Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska Apple, Skärp er!

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-05 18:04

Jag tyckte att tråden "Svenska Apple, ett trött företag höll på att dö" så jag fortsätter tråden här och skriver det som diskussionen ledde till: (Det blir mycket)

Citat:

Vad säger ni, dax för ett välformulerat mail med namnunderskrifter till Steve?

God ide, protest från 524 svenska Mac Gurus !! Jag är ganska pissed off på Apple själv, dom svarar inte på mina mail.

Om man söker på Steve Jobs i Sherlock så får man fram [email protected] och [email protected], men den som retar mej mest just nu är;
(Steve Jobs) [email protected]
(köpte en G4/733 för 34 000 för en månad sen..).

Håller med.
Någon som kan sätta upp en petition site. Vi vill ha:

1) SVENSK Support. En Svensk Mac ska servas i SVERIGE av SVENSKA servicetekniker
2) En marknadsansvarig som tar kunderna på allvar.
3) Mer reklam i svenska medier
4) AppleStore på Kungsgatan

Har för mig att Steve har [email protected]...

5) Ta Sverige på ALLVAR i prioriterings listan.
6) Dygnet runt support?

7) Satsa på dom stora svenska företagen när det gäller personal köp, det verkar komma en ny våg snart... En 10.000:- iMac på 700 MHz skulle inte vara fel för en normal knegare..

Apple har nog aldrig annonserat så mycket som de gjort de senaste året tror jag. Men det är nog mest i branschtidningar typ Resumé, Vision, Cap & Design etc Jag tycker att de bränner helsidor rätt fett!

Har ibland undrat hur de har råd att köra så mycket svensk reklam!?

Det är ju inte proffsen som behöver bli uppmärksammade! Hur många normala knegare tror du sitter och diggar cap & design om dagarna? TV4 TV3 Kanal 5 alla dom större kanalerna, det är DÄR man ska göra reklam! Även Expressen och Aftonbladet är attrakriva platser, inte branchtidningar! Det är den breda massan som behöver bli medveten, det är därifrån dom stora pengarna kommer ifrån!

Zaphod! Du satte fingret på den ömma punkten; det är definitivt INTE proffsen som behöver få reklamen under sina ögon - de hittar vad de söker ändå! Apples problem med liten marknadsandel är relaterat till sin envisa "nischning". Å ena sidan skryter man med sin användarvänlighet och datorrevolutionerande lösningar för folket - å andra sidan är man marknadsorienterad nästan enbart åt det professionella hållet och skrämmer bort lika många som man lockar.

1. Bättre och utökad service åt ALLA användare.
(varför inte erbjuda en "installationstjänst" för nybörjare t.ex. á la "Thorn"-modell ?!?
2. Jobba hårt på att öka marknadsandelarna innom skolväsendet.
3. Öka tillgängligheten för både privatpersoner (Applebutik på Kungsgatan - Javisst! Och 30 ställen till i Sverige!!!) och för företag (erbjud GENERÖSA personalerbjudanden med bra support och vettiga skräddarsydda lösningar).
4. Bra teknisk apparatur skall alltid gå att hyra /leasa förmånligt då andrahandsvärdet sjunker så snabbt. Idag kan du hyra det mesta i teknikväg; mobiltelefoner,stereo,TV och datorer (UTOM APPLE! - Nej, MacRents priser gör ingen glad) för rimligt låga månadskostnader.
5. ..och se, för böveln, till att programutbudet alltid är generöst representerat med brett urval av de vanligaste programmen (med tillhörande litteratur!). Ge datorbutikerna många lockande "morötter" att nappa på för att sälja mer Mac-produkter.

...å ju mer jag tänker på det så ligger också stora delar av problemet för Apple att det är så toppstyrt som företag. Vart tog t.ex. alla dessa kloner vägen som man lyckades sjösätta för några år sedan. Första gången jag hörde talas om att andra än Apple själva kunde tillverka "Mac-datorer" så trodde jag att man äntligen skaffat ett skarpt vapen i kampen om PC-kunderna... Vad hände?!?

Nåväl, idén om ett brev till Apple är klockrent!
Så: vem skriver ?

