Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mäta och jämföra WiFi-hastigheter

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur kan man på ett rättvist sätt mäta hur snabbt iPhonen tar emot data via WiFi (använder en AirPort Express)?

Efter att ha testat på min MacBook kommer jag fram till följande:

SpeedTest.net:
9814 kbit/s upp
8688 kbit/s ner

TDC (http://hastighedstest.tdc.dk/):
9806 kbit/s upp
9041 kbit/s ner

Men eftersom dessa två sidor är Flash-baserade kan jag inte testa dom på iPhonen. Hittade också sidan iPhone speedtest, men där kommer jag aldrig upp i maxhastigheter med datorn heller så den blir dålig att jämföra med.

Laddade ner programmet iNetwork Test till iPhonen, och efter åtta tester får jag hastigheter mellan 30-170 KB/s (vilket väl betyder 240-1360 kbit/s?)... alltså långt ifrån hastigheterna ovan. Nu vet jag inte hur pålitlig deras tjänst är, när jag testar deras webb-version (Mobile Network Speed Testing Solutions | iNetwork Test) kommer jag upp i ca 600-700 KB/s med datorn.

Förra helgen märkte jag också att iPhonen hade svårt att hitta en NetGear-router (hoppade över till 3G hela tiden), fast jag befann mig bara några meter ifrån. Bara 2 av 3 bars var ifyllda. Datorn hade inga problem alls.

Vad ska man förvänta sig för hastigheter av en iPhone och har den mycket sämre mottagning än en MacBook?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-19 17:48

Jo jag har kikat lite där och självklart så ska man ju inte förvänta sig samma hastigheter i Safari på iPhonen som på datorn, men det gäller ju tiden det tar att ladda och rendera sidan. Överföringshastigheten borde väl ändå kunna bli den samma? Samt att iPhonen har svårt att hitta ett trådlöst nätverk två meter från routern låter inte heller helt ok enligt mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-19 23:18

YouTube - Instinct vs iPhone 3G - Web and Speed Test

353 KB fick jag på min brors iphone 3G.
3.2 mbits / 8 bit = 0.4 MB = 409.6 KB

Iphone når nästan upp till de maximalt teoretiska 3.2 mbit/s. 14 % långsammare dock

Att jämföras med de 200 KB med min w890 men då hade jag å andra sidan bara en stapel i täckning.

Senast redigerat 2008-07-19 23:29

Jag blir inte riktigt klok på hastigheterna...

Har kört ett gäng gånger på iPhone speedtest

Med 3G fick jag mellan 332-602 kbit/s. Nu testade jag igen och kom upp i lite högre hastigheter:

738 kbit/s
1164 kbit/s
1241 kbit/s
1225 kbit/s

Bättre, men långt ifrån maxhastighet.

Men det som stör mig mest är ju som sagt WiFi-hastigheten! Samma test med det trådlösa nätverket:

2623 kbit/s
2473 kbit/s
1616 kbit/s
2424 kbit/s

Samma test med datorn:

6150 kbit/s
6763 kbit/s
3245 kbit/s
4074 kbit/s

En jäkla skillnad...

Efter att ha googlat lite ser jag att det är fler som tycks uppleva samma sak. Deras iPhone 2G funkar fint över WiFi, men dom nya 3G är väldigt långsamma... Hoppas det inte är något hårdvarufel utan nåt som kan fixas till med en uppdatering...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-20 01:05
Ursprungligen av supertoom:

Jag blir inte riktigt klok på hastigheterna...

Har kört ett gäng gånger på iPhone speedtest

Med 3G fick jag mellan 332-602 kbit/s. Nu testade jag igen och kom upp i lite högre hastigheter:

738 kbit/s
1164 kbit/s
1241 kbit/s
1225 kbit/s

Bättre, men långt ifrån maxhastighet.

Dessa är riktigt kassa hastigheter 1225/8 är ju bara 153 KB. 3 gånger snabbare än EDGE dock.

1
Bevaka tråden