- Zaphod
- Medlem ●
- International user
- 2001-08-05 18:04
Jag tyckte att tråden "Svenska Apple, ett trött företag höll på att dö" så jag fortsätter tråden här och skriver det som diskussionen ledde till: (Det blir mycket)
Vad säger ni, dax för ett välformulerat mail med namnunderskrifter till Steve?
God ide, protest från 524 svenska Mac Gurus !! Jag är ganska pissed off på Apple själv, dom svarar inte på mina mail.
Om man söker på Steve Jobs i Sherlock så får man fram [email protected] och [email protected], men den som retar mej mest just nu är;
(Steve Jobs) [email protected]
(köpte en G4/733 för 34 000 för en månad sen..).
Håller med.
Någon som kan sätta upp en petition site. Vi vill ha:
1) SVENSK Support. En Svensk Mac ska servas i SVERIGE av SVENSKA servicetekniker
2) En marknadsansvarig som tar kunderna på allvar.
3) Mer reklam i svenska medier
4) AppleStore på Kungsgatan
Har för mig att Steve har [email protected]...
5) Ta Sverige på ALLVAR i prioriterings listan.
6) Dygnet runt support?
7) Satsa på dom stora svenska företagen när det gäller personal köp, det verkar komma en ny våg snart... En 10.000:- iMac på 700 MHz skulle inte vara fel för en normal knegare..
Apple har nog aldrig annonserat så mycket som de gjort de senaste året tror jag. Men det är nog mest i branschtidningar typ Resumé, Vision, Cap & Design etc Jag tycker att de bränner helsidor rätt fett!
Har ibland undrat hur de har råd att köra så mycket svensk reklam!?
Det är ju inte proffsen som behöver bli uppmärksammade! Hur många normala knegare tror du sitter och diggar cap & design om dagarna? TV4 TV3 Kanal 5 alla dom större kanalerna, det är DÄR man ska göra reklam! Även Expressen och Aftonbladet är attrakriva platser, inte branchtidningar! Det är den breda massan som behöver bli medveten, det är därifrån dom stora pengarna kommer ifrån!
Zaphod! Du satte fingret på den ömma punkten; det är definitivt INTE proffsen som behöver få reklamen under sina ögon - de hittar vad de söker ändå! Apples problem med liten marknadsandel är relaterat till sin envisa "nischning". Å ena sidan skryter man med sin användarvänlighet och datorrevolutionerande lösningar för folket - å andra sidan är man marknadsorienterad nästan enbart åt det professionella hållet och skrämmer bort lika många som man lockar.
1. Bättre och utökad service åt ALLA användare.
(varför inte erbjuda en "installationstjänst" för nybörjare t.ex. á la "Thorn"-modell ?!?
2. Jobba hårt på att öka marknadsandelarna innom skolväsendet.
3. Öka tillgängligheten för både privatpersoner (Applebutik på Kungsgatan - Javisst! Och 30 ställen till i Sverige!!!) och för företag (erbjud GENERÖSA personalerbjudanden med bra support och vettiga skräddarsydda lösningar).
4. Bra teknisk apparatur skall alltid gå att hyra /leasa förmånligt då andrahandsvärdet sjunker så snabbt. Idag kan du hyra det mesta i teknikväg; mobiltelefoner,stereo,TV och datorer (UTOM APPLE! - Nej, MacRents priser gör ingen glad) för rimligt låga månadskostnader.
5. ..och se, för böveln, till att programutbudet alltid är generöst representerat med brett urval av de vanligaste programmen (med tillhörande litteratur!). Ge datorbutikerna många lockande "morötter" att nappa på för att sälja mer Mac-produkter.
...å ju mer jag tänker på det så ligger också stora delar av problemet för Apple att det är så toppstyrt som företag. Vart tog t.ex. alla dessa kloner vägen som man lyckades sjösätta för några år sedan. Första gången jag hörde talas om att andra än Apple själva kunde tillverka "Mac-datorer" så trodde jag att man äntligen skaffat ett skarpt vapen i kampen om PC-kunderna... Vad hände?!?
Nåväl, idén om ett brev till Apple är klockrent!
Så: vem skriver ?
1) Swedish support. A Swedish Mac shall be served/repaired by Swedish service pepole.
2) A market director that takes the customers serius.
3) More comercial in Swedish medias. Not with the Pro´s as a target but the big mass.
4) A Swedish AppleStore at "Kungsgatan"
5) The "Priority list" shall be taken serius.
7) Start offering good computer packages for the big Swedish companies FAST, a new wave of personell computer is to be expected soon.
8) Better support service for ALL users, offer simple install courses for the begginers IN THE STORE, not online.
9) Do not spend any more money on advertising in Pro medias such as "Cap & Design". They are already aware of Mac and if the Mac plattform is a usefull choise for them they will use Mac. Start advertising in the big TV medias and NewsPapers such as TV4, TV3, Chanel 5 and papers such as Expressen and Aftonbladet.
10) Work hard on improving the market share in schools, not only in the US but also in Sweden.
11) Increase the availibility for private persons by opening AppleStores in Sweden and also put in more effords in educating the retailers!
12) There shall be possible to RENT /lease Apple computers and other products from Apple. And this to a RESONABLE price.
Jag har bara översatt och det finns troligen många stav fel, bara kopiera och rätta dom fel ni hittar, samt lägg gärna till allt ni kommer på som handlar om SVERIGE
Hoppas ni fortsätter skriva här...
Kanske kan göra någon skillnad?