Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om 1 timme köper jag min första systemkamera! Tips?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-22 10:26

Hejsan!

Nu om ungefär 1 timme kommer jag stå i affären och betala min liv första systemkamera!
Det kommer bli en Nikon D60 18-55 VR.

Jag kan inte alls mycket inom foto, men jag vill såklart lära mig!

Vad är era första tips? Hur börjar man bli bättre på att fotografera?
Enkla grundinställningar man kan göra så att bildenrna blir bättre?

Gärna nikon användare så man förstår språket sedan när man tittar i menyerna! Men självklart är alla tips välkomna!


Tack på förhand!

Tips...

Ta bilder, massa bilder, släng det som är dåligt hela tiden.

Du kanske är ute en halv dag och får 1-3 bra bilder....

Börja med att ställa kameran i P-läget (sikta tryck) - kanske de första timmarna...
Gå sedan äver till "A"-läget, kameran väljer tiden, du väljer bländaren.

Köp sedan så dyra glas du har råd med... sikta på de objektiv som har FASTA bländartal

ex 70-210/2,8 är betydligt bättre än 70-210/3,5-5,6

Tänk på att glasen har du med dig till nästa kamerahus (som du troligen kommer köpa om ett år eller så...)

Vidare tror jag du måste köpa objektiv med inbyggd motor - D60 saknar motor för att vrida Autofokusen i huset utan förlitar sig på motor i objektiven.

Detta gör att det blir dumt om du vill prova på att köpa begagnade objektiv på t ex blocket/tradera etc för att "leka med"

Annars är väl D60 en bra kamera, den exponerar fint enligt de artiklar jag läst.

Som ovanstående redan skrivit. Ta massor av bilder. Lägg så mycket pengar du har råd med på bra optik.

Öva, öva och åter öva.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-22 10:47

Ok Tack så jätte mycket hitills! Men jag vill ha mer!

sedan så klart.. Mer frågor:
Vad gör kameran själv när jag ställer den n tex P läge?alt A läger?
Jag ´väljer bländaren? Vad menas med det?

Jag vet jag låter riktigt korkad! Men jag lär mig fort!:-)

Läs lite manual....

Det finns en bok som brukar ligga på 150:- Pp ICA Maxi och liknande, typ "Digitalfoto för nybörjare".

Skaffa en sådan, där har du "dassläsning" en hel vecka.

Efter DET vet du lite mer om VAD du skall fråga.

I Dagsläget blir det tusen frågor och vi kommer bara röra till det för dig.

Så, ladda batteriet, sätt i minneskortet. Ut och plåta. Gör fel, gör rätt, ha kul.

Glöm inte linsskyddet bara

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-22 10:55

Bockar och bugar ännu mer!
Kommer försöka lägga in lite bilder här senare idag..!
För skoj skull! det skall bli riktigt roligt!

Tips: Skaffa ett konto på Welcome to Flickr - Photo Sharing (gratis)

Du kan ladda upp 200 bilder i tre olika "sets" utan att behöva bli Pro-användare (betala)...

Sedan kan du joina tråden "Vi som har flickR-konto" där vi skryter ohämmat om våra alster.

Här är t ex mina bilder Flickr: Goflorp's Photostream

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-22 11:06

Ja det har jag faktiskt tänkt att göra, dock visste jag inte att det kostade!
Så man kan max ha 200 bilder?

Uplagda som gratisnisse ja. Som betalande får du hundratals mer. Men man lägger ju inte ut alla sin bilder på nätet. 200 bilder, det kommer jag ju hem med på en eftermiddag. Men kanske 2 av dessa hamnar på flickR.

Tips på vad du skall läsa först i manualen:
Vad är bländartal?
Vad är slutartid?
Vad är ISO?
Vad är vitbalans?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-22 15:58
Ursprungligen av BeachMagnus:

Tips på vad du skall läsa först i manualen:
Vad är bländartal?
Vad är slutartid?
Vad är ISO?
Vad är vitbalans?

PRECIS!!! läs manualen...
Desutom finns det sen en mindre snabbmanual som du kan ha i bakfickan...
desutom ingår det säkert en CD med massa input..

Börja med att ställa in kameran på svenska ,, Auto vitbalans typ 200 iso nu ifint
sol ljus...

Ps; trevlig kamera föresten köpte du kittet och fick en SB-400 med ???

exakt, och att man skall förstå hur de tre hänger ihop (tid, bländare, ISO).
Det är viktigt.

Utan rätt tid, suddiga bilder eller svarta eller för ljusa.
Utan rätt Iso, korniga bilder. För mörka.
Utan rätt bländare, skärpeområden helt åt pipan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-22 16:11

Välkommen till "klubben".

Så, hur känns det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-22 16:15

Mitt tips blir det samma som många andra har givit. Läs på! (Det finns inga genvägar.) Men glöm för guds skull glöm inte heller bort att ha roligt. Annars kommer det du läser försvinna bort lika fort som du tar in det.