1) Swedish support. A Swedish Mac shall be served/repaired by Swedish service pepole.
2) A market director that takes the customers serius.
3) More comercial in Swedish medias. Not with the Pro´s as a target but the big mass.
4) A Swedish AppleStore at "Kungsgatan"
5) The "Priority list" shall be taken serius.
7) Start offering good computer packages for the big Swedish companies FAST, a new wave of personell computer is to be expected soon.
8) Better support service for ALL users, offer simple install courses for the begginers IN THE STORE, not online.
9) Do not spend any more money on advertising in Pro medias such as "Cap & Design". They are already aware of Mac and if the Mac plattform is a usefull choise for them they will use Mac. Start advertising in the big TV medias and NewsPapers such as TV4, TV3, Chanel 5 and papers such as Expressen and Aftonbladet.
10) Work hard on improving the market share in schools, not only in the US but also in Sweden.
11) Increase the availibility for private persons by opening AppleStores in Sweden and also put in more effords in educating the retailers!
12) There shall be possible to RENT /lease Apple computers and other products from Apple. And this to a RESONABLE price.

Jag har bara översatt och det finns troligen många stav fel, bara kopiera och rätta dom fel ni hittar, samt lägg gärna till allt ni kommer på som handlar om SVERIGE

Hoppas ni fortsätter skriva här...
Kanske kan göra någon skillnad?

Skicka med 99mac som avsändare? Det är över 500 registrerade medlemmar nu, de flesta väldigt viktiga för Apple (köper mycket).

Vi kan kanske dessutom luska fram en hos Apple som kan se till att brevet inte bara sorteras bort. Att skicka ett brev till Steve Jobs ger nog inte mycket.

• Medlem
  • International user
  • 2001-08-05 18:22

Bra ide, varför inte be MacNytt skriva något så kan vi ta med MacNytts användare också... Dom har nog run 1500 användare nu.

Jo att använda 99mac är verkligen en bra idé, senaste inlägget jag läste under Bärbara forumet så var det en kille som hade 20 TiPowerBooks på arbets platsen, en annan skulle köpa in några hundra ibooks

• Oregistrerad
  • 2001-08-06 11:40

Jag tycker att de pukter du presentat låter väldigt vettiga. En av de viktigaste saker som apple måste se till om de ska nå nya kunder är det finns macar som folk kan ta, känna och leka med. Så en apple store på strategiskt utvald plats i sthlm är ingen dum ide. Om kostnaden är förstor för att bygga en butik som i USA kanska man skulle kunna ha en light variant i sverige.

Fortsätt formulera på det där så att allt är klart, sen skriver då åtminstånde iMacsidan om det. Vi har i alla fall 400 besökare om dagen. Det är en liten start i alla fall

//Daniel

Ide´n är god. Här nÅgra funderingar.

- Det är viktigt att listan inte låter som ett kravbrev till Skolministern från klass 2B vid puttefnuttskolan i Lamträsk.

- Brevet måste skrivas mycket mer formellt. Motiveringar och tydligare förklaringar är A & O.
Vad tror ni Steve och styrelsen säger när de läser "An Apple Store on Kungsgatan". Förmodligen bara "What the f-ck is Kungsgatan?" och sedan landar brevet precis där var vi inte vill att det ska landa.

- A Market Director that takes the customers serious. Det gör han säkert redan. Problemet är nog snarare att hans händer är bakbundna från Cupertino.

- Reklampunkten är klockren! Proffsen vet redan var de hittar sina nya Macar. Reklamen måste in i allt från kvällstidningar, Mitt hem och min trädgård, Veckorevyn, Se&Hör, till Teknikens Värld, Sportfiskaren, Men´s Health, Lantbruksnytt, veckans affärer, Månadsjournalen och Akvariefiskar i färg. Apple borde också sponsra sportevemang och tv-galor. Vad vore häftigare än "Friidrotts-vm presenterades av Apple, Bang & Olufsen samt Lätta"!

- Utbildningssektorn måste angripas aggressivare. Min mor är studierektor och min far är skolexpert för sveriges största arkitektkontor så jag vet vad för nötter det sitter i utbildningsgrupperna i kommunerna runt om i landet. Framför allt IT-cheferna har inte en susning. På dem bara!

