- zn8ke
- Medlem ●
Kolla in att portarna är inställda på 110 för mailin.telia.com samt 25 för mailout.telia.com
Kolla samtidigt att SSL är avstängd i både "in och ut" servrarna... Jag skriver detta för att
iTunes (som synkar allt) tar FEL PORTAR ibland då inställningen hemma ofta kan vara
"Bredbandportarna" 995 och 465. Hade stora problem igår med mail efter jag bytt till
Outlook hemma och synkade konstigt efter det. Ni behöver inte, som jag, sitta i telefon i
2 timmar sammanlagt med Telia innan dom säger samma till er
BARA ETT TIPS MINA HERARA OCH DAMER
ps. Om ni behöver mer info så fråga i denna tråd. Jag hade inte tid att kolla hur man skall
"hitta dit" men utgår från att ni kan det eller frågar här
Det är bättre och INTE synka e-post konto med iTunes, utan ställ in den själv, och resten (kontakter, kalender) kör du med push, då fungerar det fin fint!
Ah,
Men dom portarna som väljs när man ställer in telefonen fungerar för mig, även smtp.me.com, vilket inte fungerar i datorn, där får jag ha smtp.mac.com.. Just därför jag INTE synkar med itunes..
Jag skulle inte skicka något med mail programmet om SSL är avstängt på iPhonen. Det är bara be att få bli hackad speciellt när man är ute och använder olika "olåsta" wifi nät.
//Rob
Då står ditt ord mot support teknikerna på Telia. Efter 2 timmar med dom har dom
försäkrat mig att det skall ALDRIG vara på...
ps. Kul att mitt tips hjälpte nån här ovan i ala fall O:-)
ett MYCKET smartare tips är att köra en SMTP-server som inte har någon autentisering och som inte kör på port 110, utan på någon annan port. Då slipper man bry sig om man kör på WIFI, 3G eller Edge!
Kan du förklara (jag vill lära mig)
Telia säger att jag skall ha POP server... Kan jag ändra det hur jag vill ?
ps. Mod: sorry för trippelpost hittade inte "Multi citerings knappen" :"> :">
Min adress (henkeblomqvist.se) har jag ställt in med "mail.henkeblomqvist.se" på både in- och ut. SSL är på och jag har en helt anan port än 110. Funkar skitabra.
Ja det funkade med bredbansportarna för mig med i början (995 och 465) men så länge
du kommer ihåg att om det "slutar funka" kan du alltid prova det jag skrev
Jag kan ta emot mail utan problem men när jag kör reply får jag meddelande om att mottagaradresserna är ogiltiga. Har använt två av mina egna mailkonton (jobbet och hotmail) för att skicka till min iPhone (som jag synkat mot min hemmail hos ComHem) och även testat med att ändra port till 25 på utgående mail, som föreslogs ovan.
Någon som har något mer tips på vad jag kan testa för att mina mail så gå iväg?
Edit: Hittade detta i pdf-manualen, men där fick jag inte heller några fungerande lösningar:
"Email Can’t Be Delivered (Port 25 Timed Out)
You may need to change the port setting on an outgoing mail server for one of your email accounts. For information, go to Apple - Support - iPhone and search for
'I can receive email on iPhone but can’t send it.'”
Vilka portnummer bör man testa med?
Ska det stå något vid "autentisering"?
SSL på eller av?
OK, tack...även fast det ändå inte funkar.
Trineo; du skriver "välja en utgående server från Telia". Hur vet jag vad en sådan heter/har för port etc?
henkebarn; Jag har ingen egen domän utan har mail hos ComHem, där jag började med att kopiera de inställningar jag har på datorn.
Jag är alltså helt värdelös på sånt här och mycket av det som skrivs är rena grekiskan för mig, så saker som ni tar för givet har jag själv ingen aning om
Hej,
Kan man ta emot, och skicka e-post(har en @telia.com adress) från iPhone även när man är utomlands, genom att koppla upp sig via wi-fi ? Med samma e-post inställningar som man har hemma.
Jag frågar detta eftersom jag åker till USA om två månader
//Everlast
OK, tack...även fast det ändå inte funkar.
Trineo; du skriver "välja en utgående server från Telia". Hur vet jag vad en sådan heter/har för port etc?
henkebarn; Jag har ingen egen domän utan har mail hos ComHem, där jag började med att kopiera de inställningar jag har på datorn.
Jag är alltså helt värdelös på sånt här och mycket av det som skrivs är rena grekiskan för mig, så saker som ni tar för givet har jag själv ingen aning om
Efter 847 försök verkar det som jag löste det själv, tro't eller ej.
Så om någon annan kanske råkar ut för samma problem löste jag det genom att ändra utgående servern från "mailout.comhem.se" till "mailout.telia.com" och ha port 465 och ingen SSL.
Efter 847 försök verkar det som jag löste det själv, tro't eller ej.
Så om någon annan kanske råkar ut för samma problem löste jag det genom att ändra utgående servern från "mailout.comhem.se" till "mailout.telia.com" och ha port 465 och ingen SSL.
Ungefär som det står i första posten då...
Mjo, på sätt och vis. Jag trodde dock att jag var tvungen att ha med "comhem" i mina inställningar då det är där mitt konto ligger. Men visst, jag läste första inlägget att antal gånger för att komma på rätt väg
Hej!
Har problem med att skicka mail utanför mitt egna företags domän.
Jag kan ta emot alla mail. Jag kan skicka mail till alla som är inom domänen men inte utanför?
Är det telias utgående mailserver jag ska använda då?
Det står: Kan inte skicka epost. Anslutning till den utgående servern "smtp.företag.com" misslyckades.
I server för utgående post har jag följande:
Värdnamn: smtp.mittföretag.com
användarnamn: mittnamn
lösenord:xxxxx
SSL: PÅ
Autentisering: lösenord
serverport:25
Vi har exchange-server på företaget som funkar bra med alla andra telefoner och jag har precis uppdaterat min iphone 2G till 2.1 software.
Otroligt tacksam för svar!
Tack för tips. Hade samma problem med Comhem SMTP server. Aktiverade båda mailout.comhem.se
port 25 och mailout.telia.com port 465 i iPhone och det funkar nu! (fast inte testat vem skickade posten - Comhem eller Telia! Autentisering: lösenord; SSL: avstängd
Tack för tips. Hade samma problem med Comhem SMTP server. Aktiverade båda mailout.comhem.se
port 25 och mailout.telia.com port 465 i iPhone och det funkar nu! (fast inte testat vem skickade posten - Comhem eller Telia! Autentisering: lösenord; SSL: avstängd
Borde vara ComHem. Telia port 465 borde inte funka utan SSL.