Andra tips som jag kan ge dig är att försöka lära dig lite om bildkomposition och att lära dig att "se". Sånt behöver man iof inte en systemkamera för, men det är nödvändigt för att det ska bli bra bilder.

  • Medlem
  • 2008-07-22 16:35

Mitt tips är inte att du ska ta en massa bilder (för det lär du göra ändå) utan att du ska kasta en massa bilder. Våga rata bilder du inte är nöjd med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-22 16:52

När jag börja så läste jag in en del först på Fotosidan.se:s fotoskola. Se artiklarna "Fototeknik 1-7". Manualen förklarar också en del av det grundläggande. Sedan blev det en del sitta med kameran och manualen och testa inställningar och bekanta sig med var allt sitter etc. Sedan blev det praktiska övningar med kameran, med olika inställningar och motiv. Ställde parallellt massor med frågor gällande handhavandet, tips på tillbehör osv här i forumet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-24 17:18

Tack så jätte mycket med alla tips!

Jag har hittils på två dagar kanske knäppt 800 bilder! Går ju så jävla fort när man väl börjat!

Jag har dock ett problem fortfarande bara, jag fick ingen manual på svenska! haha, jag fick på finska, de skulle skicka den svenska hem till mej när den hade kommit. Så jag får fortfarande försöka luska ut lite själv!

Ja, jag köpte kameran d60 18-55 VR + SB400! till den som frågade..:-)

Någon som köpt liknande? som vet ungefär hur lång tid det tog innan blixten kom? Skickade in papprerna samma dag?

Jag läser här hela tiden, så kommer ni på mer bra grejor så tar jag gärna emot!

Skall skapa en flickir konto nu och se om man kan lägga upp en bild eller två.. Blev dock mest bilder på Tjejen, hon älskar min nya kamera! haha!

" Jag blir så himla snygg på bilderna " säger hon. Än så länge är det nog sant att det är kameran som gör det.. haha!

Tack igen!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-24 18:47
Ursprungligen av themys:

Jag har dock ett problem fortfarande bara, jag fick ingen manual på svenska! haha, jag fick på finska, de skulle skicka den svenska hem till mej när den hade kommit. Så jag får fortfarande försöka luska ut lite själv!

Du kan ladda ner svensk manual som PDF så länge medan du väntar på den tryckta boken via Nikons hemsida.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-24 19:01
Ursprungligen av Reisan:

Du kan ladda ner svensk manual som PDF så länge medan du väntar på den tryckta boken via Nikons hemsida.

Tack!

MItt tips, släng inte bilderna förän efter ett tag. Jag brukar spara det mesta ett par veckor.
Jag brukar ha en bild i huvudet av hur fotografierna skall se och i början kastade jag allt som inte stämde.
Förvånande hur bilder man tyckte var mindre blev bättre när man så att säga har på sig andra glasögon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-24 18:13

OK, jag tror nu att jag har kommit en bit in på Flickr!

Försöker här nedanför länka till min fotoström!

mr.barno´s PhotoStream

Tyck gärna till!

Som sagt, dessa är bilder från de två första dagarna!

Alla som köper en Nikon systemkamera får ju dessutom gå en gratis kurs i fotografering. Nikon Basic School kallar de det. Skall tydligen vara ganska bra att gå på.

MVH

Johan

Jag har också köpt D60 med kittat med VR-objektiv. Hade en Ixus 55 tidigare och skillnaden är enorm. Det är väldigt enkelt att ta bra bilder, kan rekomendera att kolla manualen som följer med. Jag beställde blixten (skickade in kvittot digitalt) den 10:onde och har inte hört något än. den enda nackdelen är väl att det krävs en hel del tid för att bli bättre fotograf, ska beställa litteratur och läsa på

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-25 01:09
Ursprungligen av gsandlund:

Jag har också köpt D60 med kittat med VR-objektiv. Hade en Ixus 55 tidigare och skillnaden är enorm. Det är väldigt enkelt att ta bra bilder, kan rekomendera att kolla manualen som följer med. Jag beställde blixten (skickade in kvittot digitalt) den 10:onde och har inte hört något än. den enda nackdelen är väl att det krävs en hel del tid för att bli bättre fotograf, ska beställa litteratur och läsa på

Ha, läckert!
Jag hade, eller har fortfarande Canon Ixus 85, som jag använder när jag inte får med mig den stora riktiga kameran!
är du nöjd med din?
Ok, men då kan det nog ta ett tag för dem och skicka ut blixten! Jag som hade hoppats man kunde få den i nästa vecka, kanske inte skall hoppas så mycket mer på det!

Ok men vad är det för böcker du beställer? Haru vart på Dschool?

Jag har inte varit på D-school jag bor i Oslo och har därför inte riktigt möjlighet att klämma in kursen i min agenda. Det ingår även tre rengöringar av kamerahuset vid köp av Nikon detta under tre år. Har tagit en hel del kort mest på A-läget, här kommer ett kort från Stockholm, kortet är direkt från minneskortet altså inte efterbehandlat.

1
Bevaka tråden