- Problemet med personalköp är inte att Apple bryr sig för lite. Det är snarare så att de inte släpps in av företagen och framför allt (än en gång) IT-cheferna när de tar in anbud från Datortillverkarna.
Jag jobbade tidigare på Saab i Linköping (över 8000 anställda). Där hade vi en blandad miljö med unix-arbetsstationer och Macar. När det var dags för utbte av datorparken plus införande av hemdatorer stängdes Apple-återförsäljaren ute av den nye IT-chefen med motiveringen "Det kommer aldrig in en Mac här på Saab igen. Och så slutade det samarbetet och Apple förlorade 4000 potentiella kunder (så många beställde hemdator i första vändan).

- Att få med 99mac.com, Macnytt, iMacsidan och kanske t o m Macsverige ger en bra tyngd i brevet. Då märks det att vi menar allvar.

Jag skulle kunna fortsätta i all evighet men jag litar på er engagerade själar och tror att ni gör det bästa av situationen. Tyvärr är jag ensam här nere i Tyskland så era framgångar kommer inte att förändra något för mig. Men om ni lyckas ska jag göra samma sak här.

[ 06-08-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

• Medlem
  • International user
  • 2001-08-06 20:36

Jag skulle gärna vilja formulera mig bättre fast jag är bara 15 bast
Någon som vill ta på sig ansvaret?

Marcus har fina synpunkter i inlägget ovan!
Jag tycker att det är viktigt att ta sig en funderare vad man vill åstadkomma. Vill man att Apple skall ha bättre service, bättre/annorlunda produkter, prioritera Sverige mer, etc.
Att berätta för Apple hur de skall marknadsföra sig, var de skall sälja, etc. är kanske aningen naivit. Jag tror inte de tar dessa påpekanden på allvar. I alla fall inte om de kommer från tonåringar och vanliga svenssons. Apple är säker fullt kapabla att utvärdera sina försäljningskanaler och marknadsföringsåtgärder. Det finns alltid en större bild än den vi ser eller vill se.
Man skall också tänka sig för vad man vill åstadkomma i Sverige. Finns det någon anledning att skriva till USA eller Paris innan man försökt prata med Apple Sverige.
Ett väl formulerat brev med många klagomål etc. kan slå hårt mot personalen i Sverige. Kanske oförtjänt...

Det skadar inte i alla fall att tänka efter och man skall definitivt inte skriva i affekt.

Det var många etc. men jag orkade inte formulera mig...
/Ursäkta

Rätt väg att vandra är förmodligen genom Apple Sverige och låta den personen föra vidare brevet och synpunkterna.

Att skicka ett brev till Apples HQ ger inte mycket, nej.

Att visa på förståelse för de problem som Apple Sverige har är också något som bör finnas med i ett sådant brev. Om ni är med på vad jag menar.

Jag undrar också om det inte är bäst att även skicka ett "riktigt" brev...kanske först och främst göra det. Där kan man ange mailadress som de kan svara till, då jag tror att de hellre skickar mail tillbaka än ett vanligt brev.

Att skicka till Apple Sverige först och främst ser jag som en självklarhet då de i Cupertino knappast skulle ens öppna ett brev från oss.

• Oregistrerad
  • 2001-08-07 15:03

Visst är det bra att man skickar ett brev till svenska apple men det beror på vilket syfte som man har. Är syftet att försöka tala om att svenska apple är skit inte svarar på mail, telefon och dyl. så kanske inte det är ditt man ska vända sig.
Hur som helst så bör vi försöka att formulera ett syfte med detta brev för det är en bra utgångspunk för vad som ska få komma med i brevet och vart det ska skickas.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-07 22:25

