Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenhet av iMic?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa Griffins iMic för att på så vis kunna digitalisera mina vinylplattor. Som i slutänden skall landa på vanliga audio-cd-plattor, alltså inte i MP3-format. Är den så idiotsäker som den framstår på Griffins hemsida?

Jag kör OS X och har ingen aning om lämplig ljudprogramvara, förslag? Finns det någon free/shareware-variant som "klarar biffen"?

Tänkte köpa iMicen via Griffins egen hemsida då den kostar $35 (ca 270 spänn + frakt) istället för 495 spänn + moms + frakt hos inWarehose. Klokt eller oklokt?!

Tar tacksamt emot alla synpunkter, förslag och idéer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 12:47

Kag använder iMic, och tycker den är helt ok för sitt pris. Fungerar som den ljudingång som saknas på vissa macar.

Sök på imic, det finns hur mycket som helst skrivet om den här på 99mac.:)

Vad gäller råd om hur man skall köpa, har jag dessvärre inga.

Vänligen, Ylan

Tack Ylan för ditt inlägg, min iMic landade i brevlådan häromdagen. Tog 3 dagar från det att jag beställde den från Griffin direkt. Trots ohyggligt dyr frakt via FedEx så blev det billigare än att beställa den från någon återförsäljare i Sverige.

Har inte hunnit testa den än, men jag kände att utan en mickingång så är min Mac handikappad/ej fulländad (vad fan tänkte de på Apple egentligen?!). Tänkte börja testa den med Griffins egen mjukvara. Eller har du något bättre förslag?

Mvh / Roger

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 20:44

Jag har själv inte testat Griffins mjukvarar, så testa på. Det enda som spelar roll är ju dina öron, och jag tror att iMic räcker helt ok för att digitalisera vinylskivor.

Min erfarenhet av iMic är att den låter betydligt bättre med linenivå in. Så kör gärna skivspelaren genom din stärkare, och line in i iMicen. Annars finns det särskilda förstärkare för pick up-signal.

Vänligen, Ylan

Jämfört med iMic så tycker jag det verkar som att man får mer för pengarna med Soundblaster MP3+.
Kostar runt 500 inkl. moms.
Då får du både analoga (RCA - line) och digitala (SPDIF, Optisk) in- och utgångar.
http://www.soundblaster.com/products/MP3+/

Nu har jag dock inte testat den, men enligt anvädarrapporter till
Macintouch.com så skall den fungera bra.
De skriver att Creative inte ger "stöd" för Mac OS X och Soundblaster MP3+, men att Apple lagt till stöd för den från OS X 10.2.3 och uppåt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 21:16

Spännande,

sitter "dessvärre" med en powerbook:cool:, men har man stärkare med optisk ut och in är det ju definitivt intressant för den med kortplatser.

Vet inte hur ljudet är, men det är ju förmodligen inte sämre än iMic.

Vänligen, Ylan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ylan
Spännande,

sitter "dessvärre" med en powerbook:cool:, men har man stärkare med optisk ut och in är det ju definitivt intressant för den med kortplatser.

Du ansluter den via USB.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 23:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Du ansluter den via USB.

Aha, jag trodde det var ett kort. Man lär sig något nytt varje dag:D

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-06-27 01:22

Mina åsikter om iMic är väl att den duger till viss ljudinspelningen men den funkar varken i Peak VST eller Cubase. Det blir bara digitalt Q"&%(Q&/¤Q av den.

1
Bevaka tråden