Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kartor i filemaker

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej finns det någon onlinekartdatabas(helst gratis) där man på ett snyggt sätt kan integrera/generera en karta med den inbyggda webbvisaren i FM PRO 9

Jag vill undvika att få med tex. Hitta.se alla banners och skit som gör att kartan tar upp en hel skärm. Jag skulle bara vilja få upp en tom sida med en karta i ett fördefinierat antal pixlar.

Alt är det nån som vet en bra URL som gör detta för Hitta.se eller Eniro? Borde ju rimligtvis vara spärrat eftersom dom vill att man ska se reklamen och varumärket.

Viktigt att tillägga är att kartan naturligtvis ska genereras on the fly beroende på vilka parametrar(kunddata) som skickas till databasen från Filemaker

Uj det var en del att läsa på i Googles API, jag fattade inte hur man får google att generera en kartbild utifrån adresser, jag fick det dock att fungera med geokoder. Mao jag orkade inte läsa mer dokumentation ;D.
Jag gör ett nytt försök när det får högre prio
EOF
Tack för hjälpen i rätt riktning dock!

Ok, här är en lite bättre länk:
Services - Google Maps API - Google Code

Där står hur du konstruerar en URL som du kan använda i FileMakers webbvisare, den består ungefär av adressen till Google + ett par parametrar + en Google API Key.

Min ser ut så här (jag har ändrat lite tecken i min API Key, så du måste skaffa en egen).
http://maps.google.com/maps/geo?q=Montebellogatan+5,+Stockholm,+Sverige&output=csv&key=ABQIAABCFGAoOTXJ7MS-SCioPIvvi-ZBRyhFChQ0wXpnhvlpKEWvYMxLxTM63a6ff44mXuR9TmJXBYbNvSg

Tillbaka får du lite nufforr som ser ut så här: 200,8,59.325627,18.008722

Sedan använder du vissa av dessa nuffror i en URL till en tjänst på internet som ägs av Boulder, på det här viset:

http://boulter.com/gps/?c=59.325627 18.008722

Så får du tillbaka en karta, om du alltså använder denna URL i en webbvisare.

På samma sida som i första länken ser du liknade exempel med Javascript, iFrame osv, men då jag var på jakt efter att knacka ihop ett litet exempel lite fort, så kollade jag inte upp hur man gör det mera direkt i FM. Vilket skall gå.

Jag har alltså två webbvisare och ett litet manus som flyttar data från en webbläsare till ett fält vilket gör att en grej beräknas och därmed får nästas webläsare rätt info och vips blir det en karta.

Kolla i bilden!

Senast redigerat 2008-08-01 09:11

I detta inlägg visas hur man kan använda sig av Javascript och HTML-kod mm i en webbvisare:

99.se - Visa inlägg - Få FileMaker Pro att hämta GPS-koordinater för gatuadresser (för iPhone 3G?)

Det är biten i pusslet som behövs för att få webbvisaren att visa en Google Map direkt. Tror jag.

1
Bevaka tråden