Rent företagsstrategiskt-logiskt så tror jag att en "proteststorm" mot enbart svenska Apple är dödfödd då kritiken främst riktar sig mot dom själva; de har ingenting att vinna på att "rapportera vidare" om problemen i Sverige till USA. Kom ihåg att Apple är ett amerikanskt företag , vilket innebär att de svenska cheferna har RAPPORT ANSVAR gentemot sina amerikanska kollegor - allt som händer här hemma på marknaden måste rapporteras till hemlandert, varvid de fattar beslut om ev. motåtgärder...så fungerar Disney,CocaCola,McDonalds,IBM, och Chrysler här i Sverige. Man ser Europa som en "spelplan" där det gäller att få pjäserna att dansa efter deras egen pipa. Eventuella särbehov eller lokala "egenheter" ses med skepsis av varje garvad amerikansk marknadsförare! Så; det enda gemensamma språket vi har med Apple är det rent ekonomiska - de vill, till tjyvene å sist, se stigande försäljningssiffror även för Sverige och då måste vi ge dom argumenten för detta !!!
Jag har sett många exempel på bra lösningar och idéer här på 99mac - vi samlar våra argument och, i egenskap av professionella användare (yrkestitlar väger alltid tyngre än ev. Mac-fan-åsiker) och vidarbefodrar dessa till ALLA nivåer inom Apple-koncernen i USA (OBS! En "bilaga" bör gå till svenska Apple "just for information"). Vi som skickar den bör skriva under med namn och yrkestitel/status. Kan vi få ihop en 1000-5000 namn i Sverige så är det tillräckligt många för att de skall reagera. Vi är strax över 500 här på 99Mac och med lite "lobbying" på andra sajter så kan vi nog skarapa ihop fler ändå! Komigen!!!

• Oregistrerad
  • 2001-08-08 01:32

Har ni sett nya Ikea-katalogen? Det är gott om iMac där som vanligt, men vad som stör mig är att reklambyrån fått friare händer än vanligt och skrivit rejält kontroversiella texter i katalogen, i stil med "datorn är bara ett bihang, köket är viktigast", klantigt av Apple att inte stoppa den formen av misskreditering innan katalogen gick ut i tryck. Jag tvivlar på att svenska folket gillar Macar mer bara för att de syns i folkliga Ikea-katalogen. Tror snarare många retar sig på att det är löjligt mycket macar där, när det inte är så i verkligheten. Även om macarna är snygga. Det är en slags "stockholmsmentalitet", som jag inte tror går hem ute i landsortsdjungeln. Macarna är dyra och vanligt folk har inte råd att köpa dem. Tyvärr. Själv köper jag Macar som en galning och jag är inte rik, jag är bara beroende av riktigt balla och bra datorer. Men förstagångsköpare väljer det som är billigast och "bäst" för dem. Det blir inte många Macar sålda där. Saknas säljare som kan berätta VARFÖR man ska köpa Mac. Frågar du på OnOff eller ngt sådant så säger de väl snarast "jag kan inte så mycket om Mac, det är inte min bag". Om de är ärliga. Annars säger de väl helt enkelt att "PC är ett bättre köp". Det råkade min stackars farbror ut för och åkte dit på att köpa en PC igen. Han hade sneglat på iMac men säljaren rekommenderade PCn. Ska det vara så?

• Oregistrerad
  • 2001-08-08 01:36

Jag skrev ett kritiskt brev om Apple Sverige till [email protected] med påföljden att Apple i Kista kallade mig till intervju och tyckte jag verkade vettig. Se´n när de skulle erbjuda mig ett jobb så hade de inga pengar och fick be om ursäkt. Det här var 1997. Tyckte det var skamligt. Apple Sverige har ingen marknadskraft eller kraft över huvud taget, lägg ner skiten. Det räcker med en e-handel som är bra + ett bra distributörsnät.

• Medlem
  • International user
  • 2001-08-11 17:49

F*N, jag var borta i två dagar och diskussionen dog direkt.... Jag håller med om att skicka ett brev till Apple USA inte gör någon skillnad men låt inte idén dö. Kan ingen bara sätta sig ner i en timme eller så och skriva ett brev till Apple sverige och kanske även USA?
Kom igen!

