp man måste registrera ett konto även för att ladda ned gratisprogammen, och man måste också ange betalsätt och då kan man välja att betala med Visa/Mastercard/American express. That´s it. Det är vi som inte har något av dessa kort som är bittra i den här tråden.

  • Medlem
  • Vårgårda
  • 2008-07-20 14:35

ja, men man kan ju välja att bet med faktura, då funkar det väl att ta hem gratis programmen?

och, Funkar det att ladda ner programmen om man inte har 3G tlf utan den tidigare modellen?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-20 16:02
Ursprungligen av bambi7:

ja, men man kan ju välja att bet med faktura, då funkar det väl att ta hem gratis programmen?

och, Funkar det att ladda ner programmen om man inte har 3G tlf utan den tidigare modellen?

nej det är bara kreditkort som gäller

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 02:08
Ursprungligen av ledin:

nej det är bara kreditkort som gäller

Jag hävdar fortfarande att ni kan göra ett e-kort som är t.e.x. ett mastercard på eran internetbank, sätt in en krona på det och välj hur länge det skall vara giltigt. Använd sedan det "virtuella" kortnummret för att regga er.

Kostar gratis.

Ursprungligen av Zoega:

Jag hävdar fortfarande att ni kan göra ett e-kort som är t.e.x. ett mastercard på eran internetbank, sätt in en krona på det och välj hur länge det skall vara giltigt. Använd sedan det "virtuella" kortnummret för att regga er.

Kostar gratis.

Om man har swedbank ja

Bevaka tråden