Jag kan inget annat än hålla med. Jag är själv ingen Mac-användare, ännu !!!
Men har allvarligt funderat på att söka asyl i det Appelska lägret och köpa en ibook efter många år i Wintel träsket :=)
Men som dom flesta datorköpare så vill jag se den innan jag lägger ut 21000:-, som vanlig arbetare så är det ju en ansenlig summa. Men efter att ha ägnat en helg i Malmö utan att hitta något så har jag givit upp. En säljare kom med argumentet att ”Vi tar inte hem sådant som vi inte vet att vi säljer”. Å detta var ändå en av de som Apple har listat som sina återförsäljare. Ska de va så !!!
Nu är jag inte utbildad marknadsförare men jag tror nog att om man inte tar hem något så lär det heller aldrig sälja, men jag kan ju ha fel. Så lite mer krav på återförsäljarna skulle väl inte skada. En och annan iMac hittade jag men inget annat. Så nu vet jag inte om jag skall köpa en på vinst eller förlust eller köpa en Wintel maskin.

Hälsningar ChristerC

ChristerC,
För din egen skulle så tycker jag nog att du skall försöka få se en iBook och känna på den.
Jag har haft en hemma hela sommaren som mina barn har använt och det är en fantastiskt läcker maskin.
Alla, t.o.m. PC-användare, som sett den har tyckt att den är fin.
Förutom att den är grymt läcker så är det också en mycket potent maskin som har nästan allt.

• Medlem
  • International user
  • 2001-08-13 22:45

Jag vet inte redigt om det finns något den inte klarar...

Vilken återförsäljare i Malmö vägrade visa den nya iBooken? Jag har visserligen inte letat iBook, men de jag varit hos (Kullander & Kullander och Technimac - som finns kvar idag) har varit flitiga med att visa nya produkter från Apple.

Siba/OnOff är ju inget vidare, Siba kan ju inte ens stava till "Macintosh", det blir "Macintos". Jag har visserligen rättat dem, men det har inte hjälpt.

Annars rekommenderar jag Office Line i Köpenhamn som är en mycket bra Apple-återförsäljare.

• Oregistrerad
  • 2001-08-18 16:33

Mats: Var i köpenhamn ligger den, för jag har varit runder i köpenhamn, helsingör, hbg, malmö, lund, löddeköpinge(centersyd) under sommaren. Inte för att kolla på macar men så klart letar man lite också efter dem när man ändån är ute och jag har bara hittat tre ställen som säljer mac, vilket var två siba med gamla imacar (inga ibooks). och en i helsingör som hade äldre modeller av en g4´a en imac, och någon mer som jag inte minns, så jag vill också se nya iBooken nu.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Zaphod:
Bra ide, varför inte be MacNytt skriva något så kan vi ta med MacNytts användare också... Dom har nog run 1500 användare nu.

Jo att använda 99mac är verkligen en bra idé, senaste inlägget jag läste under Bärbara forumet så var det en kille som hade 20 TiPowerBooks på arbets platsen, en annan skulle köpa in några hundra ibooks

MacNytt har 2461 användare *nu*.

Office Line ligger på Åboulevard 15, 1960 Fredriksberg C i Köpenhamn. För att ta sig dit går man från Rådhuspladsen längs HC Andersens Boulevard (i motsatt riktning som Amager) och fortsätter tills man kommer till vägbron (som vägen går över). Där fortsätter man rakt fram tills man når en grenkorsning. Till vänster ser man Forum (idrottshallen i CPH, där det även brukar hållas julmarknad). Vid den korsningen fortsätter man där vägen viker av mot höger (alltså inte mot Forum). Då är man på Åboulevard. Efter en kort sträcka ser man Apples logga och har kommit rätt. (En karta kan vara ett hjälpmedel).

Office Line är flitiga med att ha nya Mac-modeller utställda (som man får testa). De har också ett stort sortiment med mjukvara och tillbehör, samt kompetent personal. Mina erfarenheter därifrån har alltid varit goda och de har också en gratis kundtidning (Office Line Magazine) som jag får hemskickad. Den håller hög klass och håller samma standard som många kommersiella Mac-tidningar (min åsikt). Man kan läsa artiklar om nya produkter, användningsområden m.m i den.

Besök http://www.officeline.dk för mer information.

PS. Man får inte glömma Connection Apple Center i Malmö heller (http://www.connectionab.com) DS.

Det var Siba i Burlöv som kom med kommentaren. För övrigt så är det dom stora kedjorna Siba/OnOff/City Stormarknad som jag har besökt. Ska försöka att få låna en bil och köra runt till några andra nästa helg(har själv ingen bil och bor i Älmhult så det kräver lite planering).
Men om Apple nämner OnOff som återförsäljare så borde dom ju ha alla modeller, tycker i alla fall jag. Men jag ska kolla upp Kullander & Kullander och Technimac, är lite dålig på Malmö kartan men det skall nog gå.
Tack för tipset

Mvh
Christer

Att köpa en Mac på Siba/City/OnOff är inget jag kan rekommendera överhuvudtaget. Anledningen är enkel:

*Okunniga säljare
*Dålig service och support
*Begränsat tillbehörsutbud

Detta är mina personliga huvudinvändningar mot dessa ställen - och de gäller även för PC (d.v.s jag avråder personer i PC-köptankar också).

En insändare i MacPressen bekräftar detta (jag citerar):

"Jag visade henne både PC-burkarna och Macintoshdatorer och som ´gammal´ datoranvändare och utifrån min erfarenhet av både PC och Mac rekomenderade jag henne att köpa en Mac, och hon tyckte att den verkade spännande och mycket intressant och bestämde sig för att satsa på en Mac. På sedvanligt sätt kallade vi på en försäljare och pratade med honom om köpet och lite annan information.

Jag hann knappt tala färdigt innan försäljaren började tala negativt om Mac... med hänvisning att PC används mest i skolorna, har fler spel och att fler använder PC. Med andra ord gammal skåpmatspropaganda mot Mac."

Slut på citat.

Detta visar tydligt på den inkompetens som finns på Siba/OnOff/City bl.a. Ett annat problem är att det ofta hålls säljtävlingar vilket gör att säljaren försöker sälja en specifik dator till alla, oavsett vad de tänker göra med den. Detta betyder att om de har en tävling som omfattar t.ex (för att hårddra det) en G4/800MP kan det låta såhär:

Kund "Jag ska ordbehandla och kalkylera lite."
Försälj. "Ja, då rekommenderar jag G4/800MP med dubbla processorer, det är exakt vad som behövs för ordbehandling."
Kund "Jag ser att ni har en billig iMac därborta för 10.000, den duger väl också?"
Försälj "Nej, den är alldeles för långsam för ordbehandling och hushållsekonomi, det är mycket bättre med en G4/800MP. Dessutom har vi bra avbetalningsplaner så du kan vara lugn."

En vecka senare: "Nu har jag sålt så många G4 :or att jag vinner tävlingen och får en resa till Mallorca, vad trevligt."

Går man in i en elektronik-supermarket får man helt enkelt dåliga råd. Vill man ha specialkonfiguration blir det också problem.

Ska man köpa tillbehör finns det i stort sett dåliga PC-grejer (scanners för parallellporten, skrivare med låg kvalitet) etc, även om det i bland kan finnas vettiga grejer (t.ex Epson-skrivare, Agfa-scanners). Programvara är inte heller lyckat: spel, spel, spel och spel.

En annan konversation på ett sådant ställe kan lyda (jag talar för mig själv):

"Jag ska köpa en Power Mac G4/800MP och vill ha 768 MB RAM installerat, till den vill jag ha en Epson Stylus Color 980, samt lite programvaror: InDesign, Photoshop, FreeHand etc..."
"Öh, vad är InDesign, vad är G4/800MP, vad är Stylus Color 980? Jag tycker att du ska köpa den här fina Compaqen istället med integrerad grafik delat med minnet och andra finesser!"
"Ni kan alltså inte sälja det jag vill ha?"
"Vi har bara iMac och Compaq, jag har aldrig hört talas om G4 och tror inte heller att vi kan sälja sådana, vi sysslar inte med sånt!"

Detta är min erfarenhet av Siba och deras syskon. Jag brukar bara köpa filmer där (om de har bra pris), men skulle aldrig i livet gå dit för att köpa en dator. Enda gången det duger är om man är helt säker och bara behöver ta lådorna och gå till kassan. Vill man ha tips och råd blir det ett Apple Center direkt (eller en PC-affär om det är en sådan man vill ha).

Jag tror också att Apple menar att dessa stormarknader är "konsumentåterförsäljare", d.v.s de ska bara erbjuda iMac och ev. iBook. "Proffs-Macarna" Power Mac och PowerBook får de andra ta hand om. Dock kan jag, som sagt inte rekommendera en nybörjare att gå till en stormarknad, eftersom man mycket lätt blir lurad att köpa en dator utan kapacitet och som inte klarar det man vill att den ska klara.

• Oregistrerad
  • 2001-08-24 14:33

Först och främst, skilj på saker som svenska Apple rimligen KAN förändra och på saker som ingår i en större plan.

Citat:

1) Swedish support. A Swedish Mac shall be served/repaired by Swedish service pepole.

Det är rimligt, ja.

Citat:

2) A market director that takes the customers serius.

Vet inte varför man skulle behöva en marknadschef för att ta kunderna seriöst, men visst är det en fördel med en lokal marknadsavdelning som förstår landet och kulturen. Å andra sidan finns säkert detta i den centraliserade europeiska organisationen.

Citat:

3) More comercial in Swedish medias. Not with the Pro´s as a target but the big mass.

Bara om man kan påvisa att det leder till ökad försäljning, och i så fall måste man hur som helst segmentera och annonsera intelligent. Bombmattereklam a la Procter & Gamble kan vi vara utan. Och Jeff G är trött.

Citat:

4) A Swedish AppleStore at "Kungsgatan"

Detta finns säkert planerat någonstans i framtiden. Först måste man se om de i USA faktiskt bidrar positivt till resultatet.

Citat:

7) Start offering good computer packages for the big Swedish companies FAST, a new wave of
personell computer is to be expected soon.

Detta gör man säkerligen redan. Problemet ligger inte hos Apple utan hos de företag som hanterar finansieringen av personaldatorer.

Citat:

8) Better support service for ALL users, offer simple install courses for the begginers IN THE STORE, not online.

Öh, nej. Gissa vad det skulle kosta att utbilda varenda köpare... Så svåra är de inte att hantera, det är hur som helst inte där problemen ligger.

Citat:

9) Do not spend any more money on advertising in Pro medias such as "Cap & Design". They
are already aware of Mac and if the Mac plattform is a usefull choise for them they will use Mac. Start advertising in the big TV medias and NewsPapers such as TV4, TV3, Chanel 5 and papers such as Expressen and Aftonbladet.

Annonsera gör man inte bara för att skapa kännedom utan främst för att skapa ett positivt flöde av köpare och förespråkare.

Marknadsföring i breda medier är troligen inte rätt väg att gå för en produkt som redan har extrem kännedom och ganska positiv sådan. Bättre i så fall att välja ganska smala kanaler som vänder sig till folk som ligger inom det segment Apple vänder sig mot (t ex Sköna hem, Residence etc).

Citat:

10) Work hard on improving the market share in schools, not only in the US but also in Sweden.

Ja. Men inte på bekostnad av en tydlig positionering. Apple måste bestämma sig för om man ska vara en premiumdator, en lågprisdator eller vad man vill vara. Man kan inte vara allt.

Framför allt måste man veta VILKA man vill ska använda produkten. Och nej, det kan inte vara ALLA.

Citat:

11) Increase the availibility for private persons by opening AppleStores in Sweden and also put in more effords in educating the retailers!

Sparka ut de flesta återförsäljarna och välj ett fåtal som kan committa sig. På t ex NK finns ENBART Macintosh. Det är riktigt, riktigt bra.

Citat:

12) There shall be possible to RENT /lease Apple computers and other products from Apple. And this to a RESONABLE price.

Nej, för guds skull. Apple ska undvika att ge sig in i finansieringsträsket i möjligaste mån. Det är en verksamhet för sig där marginalerna inte ligger i produkterna, och det är stört omöjligt att ha höga sådana. Därför är det så billigt på t ex OnOff...

Apple går rätt bra. Det de måste göra är att bestämma sig för VILKA användare de vill ha. De kan inte få mer än kanske 10% av den totala marknaden, max 15%... Då måste man fokusera på de 10% man vill ha, inte försöka plocka några användare här och där. Sådant fungerar aldrig.

1
Bevaka tråden